علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در دیدار با محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: باید درخصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از نوسازی و بازسازی اتوبوس ها باید به سمت اتوبوس های برقی و خودروهای هیبریدی در شهر برویم.
وی افزود: طی مذاکره با شرکت های سازنده موتورهای برقی پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند می توانند جنبه ایمنی بالاتر را داشته و با اضافه شدن سرنشین آلودگی هوا از طرف موتور سیکلت ها برطرف شود.
به گفته زاکانی، سه تا چهار میلیون موتورسیکلت در شهر وجود دارد که با تشکیل کارگروه مقرر شد هم هویت موتور با صاحبش مشخص و هم با سیستم کنترل عبور، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه این کارگروه مستمر باشد تا صرفه جویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم ادامه داد: تیم مشترک با معاونت های مختلف به صورت دوره ای جلسه کارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی کردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد تا به یک الگوی شایسته در شهر تبدیل شد.
اداره شهر بر مدار برق آرمان بلندما است
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه ای با وزیر نیرو و صحبت در خصوص نقص روشنایی شهر و ایجاد مطلوبیت در استفاده از روشنایی و کاهش مصرف آن، طرح ایده آلی را در تهران به عنوان یک کلان پروژه دنبال می کنیم و در بحث خطرات زلزله به سمت و سویی می رویم تا مشکلات را کاهش دهیم، هدف در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود، کما اینکه بسیاری از کشورهای جهان این انرژی دوبل را ندارند.
زاکانی با اشاره به اینکه در ایده های مطرح شده راندمان تبدل گاز به برق برای شهر از بعد محیط زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی موثر و مفید فایده خواهد بود تاکید کرد: بر همین اساس باید در لکه گذاری هایی که انجام می دهیم تا بافت شهری نوسازی شود این ایده را پیاده و امکانی فراهم کنیم که این شبکه آنجا ارائه خدمت کند، البته این مساله در بلند مدت و بیش از چهار سال امکان پذیر است.
وی خاطرنشان کرد: برای تعویض ۳۷۰ هزار شعله چراغی که در شهر وجود دارد باید در 2 تا سه سال و حتی با سرعت بیشتری این کار را انجام داد و این مدت را به نصف کاهش داد.
شهردار تهران عنوان کرد: می توان به ساختمان های ادارات در زمینه روشنایی الگوی مصرف داد تا با تبلیغ و رایزنی این موضوع را به یک آیتمی در ساختمان سازی به یک فرهنگ عمومی در رابطه با پارامترهای صرفه جویی تبدیل کنیم.
۵۲۰ اراضی پایتخت زیر دکل های فشار قوی است
زاکانی بیان کرد: ناظر به پست های مجموعه وزارت نیرو، نوسازی آنها می تواند منجر به ارائه تسهیلات و خدمت، امنیت و صرفه جویی و بهره وری از امکانات برای شهر شود، ۵۲۰ هکتار زمین زیر دکل های فشار قوی قرار دارد و این مسأله نیز باید در این کارگروه تعیین تکلیف شود تا با بالا رفتن ایمنی مشکل حریم برای ساکنان حل شود.
وی با بیان اینکه در این کارگروه ها صرفه جویی ها را باید در یک هزار پله برقی دنبال شود افزود: در تهران در بحث امکان برهم گذاری اطلاعات و ارائه تسهیلات برای مردم کمتر دقت شده و طول کشیدن صدور پروانه هم با این مسأله مرتبط است و این مساله باید در تفاهم نامه عملیاتی شود.
شهردار تهران با بیان اینکه بخش فناوری ما کاملا مهیا است گفت: در تهران بیشترین امکانات دیتایی در اختیار شهرداری است که اگر به اپراتورها و دستگاهها متصل شود امکان این وجود دارد که شبکه ملی اطلاعات را در تهران پیاده کنیم.
۴۰ درصد برق کشور در سیستم سرمایشی است
همچنین مدیرعامل شرکت توانیر نیز در دیدار شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از کل برق کشور در سیستم سرمایشی استفاده می شود و باید اقداماتی در جهت صرفه جویی در این بخش انجام دهیم، اقدامات در حوزه روشنایی باعث می شود هم شهر زیبا و هم مصرف انرژی کاهش پیدا کند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه شود الگوی سایر شهرها خواهد شد.
محمدحسن متولی زاده با اشاره به اینکه بحث شبکه های فرسوده در هسته مرکزی شهر تهران بسیار مهم است افزود: در بخش زمین و امکانات فرصت های خوبی داریم که باید همکاری فی مابین انجام شود همچنین یکی از مهمترین موارد آلاینده مربوط به مجموعه های متحرک از جمله موتورسیکلت است که باید شرایط استفاده از موتورهای برقی را فراهم کنیم.
همچنین معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز در این دیدار گفت: در تفاهم نامه بین شرکت توانیر و سازمان پسماند که در مرداد ماه امضا شد موضوعاتی از جمله هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک، زیر ساخت تامین برق وسایط نقلیه، بهبود انرژی ساختمانها و اینترنت اشیا مطرح شده که فصل های دیگر آن مربوط به امورات اجرایی، مشارکت در جمعآوری خطوط فشار قوی، ارائه نقشه تجهیزات مربوط به پست های برق و بهینه سازی برای نوسازی تجهیزات است.
جلال بهرامی با بیان اینکه باید شرایط اجرای این تفاهم نامه تسهیل شود افزود: با شتاب پروژه های شهری در گذشته اقدامات مربوط به تاسیسات برقی را اجرا شد اما این موارد تحویل برق نشده و همچنان نگهداری آن در اختیار ما است و در بحث مبادله اطلاعات مکانی که در پروژه ها اثرگذار است و می توان معارضات را به وسیله آن شناسایی کرد، همکاری خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: در بحث های مشارکتی و برقی کردن موتور و نوسازی پست های برق در صورت نیاز می توانیم یک قرارداد مشارکتی را منفک از این تفاهم نامه منعقد و فرمولی را برای آن تهیه کنیم.
به گفته معاون شهردار تهران، با وجود خطوط برق فشار قوی در حرائم در برخی از مناطق تهران ساکنان اجازه نوسازی و بازسازی ندارند در این مناطق را ندارند.