کد خبر: ۷۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳

کارافرینی برای جلوگیری از فرار مغزها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در سالی که موسوم به نوآوری و شکوفایی است از موارد مورد توجه کارآفرینی است. امروز سه شنبه سوم اردیبهشت به مناسبت سالگرد شیخ بهایی که اسوه کارآفرینی در ایران است از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی موسوم به روز کارآفرینی شده است.

کارآفرینی عامل توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورهاست، اما متاسفانه در کشورما این موضوع علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی به این موضوع پرداخته نمی شود.

کارآفرینی نیازمند خوداتکایی،‌ آینده‌نگری و فرصت‌یابی است. این موضوع فرایندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده‌است و این ارتباط اجتماعی می‌تواند روابط کارآفرین را با منابع و فرصتها، محدود و یا تسهیل کند.

در کشورهای پیشرفته اینترنت عامل بزرگی در ایجاد کار است. کشورهای صنعتی به دلیل فناوری اطلاعات پیشرفت کرده‌اند و از این طریق اقتصاد جهان را در دست گرفته‌اند. البته این مسئله در کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت است. از مضرات ضعف کارآفرینی پدیده فرار مغزهاست که خصوصا در فن‌آوری نو بیشتر رواج پیدا می‌کند، چراکه در کشورهای درحال توسعه افراد آموزش داده می‌شوند،‌ ولی به کار گرفته نمی‌شوند و بسنری برای اشتغال آنها ایجاد نمی‌شود. برعکس در کشورهای دیگر برای این افراد بستر مناسبی برای اشنغال و مفید بودن ایجاد شده است که مسلما هر متخصصی را جذب می‌کند.

امیدست با کارگاه‌ها و همایشهای مربوط به کارآفرینی توفبقهایی در این بخش صورت گیرد، چراکه بی‌کاری و تبعات آن موجب سرخوردگی افراد و انحراف نسل جوان به حاشه‌ای پرخطر خواهد شد. 

به مناسبت روزکارافرینی همایش ملی آموزش عالی و کارافرینی در سمنان برگزار است، دراین همایش قصد بر آن است تا با نگاهی محققانه و علمی عملکرد نظام آموزش عالی در توسعه کارآفرینی، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد و راهکارهایی جهت توسعه متوازن و همه جانبه کارآفرینی در دانشگاهها ارائه شود. 

محورهای این همایش عبارت است از: کارآفرینی و مدیریت آن در آموزش عالی، کارآفرینی و آموزش آن در مراکز آموزش عالی، تحقیقات کارآفرینی در مراکز آموزش عالی، فرهنگ کارآفرینی و آموزش عالی، تجربیات توسعه کارآفرینی در آموزش عالی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین