کد خبر: ۷۴۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
دلیل این آتش‌سوزی عوامل انسانی بود

۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخت

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: طبق برآورد اولیه در شبانه روز گذشته ۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخته است.
۲۸۰ هکتار از نیزارهای زریوار در آتش سوخت
آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: آتش سوزی نیزارهای تالاب زریوار از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز گذشته شروع و تا ساعت ۳ بامداد امروز ادامه داشت.

وی بیان کرد: با وجود حضور و تلاش بی وقفه یگان های ادارات محیط زیست و منابع طبیعی، سمن های محیط زیستی، آتش نشانی های مریوان و برده رشه و جمع زیادی از مردم طبیعت دوست مریوان برای مهار آتش، به دلیل مه غلیظ، شرایط نامناسب جوی و وزش شدید باد، موفق به مهار این آتش نشدیم تا اینکه بارش باران این آتش سوزی را مهار کرد.

وی دلیل این آتش سوزی را عوامل انسانی دانست و گفت: طبق برآوردهای اولیه حدود ۲۸۰ هکتار از اراضی و نیزارهای تالاب بین المللی زریوار در آتش سسوخ که در نوع خود بی سابقه است.

وی ادامه داد: تعداد و تنوع گونه های گیاهی و جانوری آسیب دیده در دریاچه زریوار به صورت کمی مشخص نیست، اما چون این حریق ها در زیستگاه پرندگان و نیزارها اتفاق می افتد، به طور قطع هم گونه های گیاهی به ویژه نی و نیلویی در منطقه از بین می رود و هم پرندگان را دچار آسیب می کند.

وی تصریح کرد: آتش سوزی نیزارها علاوه بر تخریب زیستگاه باعث رشد بیشتر نیزارها در سال های آتی، آلودگی و تغذیه گرایی شدید آب و برهم خوردن پروسه کربن در این تالاب بین المللی می شود.

همچنین، نامداری، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتش سوزی شب گذشته زریوار بسیار گسترده بوده و در جایی دوردست و سخت گذر اتفاق افتاد.

وی افزود: خاموش کردن این آتش سوزی گسترده در تالاب زریوار، نیاز به قایق مخصوص داشت که متأسفانه همچین تجهیزاتی وجود نداشت و این امر موجب تداوم حریق در طول روز گذشته در تالاب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین