کد خبر: ۷۳۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
تبلیغات

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟

اگر شما هم در شهر‌های بزرگ و صنعتی یا شهر‌هایی که همیشه خطر ریزگرد‌ها در کمین آنهاست، مانند تهران، اهواز و اراک زندگی می‌کنید، حتما با عوارض آلودگی هوا مواجه شده‌اید. سوزش چشم‌ها، سردرد و بی‌حالی از اولین عوارض آلودگی هوا هستند.
چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

 آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند باعث بروز بیماری‌های شدید قلبی، ریوی و انواع سرطان شوند؛ بنابراین خطر آلودگی هوا کاملا جدی است. ما بیشتر ساعات روز را در محیط‌های بسته مانند خانه سپری می‌کنیم. امروز با وجود دستگاه‌های تصفیه هوا این امکان برای ما فراهم شده که هوای محیط خانه خود را تمیز نگه داریم. گفته می‌شود یک دستگاه تصفیه هوای استاندارد تا ۹۹% آلودگی‌های موجود در هوا را از بین می‌برد.

طبق مقاله منتشر شده در وب‌سایت وینوک، دستگاه‌های تصفیه هوا به دو شیوه وظیفه تصفیه هوای داخل منزل را انجام می‌دهند. در روش اول از فیلتر‌هایی برای گرفتن ذرات معلق استفاده می‌کنند. این فیلتر ذرات معلق در هوا را به داخل خود کشیده و در خود نگه می‌دارد. در روش دوم دستگاه از ژنراتور‌های یونیک استفاده می‌کند. این ژنراتور‌ها یون‌هایی با بار منفی به هوا اضافه می‌کنند. این یون‌ها به ذرات معلق می‌چسبند و باعث سقوط آن‌ها می‌شوند. این روش با، اما و اگر‌های زیادی روبه‌رو است. چراکه تولید یون منفی باعث تولید ازن می‌شود که برای سلامتی بسیار مضر است.

آلاینده‌های موجود در خانه‌ها

به جز آلودگی هوای شهری دلایل دیگری هم برای استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که گاهی هوای داخل خانه‌های ما از هوای بیرون آلوده‌تر است. ما برای آشپزی از اجاق گاز استفاده می‌کنیم. سوختن گاز باعث تولید آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن می‌شود. درصورتی که تهویه مناسب در آشپزخانه وجود نداشته باشد، این آلاینده‌ها در هوا تجمع پیدا می‌کنند و باعث بیماری‌های مختلف می‌شوند.

به‌علاوه ما در منزل خود از انواع عطر، واکس، پاک‌کننده و شوینده استفاده می‌کنیم. این مواد باعث پخش شدن گاز فرمالدهید در هوا می‌شوند. این گاز رنگ و بو ندارد، اما باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شود. دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی مناسب و استاندارد به حذف این آلاینده تا حد بسیاری کمک می‌کنند.

اگر از دستگاه تصفیه هوا استفاده نمی‌کنید و هوای شهری که در آن زندگی می‌کنید خیلی آلوده نیست، گاهی پنجره‌ها را برای تهویه هوای منزل باز بگذارید. همچنین می‌توانید در آشپزخانه از هود یا هواکش استفاده کنید.

کاهش علائم بیماری‌های قلبی و ریوی

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟

برای کسانی‌که از بیماری‌های قلبی و ریوی رنج می‌برند، تنفس هوای سالم و پاک بسیار مهم است. پاکیزه بودن هوا به کاهش علائم این بیماران کمک می‌کند. به‌علاوه آلودگی هوا برای بیماران خطرات بیشتری به همراه دارد. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا برای افرادی که به آسم یا آلرژی مبتلا هستند هم مفید است. چراکه این دستگاه‌ها می‌توانند عوامل محرک آسم و آلرژی مانند گردوخاک، سلول‌های مرده پوست و مو، بو‌های نامطبوع مانند دود سیگار و رنگ‌های شیمیایی و ذرات معلق آلاینده موجود در هوا را تصفیه کنند. به همین خاطر، در زمان خرید لوازم خانه باید خرید تصفیه هوا را در میان موارد مهم قرار داد.

از بین بردن بوی سیگار در خانه

به طور کل استعمال دخانیات در فضا‌های بسته بسیار خطرناک‌تر و مضرتر است. به‌خصوص اگر یکی از افراد خانه سیگاری است و در خانه سیگار می‌کشد، بقیه افراد هم به ناچار دود آن را استنشاق می‌کنند؛ بنابراین اگر سیگاری هستید یا با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنید، خرید دستگاه تصفیه هوا برای شما انتخاب خوبی خواهد بود.

دستگاه‌هایی که از فیلتر کربن در کنار فیلتر HEPA استفاده می‌کنند، می‌توانند بوی سیگار و دود را از فضا حذف کنند. دستگاه‌هایی که برای حذف دود طراحی شده‌اند، همچنین می‌توانند در از بین بردن دود ناشی از شومینه و انواع دیگر دود هم موثر باشند.

مزایای دستگاه‌های تصفیه هوا برای کودکان و افراد باردار

کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار نسبت به بقیه بیشتر در خطر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هستند. تعداد تنفس کودکان نسبت به بزرگ‌سالان بیشتر است. به همین دلیل آلودگی بیشتری از هوا وارد ریه آن‌ها می‌شود و خطر بیشتری تهدیدشان می‌کند. همچنین تنفس هوای سالم در رشد کودکان موثر است. در سال ۲۰۱۷ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، اعلام کرد: مغز نوزادان با سن کمتر یک سال که هوای آلوده تنفس می‌کنند، بیشتر از باقی کودکان در خطر است. چراکه ذرات سمی موجود در هوای آلوده به سلول‌های مغز آسیب می‌رسانند و تکامل آن را مختل می‌کنند.

همچنین تنفس هوای آلوده در زنان باردار می‌تواند باعث مشکلاتی از جمله زایمان زودرس و کم‌وزن شدن نوزادان هنگام تولد شود. به همین دلیل اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا از خانه خارج نشوید. اگر هم اجباری برای خروج از خانه وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنید.

اما برای اینکه از پاکیزه بودن هوای خانه مطمئن باشید، می‌توانید از یک دستگاه تصفیه هوای استاندارد استفاده کنید. اگر امکان خرید این دستگاه‌ها را ندارید در روز‌های خیلی آلوده پنجره‌ها را باز نگذارید و سعی کنید از مواردی که هوای خانه را آلوده‌تر می‌کنند مانند عود و اسپری‌های خوشبوکننده استفاده نکنید.

آیا تمام دستگاه‌های تصفیه هوا خوب هستند؟

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟

انواع دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارند. قبل از خرید دقت کنید که دستگاه شما تمام استاندارد‌های لازم را داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هر دستگاهی برای برطرف کردن نیاز خانه شما مناسب نیست. در مورد استاندارد بودن برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا شک‌های بسیاری وجود دارد. برخی از این دستگاه‌ها باعث ایجاد ازون در هوا می‌شوند. همان‌قدر که وجود ازون در لایه‌های بالای جو مفید است، در نزدیکی سطح زمین خطرناک است؛ بنابراین موقع خرید بررسی کنید که دستگاه تصفیه هوای شما ازون تولید نکند.

چه دستگاه تصفیه هوایی بخریم؟

اگر به سراغ خرید دستگاه‌های تصفیه هوا رفته باشید با انبوهی از برند‌ها و مدل‌های مختلف مواجه می‌شوید که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. اما نکاتی وجود دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها مناسب‌ترین دستگاه تصفیه هوای موجود در بازار را شناسایی کنید. بهتر است هنگام خرید به نیازی که دارید، بزرگی فضای مورد استفاده، عدد CADR و بودجه خود توجه کنید تا در نهایت از خرید خود راضی باشید.

خوب است به محلی که قرار است دستگاه را در آن قرار دهید هم دقت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید دستگاه تصفیه هوا را در اتاق خواب خود نصب کنید، بهتر است، مدل‌های کم‌صدا و یا مدل‌هایی که در تنظیمات خود حالت خواب دارند را در اولویت قرار دهید.

با توجه به همه مسائل ذکر شده اگر در شهر‌های بزرگ و آلوده زندگی می‌کنید، از آلرژی یا آسم رنج می‌برید یا از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، شاید بهتر باشد موقع خرید لوازم خانه دستگاه تصفیه هوا را هم در فهرست خرید خود قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید سلامت و کیفیت زندگی خود را به استاندارد بالاتری برسانید.

منبع: وینوک

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین