کد خبر: ۷۳۹۴۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
با وجود شکست وعده‌های مخبر و برکت درباره واکسن کرونا

چرا ماموریت تولید واکسن کرونا به برکت داده شد؟

یک مقام دولت سیزدهم با اشاره به واکسن‌های داخلی از اینکه ماموریت تولید این واکسن از ابتدا به موسسه‌ی رازی سپرده نشده انتقاد کرد.
چرا ماموریت تولید واکسن کرونا به برکت داده شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

جواد ساداتی‌نژاد گفت: با توجه به سابقه طولانی فعالیت موسسه رازی و نقش بی بدیل آن در حفظ سلامت کشور؛ شاید باید اولین مرکزی که ماموریت تولید واکسن کرونا را دریافت می‌کرد موسسه رازی می‌بود ولی این اتفاق نیفتاد.

گفتنی‌ست گروه دارویی برکت، به مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام نخستین مجموعه‌ای بود که مامور تولید واکسن داخلی کرونا شد که در اجرای وعده‌های داده‌شده شکست خورد. محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده دارد.

ساداتی نژاد روز پنجشنبه چهارم آذرماه در نشستی که در موسسه رازی با حضور وزیر بهداشت برگزار شد؛ اظهار کرد: از مجموعه وزارت بهداشت درخواست داریم که از موسسه رازی در خصوص تولید واکسن کرونا حمایت ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: واکسن کرونای تولید این موسسه مشتری خارجی هم دارد ولی اولویت اول ما رفع نیاز داخلی و پس از آن صادرات است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت موسسه رازی همسو و در راستای فعالیت‌های وزارت بهداشت است؛ توضیح داد: بر این اساس از وزرات بهداشت انتظار می‌رود در زمینه خرید واکسن‌های موسسه رازی حمایت بیشتری داشته باشد تا سهم این موسسه در بازار افزایش یابد و تولیدات آن به دست مردم برسد.

وی با اشاره به ظرفیت این موسسه در تولید واکسن کرونا اضافه کرد: این موسسه ظرفیت دارد تا پایان سال ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا و تا شهریور سال آینده ۱۰۰ میلیون دز از این واکسن تولید و عرضه کند. موسسه رازی پشتوانه سلامت کشور است و نقش به سزایی در تامین امنیت غذایی مردم ایفا می کند و به نوعی در این حوزه بی رقیب است.

این مسئول با بیان اینکه در تولید واکسن کرونا شاید در حق موسسه رازی نامهربانی شده؛ گفت: با توجه به سابقه طولانی فعالیت موسسه رازی و نقش بی بدیل آن در حفظ سلامت کشور؛ شاید باید اولین مرکزی که ماموریت تولید واکسن کرونا را دریافت می‌کرد موسسه رازی می‌بود ولی این اتفاق نیفتاد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با این وجود این؛ وقتی ماموریت تولید واکسن کرونا به این موسسه سپرده شد؛ تمام پژوهشگران آن با هدف برآورده کردن نیاز کشور؛ با تمام توان و با تکیه بر دانش و تخصص خود به میدان آمدند.

وی با بیان اینکه حرکتی که در این موسسه برای تولید واکسن کرونا انجام شده یک کار معمولی نیست؛ افزود: رازی تنها یک موسسه تولیدی نیست و ترکیبی از اساتید؛ دانشمندان و دانشجویان در کنار هم توانسته اند چرخ این مجموعه را به حرکت درآورند. اگر موسسه رازی نبود؛ معلوم نبود در حوزه مسائل انسانی و دامی کشور چه اتفاقاتی رخ می‌داد. تولیدات موسسه رازی باعث شده سالانه از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری شود که این در شرایط فعلی جای قدردانی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران هم حاضر شد و اظهار کرد: امروز شاهد تولید یکی از پیشرفته‌ترین واکسن‌های کرونای تولیدی در جهان هستیم. واکسن کرونای تولید موسسه رازی تمام مراحل علمی را طی کرده و با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته؛ این واکسن ایمنی بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم از امروز بتوانیم این واکسن را در کشور توزیع کنیم، گفت: بدون شک با استفاده از واکسن‌های کرونای تولید داخل می‌توانیم در مقابله با کرونا توفیق بیشتری پیدا کنیم.

وی با اشاره به قدمت صد ساله موسسه رازی اظهار کرد: از ۱۱ واکسن انسانی تولیدی داخل کشور، هفت واکسن در موسسه رازی تولید می‌شود. این موسسه با سابقه درخشانی که دارد در طول چند دهه گذشته در زمینه صادرات تولیدات خود به سایر کشورها هم موفق عمل کرده است. موسسه رازی یک سرمایه بزرگ در حوزه سلامت کشور است و برخی کشورها که موفق به تولید واکسن شده‌اند فناوری تولیدات خود را از موسسه رازی دریافت کرده‌اند. موسسه رازی در تولید واکسن کرونا از فناوری جدیدی استفاده کرده که همین اثر بخشی این واکسن را بیشتر می‌کند.از نگاه وزارت بهداشت به موسسه رازی به عنوان بازوی توانمند بخش سلامت کشور قدردانی می‌کنیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: هرچند موسسه رازی از لحاظ تشکیلات زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است ولی در واقع خانه وزارت بهداشت است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز اولین محموله پنج میلیون دزی واکسن کرونا تحویل داده شده و امیدواریم تا پایان سال ۴۰ میلیون دز تحویل داده شود.در صورتی که در داخل مازاد تولید داشته باشیم، امکان صادرات این واکسن به سایر کشورها وجود دارد تا توان اقتصادی این مجموعه افزایش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
0
2
۱۰ده سال اینکه رازی قول واکسن آنفل آنها را
می‌دهد.
ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
5
زنده باد دانشمندان پاک، صادق و بی ادعای مجموعه ی رازی
Nima
|
Canada
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
3
شرم بر روزنامه نگاری داخل ایران این همه تناقض یک خط به ....تذکر نمی دهید بعد می خواهید وضعیت شما بهبود یابد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین