کد خبر: ۷۴۰۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

ثبت ملی بلندترین درخت مازودار ایران

بلندترین درخت مازودار ایران با ۱۹ سانتیمتر طول و ۴۳۰ سال سن در روستای نژو بانه در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور به عنوان بلندترین درخت ثبت شد.
ثبت ملی بلندترین درخت مازودار ایران
آفتاب‌‌نیوز :

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه روز سه شنبه در مراسم معرفی بلندترین درخت مازودار ایران گفت: این اقدامات گامی است فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست، توسعه گردشگری روستایی و معرفی روستاهای گردشگر پذیر است.

سعدالله رحیمی خواه آثار ثبت شده ملی- طبیعی را نماد و هویت فرهنگی و زیست محیطی بانه عنوان کرد و افزود: این درخت ۱۹ سانتیمتر طول، ۲۰۲ متر مربع تاج پوشش، ۱۶ سانتیمتر طول تاج، ۱۲ سانتیمتر عرض تاج و ۴۳۰ سال عمر دارد که به عنوان بلندترین درخت مازودار کشور با شماره ۶۹۳ در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور ثبت شد.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه نمی دهند که اکوسیستم و اکوتوریسم منطقه از بین برود و این آثار ملی طبیعی یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه است که باید حفظ شود و در پرونده های تخلفات محیط زیستی این سازمان هم یکی از شاکی ها است.

رحیمی خواه ادامه داد: ثبت آثار ملی- طبیعی درختان براساس بزرگی تنه، منحصر به فرد بودن و بلندی انجام می شود که تاکنون در شهرستان بانه درخت کهنسال بیاندره به یک هزار ۵۰۰ سال قدمت، مجموعه درختان سپیدار منیجلان، درخت گردوی نژو و درختان مازو دار نجنه سفلی بر اساس قدمت در فهرست آثار ملی- طبیعی کشور ثبت شدند.

وی یاد آور شد: این درخت بلند توسط افراد بومی منطقه به ما معرفی شده و کارشناسان منابع طبیعی و گردشگری آن را بررسی و طرح توجیهی آن ثبت شد و با رای اکثریت شورای مجموعه آثا ملی نامزد ثبت ملی- طبیعی شده و در نهایت ثبت ملی- طبیعی می شود.

این مسوول گفت: با ثبت آثار ملی و طبیعی بخشداری ها و دهیاری های می توانند اعتباراتی در راستای توسعه گردشگری منطقه جذب کنند در روستای نژو یک درخت گردوی کهنسال نیز شناسایی شده که اقدامات لازم در راستای ثبت ملی- طبیعی آن نیز انجام می شود.

مدیر عامل انجمن محیط زیستی پاژین نیز گفت: با توجه به اینکه این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده درختان زیادی با خصوصیات منحصر به فرد وجود دارد که تاکنون شناسایی نشدند.

حامد اسراری افزود: در روستای کانی برد مجموعه درختان افرا با خصوصیات منحصر به فرد وجود دارد امیداوریم که شناسایی و ثبت شود و برای نسل های آینده ماندگار شوند چراکه صدها سال زمان نیاز است که همچون درختانی به وجود بیاید.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین