کد خبر: ۷۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۷

فخرالدینی: نباید فقط در تالار وحدت اجرا داشته باشیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرهاد فخرالدینی رهبر اركستر ملی ایران گفت: ما نباید منحصرا در تالار وحدت اجرا داشته باشیم و ضرورت دارد در فضای باز و شهرستان‌ها هم اجرا كنیم، زیرا بهترین اجرا اجراهای زنده هستند؛ بارها اعلام كرده‌ام كه اگر كارهای گروه را ضبط كنند، حتا حاضرم در میكس آن‌ها كمك كنم ولی با رعایت حقوق مولف و مصنف.

به گزارش ایسنا، رهبر اركستر ملی موسیقی ایران در نشست خبری كه صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، درباره كارهای آماده ‌شده برای كنسرت‌ها توضیح داد:‌ سه قطعه برای حضرت محمد مصطفی (ص) توسط مازیار حیدری، شهرام توكلی و علی‌اكبر قربانی ساخته شده است كه دو قطعه از این سه قطعه توسط خود این هنرمندان رهبری خواهد شد. در حالی‌كه یك اركستر 130 نفری روی صحنه حضور دارد، این نخستین‌باری است كه دو هنرمند جوان رهبری گروه را به این صورت به‌دست می‌گیرند.

رهبر اركستر ملی موسیقی ایران اذعان كرد: رهبری اركستر موسیقی ملی ایران، نوعی رهبری خاص است، زیرا رهبر باید علاوه بر آشنایی با متون بین‌المللی به فنون موسیقی ایرانی هم آگاه باشد، زیرا موسیقی ایران از ریتم‌های بسیار پیچیده و مقامات بسیار متنوع برخوردار است، به این خاطر است كه باید به كسانی این امكان را بدهیم كه موسیقی ایرانی را هم خوب بشناسند.

وی با بیان این كه برنامه با پنج قسمت از سوئیت آفرینش اجرا خواهد شد اضافه كرد: این مجموعه پنج قسمتی در چهار قسمت و براساس آیات شریفه‌ی قرآن مجید نوشته شده است كه در افتتاتحیه اركستر ملی هم اجرا شد.

فخرالدینی توضیح داد: قطعه‌های "لولاك" ساخته مازیار حیدری، "معراج" ساخته علی اكبر قربانی، "محمد(ص) آخرین مرسل" ساخته شهرام توكلی و "‌همای رحمت" كه گزیده‌ای ازسریال امام علی (ع) است از ساخته‌های خود من، خواهند بود.

وی گفت: سه قطعه اول، از سال گذشته توسط دفتر موسیقی به این سه هنرمند پیشنهاد شده بود، اما به دلیل نبود امكانات در سال پیامبر اعظم (ص) اجرا نشد و به دلیل اینكه تم‌های آن ها مذهبی بودند، تصمیم گرفته از آن‌ها در تكمیل برنامه‌ها استفاده كنم.

وی با بیان این كه هر پنج قطعه با كلام خواهند بود گفت: تك‌خوان گروه، علی مینوسپهر است كه در قطعه‌ی "معراج" سه بیت از اشعار شیخ بهایی را می‌خواند و قطعه‌ی "همای رحمت" هم به اتفاق گروه اجرا خواهد داشت.

رهبر اركستر ملی موسیقی ایران اضافه كرد: هم اكنون حدود 200 قطعه را پشت سر گذاشتیم و اگر دفترچه نت‌ها و دفترچه پارتیتو را ببینید متوجه می‌شوید كه چه حجم زیادی دارد. روی صحنه فقط انگشتان هنرمندان را می‌بینید كه حركت می‌كنند ولی تمام آن‌ حركت‌ها در دفترچه پارتیتور ثبت شده است كه این كار بسیار ظریف و مهندسی فوق‌العاده دقیق است.

در مدت 10 سال كه از افتتاح گروه می‌گذرد، شاهد پیشرفت‌های زیادی در گروه بودیم كه هم از نظر تربیت جوانان و هم كسب تجربیات لازم برای اركستر دوران خوبی بود؛ همچنین در زمینه تنظیم قطعات آهنگ‌سازی و فنونی كه مربوط به اركستر می‌شد، فعالانی در اركستر بودند كه مرا یار و یاور بودند.

فرهاد فخر‌الدینی عنوان كرد: موسیقی یك كار آكادمیك است و اعضا آن باید از تحصیلات عالیه در این زمینه برخوردار باشند و اركستر موسیقی ملی هم حكم یك لابراتوار و كارگاه آزمایشی را برای آنان دارد تا آثار خود را بشنوند و تجربه كسب كنند، تجربیاتی كه در كلاس به‌دست نمی‌آید.

وی اضافه كرد: در این 10 سال، اعضای اركستر توانسته‌اند تجربیات خوبی به‌دست آورند و من امیدوارم كه همه مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ها در بروز این چهره‌های درخشان موسیقی كشور كمك كنند. زیرا همیشه به دنبال زمانی بودم كه آن ها را معرفی كنم كه اكنون این فرصت دست داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین