کد خبر: ۷۴۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ایدز درصورت شناسایی به موقع قابل درمان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایدز به شرطی که به موقع شناسایی شود به راحتی قابل درمان است و این بیماری هرچه زودتر در افراد شناسایی و درمان شود، پیش آگهی علایم و درمان‌ها روند بهتری خواهد داشت و در نتیجه زندگی مبتلایان همانند سایر افراد جامعه خواهد بود.
ایدز درصورت شناسایی به موقع قابل درمان است
آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی درمان ایدز در کشور را به صورت کامل رایگان اعلام کرد و افزود: همه می توانند با خیال راحت آزمایش ایدز دهند و بعد از یک هفته از نتیجه آزمایش مطلع شود، اگر مبتلا بودند با شروع مصرف دارو و توجه به اصول مشاوره های تخصصی بعد از مدتی به حدی تعداد ویروس در بدنشان کم می شود که دیگر ناقل ویروس ایدز محسوب نمی شوند و زندگی کاملا معمولی خواهند داشت.

عبور از پاندمی کرونا مسیر مبارزه با ایدز را آسان تر می کند
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری کاهش شناسایی موارد جدید مبتلا به ایدز را یکی از چالش های مهم در دوران همه گیری کرونا عنوان کرد و یادآور شد: قطعا با واکسیناسیون عمومی و کاهش آمار مبتلایان به کرونا، برنامه مبارزه با ایدز با جدیت بیشتر دنبال می شود.

طبرسی، مراجعه نکردن به بیمارستان ها و مراکز درمانی به دلیل ترس از کرونا را یکی از علل کاهش شناسایی موارد جدید مبتلا به ایدز در پاندمی کرونا دانست.

وی با بیان این که بیش از ۴۰سال از شناسایی ویروس ایدز می گذرد، اظهار داشت: قبل از شیوع کرونا، ویروس ایدز از لحاظ شیوع، تعداد افرادی که در سراسر دنیا درگیر این بیماری هستند و مرگ و میرها یکی از مهم ترین بیماری های مورد توجه بود.

وی، اهمیت اختصاص روزی در تقویم سلامت با عنوان روز جهانی ایدز به همراه نمادی با روبان قرمز را یادآور شد و افزود: این روز اهمیت توجه و مراقبت در برابر HIV و راههای پیشگیری و درمان را متذکر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و ارتقای سواد عمومی با هدف پیشگیری از ایدز در جامعه گفت: این ویروس از سه روش اصلی اعتیاد تزریقی، تماس جنسی و از مادر به جنین قابل انتقال است.

شرکای جنسی متعدد اصلی ترین علت ابتلا به ایدز در کشور

طبرسی پرهیز از ارتباط های جنسی پرخطر را برای پیشگیری از ابتلا به ایدز ضروری دانست و یادآور شد: شرکای جنسی متعدد می تواند شانس ابتلا به ایدز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی با بیان این که باید به معتادان تزریقی نیز آموزش های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ایدز داده شود عنوان کرد: کمک به ترک اعتیاد می تواند دراین افراد بسیار راهگشا باشد ضمن این که اگر هم به هر دلیل اعتیاد را رها نمی کنند آموزش های لازم و پرهیز از استفاده از سرنگ مشترک به این افراد داده شود.

متخصص عفونی دانشگاه نسبت به انتقال ایدز از مادر آلوده به جنین هشدار داد و توصیه کرد: آزمایش اچ آی وی (HIV) حتما باید از مادران باردار گرفته شود و در صورت مثبت شدن نتیجه تست حتما از داروهای موثر برای پیشگیری انتقال از مادر به جنین استفاده شود.

طبرسی گفت: مهم ترین اهداف مبارزه و پیشگیری از انتقال ایدز برپایه آموزش گروه های هدف است.

مبتلایانی که ناقل نیستد

وی با بیان این که شناسایی مبتلایان به ایدز می تواند موثرترین راهکار برای کاهش موارد انتقال و ابتلا باشد تاکید کرد: درمان این بیماری به قدری پیشرفت کرده است که بیماران با شرایط حاد هم می توانند تحت درمان قرار بگیرند، زندگی عادی داشته باشند و حتی دیگر ناقل این بیماری نباشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با یادآوری این که بیشتر مبتلایان به ایدز را جوانان تشکیل می دهند، ادامه داد: بیشترین آمار مبتلایان در رده سنی بین ۲۰ تا ۵۰ سال است.

۹۵ درصد موارد ابتلا به ایدز در کشورهای درحال توسعه

طبرسی با یادآوری این که ۹۵ درصد موارد ابتلا به ایدز در کشورهای درحال توسعه رخ می دهد، ارایه و اجرای برنامه های کاربردی برای شناسایی و درمان مبتلایان به ایدز را خواستار شد.

وی اصلی ترین راه انتقال ایدز در ایران را روابط جنسی پرخطر عنوان کرد و ادامه داد: این درحالی است که معتادان تزریقی تا مدتها در صدر موارد ابتلا به ایدز بودند ولی متاسفانه در سالهای اخیر ابتلا از راه ارتباط جنسی به ویژه در زنان مبتلا به "اچ پی وی".پیشرفت چشمگیری داشته است.

رییس بخش بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: ایدز HIV/AIDS به شرطی که به موقع شناسایی شود به راحتی قابل درمان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین