کد خبر: ۷۴۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
کاتالان در آستانه انفجار!

شطرنج انگليسی - هلندی در نیوکمپ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بندر بارسلون اسپانيا امشب ميزبان ملوانان انگليسی منچستر در تالار بزرگ نيوكمپ است. همان تالاری كه 9 سال قبل بهترين شب زندگی الكس فرگوسن و همه مردمان انگلستان را رقم زد. آن‌شب ملكه بريتانيا آنقدر هیجان‌زده بود که بلافاصله لقب «سر» را به مرد اسكاتلندی هديه کرد. 

شياطين آن‌شب معجزه گونه توانستند شكست مقابل بايرن مونيخ را به پيروزی و قهرمانی تبديل كنند. يادتان هست گل شرينگهام و سولشاير را؟

اما نيوكمپ امشب ديگر نمی خواهد شاهد پيروزی شياطين سرخ اولدترافورد باشد و همه صور و سات خود را برای پسربچه های كاتالانی مهيا كرده است، زيرا آبی و اناريهای بارسلونا تنها نماينده كشور اسپانيا هستند و پيروزی آنها می تواند باعث افتخار مردمان ايالت كاتالونيا باشد و نه اسپانيا چرا كه آنها می‌توانند به واسطه رسيدن به فينال چمپيونزليگ به پرسنهای مادريدی فخری تازه بفروشند. 

بليت مسكو ! 

واقعاً ديدن بازی بارسلونا مقابل منچستريونايتد در اين شرايط لذتی عجيب دارد. هرچند بارسايی‌ها ديگر آن طراوت و شادابی و قدرت دو سه سال گذشته را نداشته باشند، اما تقابل ستارگان بزرگ دنيای‌فوتبال با يكديگر به طور قطع ديدنی خواهد بود.

فرانك ريكارد كه آخرين فصل حضورش را در بارسلونا (به احتمال بسيار زياد) خواهد گذراند، می‌خواهد با خاطره ای شيرين به كارش در اين تيم پايان دهد و نام خود را در تاريخ اين باشگاه جاودانه سازد. 

او طی اين سالها تيمی ‌را از خود به يادگار گذاشت كه روانترين و زيباترين نوع فوتبال را در اروپا و جهان بازی می‌كرد و هواداران بسياری را (حتی رئاليها) به سوی خود می‌كشاند، اما در اين فصل انديشه‌های هافبك دفاعی قلدر ديروز هلنديها ديگر به كار نمی‌آید به طوری كه آبی و اناريها در اسپانيا هر دو جام لاليگا و كوپا دل‌ری را از دست دادند و تنها دلخوشی هواداران پرتوقع بارسا همين فتح جام است اما...

اما براستی عبور از دژی همچون منچستريونايتد كار آسانی خواهد‌بود؟

اگر بخواهيم با آمار گذشته ديدار امشب را پيش‌بينی‌كنيم، كفه ترازو به نفع بارسلونا سنگينی خواهد‌كرد. بارسلونا و منچستر پيش از اين 7 مرتبه با يكديگر ديدار داشته‌اند كه 2پيروزی سهم هر كدام بوده و بقيه را مساوی كرده‌اند. 

پسربچه‌های كاتالان از 23ديدار قبلی خود در جامهای مختلف اروپايی كه با انگليسيها بازی داشته‌اند، تنها 2 شكست را پذيرفته‌اند و 13 برد و 8 تساوی بقيه كارنامه آنها بوده‌است. 

حتی آنها در سال 1991 كه برای اولين بار توسط يوهان كرويف به قهرمانی اروپا رسيدند، در مرحله نيمه‌نهايی با همين منچستر بازی‌كرده و آنها را شكست داده‌بودند و پس از آن در فصل 1995-1994 در نيمه‌نهايی بازهم منچستريونايتد را شكست‌دادند و در فينال مغلوب ميلان كاپلو شدند. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه بارسلونا از مجموع 8 باری كه در مرحله نيمه‌نهايی جامهای اروپايی حاضر بوده 3 مرتبه به دست تيمهای انگليسی (ليدزيونايتد 1975جام قهرمانان، ليورپول 1976‌و 2001 هر دو جام يوفا) حذف گرديده و تنها يك بار در سال 1982 با غلبه بر تاتنهام هاتسپرز راهی فينال جام برندگان جام شده‌است.

يك آمار جالب هم آنها در اين فصل به نام خود در بازيهای‌خانگی به ثبت رسانده‌اند و آن اينكه از مجموع 5 ديداری كه بارسلونا ميزبان بوده، تنها يك بار دروازه‌اش گشوده شده و با 10گل ميهمانان را بدرقه كرده‌اند.

اينها گوشه‌ای از خاطرات بارسلونا در تقابل با تيمهای انگليسی بود اما امروز در بارسلونا چه می‌گذرد؟ همه هواداران دو آتشه آبی و اناريها پس از ديدن هر دو بازی اين تيم برابر شالكه آلمان، متوجه ضعف تيم خود شدند و چه بسا اگر رقيب آلمانی يك تمام كننده ششدانگ در تركيب خود داشت، امروز ما نيز بايد برايتان از تقابل آلمانها و انگليسيها می‌نوشتيم.‌ حتی يحيی‌توره كه زننده گل پيروزی تيمش در بازی برگشت مقابل اين تيم بود در مصاحبه پس از بازی گفته بود؛ واقعاً اتفاقی برديم!

افول ستاره همه‌كاره‌ای همچون رونالدينيو و بعد اختلاف نظر او با ريكارد و مدتی نيمكت‌نشينی را به مصدوميت‌های پياپی ليونل مسی كم‌جثه و محو‌شدن ستاره‌ای همچون آنری در اولين فصل حضورش در نيوكمپ و انتقادهای شديد هواداران بارسا كه با دستمالهای سفيد خود در اين چند هفته به لاپورتا و دارو دسته‌اش اعتراض‌می‌كنند، بيفزاييد تا وضعيت در هم‌ريخته بارسلونا را درك‌نماييد. 

البته حواشی اين تيم به قدری زياد‌شده كه از ماهها قبل ستاره‌هايی همچون دكو، زامبروتا و دوسانتوس از ترك بارسا در فصل آينده به مقصد كشوری ديگر خبر داده‌بودند.

بارسلونا حتی با 4 شگفت انگيزش (رونالدينيو- مسي- آنری و اتوئو) در اين فصل چندان تيم قدرتمندی نبوده و شايد يكی از همان حوادث عجيب و غريب فوتبال باعث‌شود تا شاگردان ريكارد بليت مسكو را از همتايان انگليسی خود بربايند.


خاطرات تلخ

اما بشنويد از منچستريها و شياطين سرخ كه هرچقدر از آمادگی اين تيم در اين فصل اروپا بگوييم، بازهم كم گفته‌ايم كه به راستی تيمی ‌برازنده‌تر از شاگردان فرگی برای تصاحب چمپيونزليگ امسال نيست. 

البته به هواداران اين تيم هم گوشزد‌می‌كنيم كه زود در باد غرور اين جملات تعريفی قرار‌‌نگيرند، می‌پرسيد چرا؟ مطلب را تا انتها دنبال‌كنيد.

كتاب تاريخ فوتبال را كه ورق بزنيم متوجه گند‌كاری منچستريها در جامهای مختلف اروپايی می‌شويم! آنها تاكنون 2بار موفق به فتح چمپيونزليگ شده‌اند كه يكی مربوط به سال 1968 بوده و دومی‌31سال بعد يعنی سال 1999 كه در يك دقيقه جام را از هيتزفيلد و علی دايی خودمان ربودند.

نكته تلخ‌تر برای منچستريها اينكه اين تيم تاكنون 9 بار در مرحله نيمه‌نهايی جامهای مختلف اروپايی حضور‌داشته كه تنها 2 بار موفق به راهيابی به فينال شده است! و آخرين حضور آنها در اين مرحله مربوط به فصل گذشته چمپيونزليگ است كه آنها در مجموع 5 بر 2 مغلوب فرزندان سن سيرو (ميلان) شدند.

افتضاح‌تر از همه اينها آمار تقابل منچستريونايتد با تيمهای اسپانيايی است. آنها از مجموع 16 ديدار كه به مصاف نمايندگان اسپانيا رفته‌اند، تنها يك‌بار در فصل 2002-2001 موفق به شكست دادن تيم دپورتيوو لاكرونيا شده اند و 9 شكست و 6 تساوی حاصل بقيه اين كارنامه‌است.

آنها در مراحل‌حذفی جامهای اروپايی كه به صورت رفت و برگشتی برگزار‌شده و حريف آنها تيمی‌از اسپانيا بوده 9 بار حاضر بوده‌اند كه 5 شكست و 4 پيروزی نتيجه اين پيكارها بوده‌است.
 
البته نكته قابل‌توجه در اين پيكارها مربوط به رقابتهای جام‌برندگان جام فصل 1984-1983 می‌شود، جايی كه بارسلونا با ديه گو مارادونای اسطوره‌ای و برند‌شوستر موطلايی موفق ‌شده‌بود در اولدترافورد 2 بر صفر منچستر را شكست‌دهد، اما شياطين سرخ در نيوكمپ با 3گل برايان‌رابسون(2گل) و فرانك‌استاپلتون، انتقام سختی را از آبی و اناريها گرفتند و خود راهی نيمه‌نهايی آن جام شدند.

آخرين رويارويی منچستريونايتد با بارسلونا به فصل 1999- 1998 بر‌می‌گردد كه دو تيم در خانه يكديگر به تساوی 3 بر 3 دست‌يافتند. گلهای برگردان ريوالدو برای بارسلونا و زوج «يورك - كول» را برای منچستر در آن سال به خاطر داريد؟

اما شياطين‌سرخ، اين فصل رقابتهای چمپيونزليگ را با قدرت شروع‌كردند و تا اينجای كار به تيمی نباخته و در مرحله مقدماتی 5 پيروزی و تنها يك تساوی را در كارنامه به ثبت رسانده‌اند. براستی تقابل با مثلث هجومی «رونالدو- روني- گيگز» كه با توجه به شرايط بازی يك ضلع از اين مثلث با بازيكنانی نظير توز يا ساها عوض خواهد‌شد، برای هر دفاعی سخت و دشوار است به خصوص برای مدافعان بی‌آزار بارسلونا.

به هرحال امشب يك ديدار سراسر هيجانی و جذاب را - كه درواقع آن را بايد شطرنج انديشه های انگليسي- هلندی بخوانيم- از دو تيم تراز اول فوتبال جهان شاهد خواهيم‌بود گرچه به خاطر همزمانی بازی سپاهان- الاتحاد ممكن است كانال تلويزيون خود را روی شبكه ديگری تنظيم كنيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین