کد خبر: ۷۴۰۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
برای رسیدن به اصول یک توافق به وین رفته‌ایم

خطیب‌زاده: هیچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با هیات آمریکایی در وین نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: هیات مذاکره کننده ایران با عزم و اراده جدی برای رسیدن به اصول یک توافق وارد وین شده است. آمریکا نیز با رویکرد رفع بن‌بست‌های ایجاد کرده در مذاکرات قبلی، به وین بیاید.
خطیب‌زاده: هیچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با هیات آمریکایی در وین نخواهیم داشت
آفتاب‌‌نیوز :

سعید خطیب زاده در آغاز نشست خبری خود با گرامی داشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گفت: فلسطین برای ما یک آرمان بدون خدشه است.

وی افزود: رژیم اشغالگر قدس تمام قوانین بین المللی را دهه ها است که زیر پا گذاشته است و به صورت سیستماتیک در نقض حقوق مردم فلسطین عمل می کند.

وی با محکومیت اقدام برخی از کشورهای عربی در عادی سازی روابط‌شان با رژیم صهیونسیتی تصریح کرد : آرمان فلسطین، آرمانی نیست که فراموش شود.

وی همچنین فرا رسیدن روز مجلس را نیز گرامی داشت.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دور جدید مذاکرات وین از امروز آغاز خواهد شد آیا احتمال دارد گفت وگوهای دوجانبه ای بین هئیت های ایرانی و آمریکایی برگزار شود، گفت: هیچ گفت وگوی دوجانبه ای با هیئت های آمریکایی صورت نخواهد گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد یادداشت مشترک وزیران امور خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی در یکی از رسانه های غربی در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات وین و تحلیل ایران از این اقدام وزیر خارجه دولت لندن گفت: اینکه وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده که از روز اول تمامی تلاشش را به کار برده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوهای وین و احیای برجام است این اقدام را انجام می دهد و وقتی این آرایش را می بینید متوجه می شوید که برخی از کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم ها به وین نمی آیند و این نشان می دهد که برخی از این کشورها نه تنها جدی نیستند بلکه به دنبال زمینه هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و احیای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

وی همچنین به ضرب المثلی اشاره کرد و گفت: می گویند بگو تو با کیان دوستی که بگویم که تو کیستی؟

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص پرداخت بدهی های کره جنوبی به ایران تحول جدیدی رخ داده است، گفت: در این ارتباط تحول جدیدی رخ نداده است و گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با فعالیت مجدد داعش در عراق و برخی از تلاش ها برای احیای آن تصریح کرد: متأسفانه شاهد برخی از حمایت های آشکار و پنهان برای احیای داعش در منطقه هستیم و آنچه که برای ما مهم است و بارها بر آن تأکید کرده ایم حفظ صلح و ثبات در عراق است واز هیچ کمکی فروگذاری نمی کنیم که شاهد انتقال آرام و مسالمت آمیز قدرت در عراق در پی برگزاری انتخابات اخیر در این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین پیگیری ها در مورد اجرای سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز گفت: سند ۲۵ ساله همکاری های بلندمدت بین ایران و چین به عنوان نقشه راه همکاری ها بین دو کشور همیشه پیگیری شده است و بخش های مختلف این نقشه راه بین وزارتخانه های مختلف و مرتبط در حال پیگیری است و پروژه ها و توافق نامه هایی در این راستا نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان به چین در این مسیر و برای نهایی کردن بخش هایی از این توافقات خواهد بود.

خطیب زاده همچنین گفت : هیات مذاکره کننده ایران با عزم و اراده جدی برای رسیدن به اصول یک توافق وارد وین شده است و به گفت‌وگوهای نتیجه محور فکر می کند.

وی تاکید کرد : آمریکایی‌ها با این رویکرد به وین بیایند که بن بست های ایجاد کرده در مذاکرات قبلی را رفع کنند و تحریم های اعمال کرده علیه ایران که از سال ۲۰۱۵ با برچسب های ساختگی اعمال کرده اند را رفع و لغو کنند.

خطیب زاده در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای اخیر آمریکایی ها مبنی بر اینکه دو ملوان ایرانی را به تازگی در آب های عمان نجات داده اند و آیا وزارت خارجه اطلاعاتی در مورد این موضوع دارد، گفت: جزئیاتی از آنچه که شما اشاره کردید ندارم ولی شنیده ایم و باید در مورد این موضوع از مرزبانی و نیروهای مسلح پرسش شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه به امارات و اعلام علی باقری مبنی بر اینکه مقامات ایران و امارات توافق کرده اند که صفحه جدیدی در روابط دو کشور بازگشایی کنند و اینکه با توجه به پرونده های اختلافی بین ایران و امارات این اقدام چگونه انجام خواهد شد، اظهار کرد: وزارت خارجه بخش موثری از اقدامات خود را در چارچوب همسایگی و تعاملات منطقه ای پیگیری کرده به خصوص در ماه های اخیر این روند شتاب بیشتری گرفته است و ما در راستای نزدیک کردن دیدگاه های منطقه ای و ارتقای روابط مان با کشورهای منطقه و خلیج فارس حرکت می کنیم. آقای باقری چندی پیش سفری به عمان و قطر داشتند و اخیرا نیز به کویت و امارات سفر کردند و این سفر تسهیل کننده سفر قبلی بود.

وی ادامه داد: امیدواریم آنچه که در منطقه رخ می دهد در خود منطقه و بین کشورهای منطقه پیگیری شود. آقای باقری ملاقات های خوبی با مقامات کویت و امارات داشتند. در جریان این گفت وگوها تصمیمات خوبی اتخاذ شد و روابط ما در ابعاد مختلف از جمله در حوزه های تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال گسترش است و تلاش داریم با ابزار گفت‌وگو در مورد پرونده های اختلافی نیز دیدگاه هایمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پانزدهمین نشست سران اکو و حضور رئیس جمهور در آن و دستاوردهای این نشست گفت: اجلاس اکو یک اجلاس منطقه ای اقتصادی است و روز گذشته پانزدهمین نشست آن در سطح سران برگزار شد. در جریان برگزاری این نشست گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه بین سران شرکت کننده برگزار شد و تصمیمات خوبی برای گسترش روابط و توسعه همکاری های اقتصادی بین کشورهای عضو اتخاذ شد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه برخی از کشورها از جمله اوکراین، کانادا در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی و نحوه پیگیری این پرونده از سوی ایران افزود: ایران طی ماه هایی که پس از این اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهادهای فنی ذی‌ربط گذاشت تمام تلاش خود را داشت که به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری، این پرونده را پیگیری کند چنان که در همان ماه های اول تلاش کردیم که از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه هایی مشترک جلو ببریم. نشست هایی در این زمینه برگزار شد.

وی ادامه داد: ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدار می گویم که برخی از کشورها به دنبال تجارت از غم، اندوه و ناراحتی که برای این خانواده ها وجود دارد، هستند.

خطیب زاده با اشاره به ترکیب کشورهای امضا کننده این بیانیه گفت: برخی از این کشورها پایگاه حقوقی در مورد این اتفاق ندارند. دولت اوکراین نیز از سطح کم و کیف پیگیری های ایران در مورد این پرونده اطلاع دارد. دادگاه تشکیل شده در این زمینه نیز مسیر خود را طی می کند و امیدواریم در بستر فنی و حقوقی که کار پیگیری شده این روند ادامه پیدا کند و بیانیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از سوی وزارت خارجه به زودی منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بن بست هایی که آمریکایی ها در دور قبلی مذاکرات وین برای رسیدن به توافق ایجاد کردند، گفت: مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و چه از حیث بن بستی که در دور قبلی مذاکرات وین رخ داد آمریکاست. آمریکایی ها مذاکرات را تطویل کردند و برخی از بن بست ها را برای حصول توافق ایجاد کردند. اگر آن ها در این دور از مذاکرات برای رفع بن بست ها نیایند و عزم جدی برای رفع تحریم ها نداشته باشند شرایط سختی خواهیم داشت. ما با اراده جدی، عزم واقعی و حسن نیت در مذاکرات حضور پیدا کرده ایم و امیدواریم طرف های مقابل نیز بر همین اساس به وین آمده باشند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات افغانستان از جمله افزایش فعالیت های داعش در این کشور و همچنین سفر اخیر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اظهار کرد: این سفر در راستای گفت وگوهای ما با همه طرف های افغانستانی به شمول هیئت حاکمه سفر به افغانستان بوده است.

خطیب زاده افزود: ما شرایط امروز افغانستان را شرایط خطیری می دانیم از این جهت که زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشار اقتصادی قرار دارند. ایران به عنوان کشور برادر افغانستان نمی تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان و بی جا شدگان افغانستانی بی تفاوت باشد لذا ما در این روزها و ماه ها به رغم همه سختی ها تلاش کردیم که گذرگاه ها را باز نگه داریم و تا مراودات صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: البته همه این ها نیاز به تنظیماتی داشته و سفر آقای قمی به افغانستان نیز برای همین تنظیمات ضروری و ادامه این مراودات در سطوح مختلف مردمی بود هاست.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید مجدد مبنی بر اینکه ما در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود، افزود: همان طور که در سفر اخیر کاظمی قمی به افغانستان این موضوع به صراحت گفته شد ما تأکید بر این داریم که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیمی نسبت به حفظ امنیت مرزهای جغرافیایی افغانستان دارد. متأسفانه برخی ناامنی ها را شاهد هستیم و برخی از گروه های تروریستی در حال جمع آوری نیرو و سروسامان دادن اقدامات تروریستی در منطقه هستند. داعش تهدید جدی برای آینده افغانستان و منطقه است. ما به همکاری ها و تلاش های خود ادامه می دهیم تا برای آینده افغانستان روزهای بهتری داشته باشیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد راستی آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکا و برخی از طرح هایی که در این زمینه مطرح شده، تصریح کرد: ما پیش از این نیز تأکید کرده ایم که به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات از سوی آمریکا ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستیم و طبیعی است هر آنچه در راستای این راستی آزمایی عملی و موثر، قابل تعریف باشد را پیگیری می کنیم. این یکی از خطوط اصلی ما در ادامه مذاکرات و گفت وگوها خواهد بود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که پیش از آغاز مذاکرات وین ایران بارها تأکید کرده بود که اجازه نخواهد داد مذاکرات فرسایشی شود و آیا با توجه به آغاز مذاکرات سقف زمانی مشخصی برای پایان مذاکرات در نظر گرفته شده است، گفت: هیئت مذاکره کننده ایران با عزم و اراده جدی برای رسیدن به اصول یک توافق وارد وین شده است و به گفت وگوهای نتیجه بخش فکر می کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک جمع بندی از شرایط امروز وین داشته باشیم باید به این موضوع توجه داشت این اراده جدی که ایران با اعزام تیمی با کیفیت که همه آن را می دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی بیاید می توانیم بگوییم در مسیر درستی برای حصول توافق برای رفع تحریم ها هستیم. امروز مذاکرات در ساعت 14 به وقت محلی آغاز می شود و اینکه مذاکرات چند روز طول خواهد کشید و کیفیت آن چگونه خواهد بود امروز مشخص خواهد شد و ما به گمانه زنی ها در این زمینه دامن نمی زنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر آمریکا با این عزم و اراده به وین بیاید که بن بست‌ها و موانعی که در دورهای قبلی باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات شد را بخواهد حل کند قطعا گفت وگوها مسیر آسان تری را خواهد داشت و اگر آمریکا همچنان بخواهد مسیر یک جانبه قبلی را ادامه دهد وضعیت سخت تری خواهیم داشت.

خطیب زاده در مورد اظهارات رابرت مالی یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در مورد اراده ایران برای بازگشت به برجام و انجام مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و تهران در وین تصریح کرد: اگر ایالات متحده آمریکا برای رفع واقعی تحریم ها بیاید قطعا می تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در خارج از میز برجام باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به برخی از اظهارات آمریکایی ها در مورد مذاکرات وین و طرح اتهاماتی علیه ایران از سوی آن ها گفت: آن هایی که امروز این حرف ها را می زنند خودشان بخشی از کمپین و کارزار فشار حداکثری ترامپ هستند. آن ها در شش دور وقت ما و انرژی گروه 1+4 را گرفتند و تلاش داشتند که بخشی از تحریم ها و میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه ما به آمریکایی ها این است که با این اراده به وین بیایند که بن بست ها را رفع کند و تحریم هایی که از سال 2015 با برچسب های مختلف علیه ایران اعمال کرده اند را رفع و لغو کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما با عزم، اراده واقعی و حسن نیت و با هدف گفت‌وگوهای نتیجه بخش وارد مذاکرات شده ایم و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره ای نیست که تا ابد باز بماند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده تهران از پایگاه های قشم و چابهار برای حملات پهپادی گفت: این ادعاها و اظهارات ارزش جواب دادن ندارد. همان طور که بارها گفته ایم جغرافیای خلیج فارس و امنیت ملی پیرامون جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قابل خدشه نیست و ما هر کاری را که برای حفظ و صیانت از این امنیت لازم بدانیم انجام خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر هفته پیش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان و اینکه چه زمانی توافقی که مطرح شده بین ایران و آژانس نهایی خواهد شد، گفت: سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب همکاری های فنی بین ایران و آژانس انجام شده است. گفت وگوهای خوبی در سطوح مختلف در جریان این سفر انجام شد و این گفت وگوها ناتمام ماند به خاطر اینکه در برخی از واژه ها و مفاهیم به توافق قطعی نرسیدیم اما بندهای توافق تقریبا نهایی شده است و انشاءالله طی روزهای آتی هیئت ایران در خصوص نهایی سازی متن جلساتی را با آژانس خواهد داشت و مراودات بین دو طرف در سطوح مختلف ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا راهی وجود دارد که هم تحریم ها برداشته شود و هم برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حفظ شود، تأکید کرد: ما دوگانه ها را قبول نداریم. ما متعهد به حفظ و صیانت از صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران هستیم. همان قدر هم متعهد هستیم که در جهت رفع تحریم های ظالمانه آمریکا عمل کنیم. متعهد به خنثی سازی این تحریم ها به عنوان اهرم فشار آمریکا علیه ایران هستیم تا این اهرم را از دست آن‌ها بگیریم.

وی ادامه داد: ما هیچ کدام از راهبردهایمان را جایگزین راهبرد دیگر نکرده‌ایم و این راهبردها را به صورت موثر و موازی در حال پیگیری هستیم. همان طور که برخی از ارگان ها بر موضوع خنثی سازی تحریم ها متمرکز شده اند همان قدر هم وزارت خارجه با استفاده از ظرفیت ملی برای رفع تحریم ها اقدام کرده و سازمان انرژی اتمی نیز بر حفظ و صیانت از دانشمندان هسته‌ای کشور تمرکز کرده است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر اردوغان به ایران و رایزنی اخیر روسای جمهور دو کشور در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد ترکمنستان گفت: سفر آقای اردوغان به تهران در چارچوب برگزاری کمیسیون شورای عالی دو کشور است و این دعوت از قبل انجام شده است. در خصوص زمان قطعی این سفر و تشکیل این شورا اطلاع رسانی خواهم کرد. در سفر اخیر آقای چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به ایران مقدمات این سفر برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه مراودات نزدیکی بین ایران و ترکیه شکل گرفته است و انشاءالله به سطح جدیدی ارتقا پیدا می کند، گفت: منطقه بدون این مراودات نمی توانست شرایط آرامی را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: در جریان سفر آقای چاووش اوغلو به تهران دو طرف در مورد تدوین نقشه راه همکاری ها بین دو کشور توافق کردند و اگر جزئیات این موضوع نهایی شود امیدواریم در جریان سفر آقای اردوغان به تهران این نقشه راه امضا شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از حواشی مطرح شده در مورد ترکیب تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین و تعداد اعضای این تیم گفت: این حاشیه ای که امروز برخی می خواهند بر متن غلبه پیدا کند از عزم جدی ایران برای تشکیل تیم ملی و استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم ها حاکی است.

وی گفت: ترکیب هیئتی که امروز در وین است نشان می دهد که ما در چه ابعادی بر رفع تحریم ها تمرکز می کنیم و اگر آن ها در تهران بودند باید این عزیزان درباره ابعاد رفع تحریمی نظر می دادند. لذا با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع موثر تحریم هاست همان آن ها با همان جدیت در وین حاضر شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اتهام زنی های مجدد مقامات بحرینی علیه ایران اظهار کرد: از این نوع اتهام زنی ها در این مدت کم نداشته ایم به ویژه در روزهای نزدیک به زمان برگزاری مذاکرات وین. متأسفانه برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی به این موضوع دامن زدند. در نشست منامه که می توانست پلتفرمی باشد که در آن در ارتباط با مشکلات واقعی منطقه و راه حل های آن صحبت شود متأسفانه شاهد نفرت پراکنی و دعوت از مقامات رژیم صهیونیستی بودیم رژیمی که ریشه ناامنی و تروریسم در منطقه است.

وی همچنین گفت: در مورد اتهام زنی هایی که دولت بحرین علیه ایران از جمله در مورد مسائل پولی و مالی مطرح کرده بود شاهدیم که احکامی متفاوت صادر شد از جمله حکم جدید دیوان و بازگشت اصل پول و خسارت هایی که باید دولت بحرین به ایران پرداخت کند، در مورد موضوعات دیگر نیز همین شرایط است.

خطیب زاده تصریح کرد: توصیه ما به همسایگان این است که شرایط متفاوت و واقعیت های منطقه را در نظر بگیرند و هر چه زودتر به مراودات منطقه ای و گفت وگوهای درون منطقه ای بازگردند. در این صورت شرایط بهتری نیز خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد قرارداد گازی ایران با ترکمنستان و جریمه دو میلیارد دلاری ایران و همچنین پیشنهاد وزارت نفت برای تهاتر بین دو کشور و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مشکل ترانزیت و گاز با ترکمنستان حل شده است، گفت: در خصوص آنچه که اشاره شد از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده و درباره بازپرداخت بدهی‌ها نیز یک سری اقداماتی صورت گرفته است ولی برخی موانع بانکی علی رغم اراده ایران برای حل این موضوع ایجاد شده بود که مقامات ترکمنستان نیز در جریان آن بودند. با پیگیری‌های انجام شده توافقاتی برای سوآپ و مراودات زمینی صورت گرفته و اینها در مسیر تصمیم گرفته شده بین دو کشور در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: با توافقات صورت گرفته انشالله وارد دوره جدیدی از حیث تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکمنستان شده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و آذربایجان در ترکمنستان نیز گفت: ما رفع سو تفاهم‌های رسانه‌ای را آغاز کرده‌ایم، گفت‌وگوهای انجام شده بین وزرای خارجه دو کشور و توافقات انجام شده از قبل توافقات خوبی بود. ملاقات و رایزنی روسای جمهور دو کشور نیز در سطح بسیار خوبی انجام شد و وزیر امور خارجه نیز در مورد دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور پست اینستاگرامی منتشر کردند که اینها همه حاکی از اهمیت روابط دو کشور ایران و آذربایجان است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین خبر داد که به زودی شاهد رفت و آمدهای خوبی بین دو کشور در حوزه رسانه‌ای و افکار عمومی خواهیم بود و امیدواریم این سوء تفاهم‌های رسانه ای برطرف شود.

سخنگوی وزار خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مشکلات ایجاد شده برای تعدادی از شهروندان ایرانی در کانال مانش گفت: درخصوص اتفاق رخ داده سفارتخانه‌های ما در انگلیس و فرانسه به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنند. گاها اطلاعات ضد و نقیضی در این زمینه دریافت می‌شود ولی همانطور که گفتم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدوارم شاهد روزی باشیم که دیگر چنین اتفاقی برای هموطنانمان رخ ندهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای اخیر نیویورک تایمز مبنی بر اینکه جنگ سایبری علنی بین رژیم صهیونیستی و ایران در جریان است اظهار کرد: متاسفانه رژیم اشغالگر قدس در طول سال هایی که در عرصه بین‌المللی بوده جز ترور، خشونت، گردن کشی و نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است و چیز جدیدی هم نیست و خصومت این رژیم با ملت ایران نیز بر کسی پوشیده نیست. در این سال‌ها این رژیم ترور، خرابکاری و اقدامات مخرب انجام داده است و در جاهای لازم نیز پاسخ خود را گرفته است.

وی ادامه داد: در مورد برخی از روایت سازی‌هایی که در بین برخی از رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد باید بگویم این روایت سازی‌ها نکته جدیدی نیست، متاسفانه ما در شرایطی هستیم که سیاسیون از رسانه‌ها به جای آگاهی بخشی از مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبرهای گمراه کننده را فعال کرده و به شرف و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما باید در برخورد با این روایت‌های جعلی هوشمندانه عمل کرده و آگاهانه عمل کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ابراز نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از نتیجه مذاکرات وین و تلاش‌های این رژیم برای به شکست کشاندن این مذاکرات گفت: رژیم اشغالگر قدس در جایگاهی نیست که در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اظهار نظر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای این نشست که به حدود 60 دقیقه به طول انجامید فرا رسیدن روز مجلس را تبریک گفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین