ولی الله بیاتی در اراک اظهار کرد: کارخانجات خودروساز مدعی هستند زیان میدهند، برای رسیدگی به این ادعاها لازم است مجلس ورود کرده و بررسی کنند که آیا این کارخانجات واقعا زیانده هستند و اگر صحت دارد دلایل آن چیست؟
وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروها با قیمت بسیار بالا و کیفیت بسیار پایین در اختیار مردم قرار میگیرد، خودروها از ایمنی پایینی برخوردار هستند و تاوان بیکیفیتی خودروها را مردم با جانشان میدهند.
نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نگران کشتههای کرونا هستیم، در حالی که قربانیان تصادفات جادهای آماری به مراتب وحشتناکتر از کرونا دارد و خودروهای بیکیفیت تلفات بیشتری از کرونا میگیرد و کسی نگران آن نیست.
بیاتی بیان داشت: جادهها با خودروها همخوانی ندارد، جادهسازی نمیکنیم، اما هر سال به تعداد خودروهای جادهها میافزاییم، خودروهای بیکیفیت در کنار جادههای ناامین قتلگاه مردم شدهاند، اگر قرار است خودرویی را تولید و روانه بازار کنیم باید زیرساختهای آن را هم فراهم کنیم.
وی گفت: روش قرعهکشی در واگذاری خودرو به متقاضیان روش خوبی نیست و تنها یک مُسکن است، اصولا در قرعهکشی روش صحیحی نیست و حق به حقدار نمیرسد، اکثر کسانی که در قرعهکشیها برنده میشوند، بعد از تحویل خودرو آن را میفروشند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس ادامه داد: زمانی که ایران در ساخت پهباد و موشک به توانمندی رسیده، قطعا برای ساخت خودرو نیز توانایی لازم را دارد، اما انحصارطلبی در بازار خودرو باعث شده هیچ کارخانه دیگری در کشور راهاندازی نشده و به دلیل نبود رقابت مردم مجبور به خرید همین خودروها با کیفیت پایین شوند.
بیانی افزود: اگر میخواهیم بازار خودرو به ساماندهی برسد و همزمان از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، باید انحصار را از خودرو حذف کرده و افق روشنی از وضعیت قیمت خودرو در اختیار مردم قرار دهیم.