کد خبر: ۷۴۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
دلیل این آتش‌سوزی عوامل انسانی بود

۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخت

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: طبق برآورد اولیه در شبانه روز گذشته ۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخته است.
۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخت
آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: آتش سوزی نیزارهای تالاب زریوار از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز گذشته شروع و تا ساعت ۳ بامداد امروز ادامه داشت.

وی بیان کرد: با وجود حضور و تلاش بی وقفه یگان های ادارات محیط زیست و منابع طبیعی، سمن های محیط زیستی، آتش نشانی های مریوان و برده رشه و جمع زیادی از مردم طبیعت دوست مریوان برای مهار آتش، به دلیل مه غلیظ، شرایط نامناسب جوی و وزش شدید باد، موفق به مهار این آتش نشدیم تا اینکه بارش باران این آتش سوزی را مهار کرد.

وی دلیل این آتش سوزی را عوامل انسانی دانست و گفت: طبق برآوردهای اولیه حدود ۲۸۰ هکتار از اراضی و نیزارهای تالاب بین المللی زریوار در آتش سسوخ که در نوع خود بی سابقه است.

وی ادامه داد: تعداد و تنوع گونه های گیاهی و جانوری آسیب دیده در دریاچه زریوار به صورت کمی مشخص نیست، اما چون این حریق ها در زیستگاه پرندگان و نیزارها اتفاق می افتد، به طور قطع هم گونه های گیاهی به ویژه نی و نیلویی در منطقه از بین می رود و هم پرندگان را دچار آسیب می کند.

وی تصریح کرد: آتش سوزی نیزارها علاوه بر تخریب زیستگاه باعث رشد بیشتر نیزارها در سال های آتی، آلودگی و تغذیه گرایی شدید آب و برهم خوردن پروسه کربن در این تالاب بین المللی می شود.

همچنین، نامداری، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتش سوزی شب گذشته زریوار بسیار گسترده بوده و در جایی دوردست و سخت گذر اتفاق افتاد.

وی افزود: خاموش کردن این آتش سوزی گسترده در تالاب زریوار، نیاز به قایق مخصوص داشت که متأسفانه همچین تجهیزاتی وجود نداشت و این امر موجب تداوم حریق در طول روز گذشته در تالاب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین