کد خبر: ۷۳۹۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
آنچه در ایران می‌گذرد، ناشی از نامدیریتی‌ها و انحراف از مصالح ملی است

واکنش عارف به اعتراضات اصفهان و توصیه به حاکمیت

محمدرضا عارف با اشاره به حوادث اخیر در اصفهان نوشت: معتقدم که نه باید بر تصمیمات اشتباه گذشته در خصوص آب پافشاری کنیم، نه جدال‌های منطقه‌ای را با امنیتی کردن و دو قطبی سازی های کاذب شکل دهیم و صد البته با منطق ملی، اصول زیست محیطی و اصلاح امور بر اساس اولویت‌های مهم‌تر ، عمق بحران را شناخته و تصمیمات‌مان، پاسخ به جوانب گوناگون آن و بدور از تعصبات گوناگون باشد.
واکنش عارف به اعتراضات اصفهان و توصیه به حاکمیت
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پستی اینستاگرامی نوشت: «آنچه در ایران امروز می‌گذرد، ناشی از نامدیریتی‌ها و انحراف از منطق مصالح ملی در سالیان اخیر است. اگر منافع و مصالح ملی در سالیان اخیر کانون سیاست‌ورزی حاکمیت قرار می‌گرفت و منتخبان واقعی ملت، بر مصدر امور قرار می‌گرفتند، در برابر نهادهای منتخب ملت سنگ‌اندازی نمی‌شد، نخبگان ایرانی در بخش‌های مختلف اجازه می‌یافتند به ساختار حاکمیت ورود کرده و تصمیم و تدبیر در سطوح مختلف با محوریت دانش و تجارب بشری و بر اساس اراده‌ی عمومی ایرانیان می‌بود با انباشت بحران‌های مختلف، بسان آنچه در اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری با آن می‌گذرد، مواجه نبودیم.

در گستره‌ی وسیعی به نام ایران بعنوان یک ملت/ کشور و دولت، آنچه می‌بایست کانون سیاست‌ورزی و خط و مشی‌ها باشد، منافع و مصالح کلان ملی است. تعیین‌کننده‌ی منافع و مصالح ملی نیز، اراده‌ی شهروندان ایران زمین یا ملت ایران است. اگر از این اصل بنیادین عدول و سیاستهای غیر از این منطق بر کشور تحمیل شود، آنگاه ملک و ملت با تشدید مخاطرات مواجه می‌شود.

امروز تجارب و دانش بشری بر اساس اصول حکمرانی خوب پیش روی ماست. معتقدم که نه باید بر تصمیمات اشتباه گذشته در خصوص آب پافشاری کنیم، نه جدال‌های منطقه‌ای را با امنیتی کردن و دو قطبی‌سازی‌های کاذب شکل دهیم و صد البته با منطق ملی، اصول زیست محیطی و اصلاح امور بر اساس اولویت‌های مهم‌تر، عمق بحران را شناخته و تصمیمات‌مان، پاسخ به جوانب گوناگون آن و بدور از تعصبات گوناگون باشد.

پیشنهاد می‌کنم علاوه بر تغییر رویکرد کلان حاکمیت نسبت به مسائل و مواجهه‌ی صبورانه با اعتراضات مردم، جمعی از نخبگان دانشگاهی در حوزه‌ی آب، محیط زیست، سیاست، جامعه‌شناسی، امنیت و... در خصوص مولفه‌های بحران و راه‌های برون‌رفت از آن و جلوگیری از ویرانی آوار این بحران، که معلوم نیست چقدر با آن فاصله داریم، تدبیر و تصمیمی عالمانه را روی میز حاکمیت گذاشته و تصمیمات منطقه‌ای، کوتاه‌مدت و غیرعلمی گذشته، بازخوانی، انحراف از معیار‌ها شناسایی و از آن‌ها عبور شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علوي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
3
27
سلام
ايشون كه پدر ژن خوب در كشور هسند ان وقتي كه براي اباد كردن ولايش (يزد) اب زايند رود را به يزد منتقل كردند و راضي به خشكاندن روستاهاي اصفهان شدند فكر امروز را مي كردند نه اينكه حالا طلبكار ههم باشند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین