کد خبر: ۷۴۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۰
واکنش فوری رایس به مذاکرات کارتر و مشعل

کارتر نظر خودش را گفته است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تنها یک روز پس از آنکه جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق ایالات متحده از آمادگی ضمنی حماس برای ترک مخاصمه با رژیم صهیونیستی خبر داد، وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار مواضع خصمانه واشنگتن علیه حماس گفت که تغييری در سياستهای آمريکا نسبت به تل آویو داده نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کاندوليزا رايس روز سه شنبه در حاشیه اجلاس کشورهای همسایه عراق در کویت به خبرنگاران گفت که دولت اين کشور به جيمی کارتر رييس جمهوری سابق آمريکا هشدار صريح داده بود تا با گروه حماس مذاکره نکند.

رایس افزود: «ما فکر می کنیم که ديدار آقای کارتر با رهبران حماس می تواند پيام آمریکا را که با اين گروه مذاکره نمی کند مخدوش سازد... ايالات متحده با حماس مذاکره نمی کند و ما به جيمی کارتر گفتيم که ما فکر می کنيم ملاقات وی با حماس به پيشبرد صلح کمکی نمی کند».

وزير امور خارجه ايالات متحده در عین حال بار دیگر مدعی شد که دولت آمريکا تمام سعی خود را می کند تا کشور مستقل فلسطينی تشکیل شود.

«تام کيسی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نیز روز سه شنبه با کمرنگ جلوه دادن اهميت سخنان پرزیدنت کارتر مبنی بر آمادگی حماس برای آتش بس با رژیم صهیونیستی گفت: «آنچه برای ما روشن است، اين است که در ديدگاه اصلی حماس نسبت به اسرائيل و صلح در منطقه چيزی عوض نشده است. آنها هنوز از تصديق و يا برسميت شناختن اصول گروه چهارگانه که شامل برسميت شناختن اسرائيل، نفی تروريسم و پايبندی به موافقتهای پيشين ميان اسرائيل و فلسطينيان می شود سر باز می زنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تاکید کرد: «ما پيش تر، بر اساس اصول سياست خارجی آمريکا، آقای کارتر را از ملاقات با رهبران حماس بر حذر داشتيم».

پرزیدنت کارتر معتقد است که صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان بدون مشارکت جنبش حماس غير ممکن است. او روز جمعه در سوريه با خالد مشعل از رهبران اصلی حماس به طور خصوصی ديدار و گفت و گو کرد.

خالد مشعل ديروز در يک کنفرانس خبری در دمشق، پايتخت سوريه، گفت: «ما تشکيل دولتی  براساس مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ که پايتخت آن بیت المقدس بوده و از حاکميت کامل برخوردار باشد را می پذيريم، اما موجوديت اسرائيل را هرگز به رسميت نمی شناسيم».

آقای مشعل تاکید کرد در صورتی که اسرائيل به مرزهای ۱۹۶۷ عقب نشينی کند و کلیه اقدامات خصمانه علیه مردم فلسطین را متوقف کند حماس حاضر است آتش بسی ده ساله را بپذيرد. اين پيشنهاد در گفتگوهای روزهای جمعه و شنبه کارتر و خالد مشعل در سوريه ارائه شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین