کد خبر: ۷۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۵
با اعلام لیست پذیرفته شدگان در بخش رسمی

غیبت ایران در کن 2008

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سینمای ایران در بخش رسمی شصت‌ و ‌یكمین جشنواره فیلم كن پذیرفته نشد.

به گزارش فارس، امروز با برگزاری نشست خبری شصت‌ویكمین جشنواره فیلم كن، اسامی شركت كنندگان در دو بخش اعلام شد اما نام هیچ فیلمی از ایران در لیست پذیرفته شدگان به چشم نمی‌خورد.

فیلم‌های بخش هفته منتقدان فردا و فیلم‌های دو هفته كارگردانان جمعه (پس فردا) اعلام می‌شود.

فیلم‌های «شیرین»(عباس كیارستمی)، «تنها دوبار زندگی می‌كنیم»(بهنام بهزادی) و «ترانه تنهایی تهران»(سامان سالور) در بخش رسمی كن 2008 پذیرفته نشده‌اند اما شانس برای حضور در بخش جنبی وجود دارد.

همچنین فیلم‌هایی از فیلمسازان ایرانی كه در خارج از ایران فیلم می‌سازند، مثل «اسب دوپا»(سمیرا مخملباف) و «چاه كندن در لاس‌و‌گاس»(امیر نادری) آثاری از فیلمسازان ایرانی بود كه به نظر می‌رسید امكان حضور در جشنواره كن را داشته باشند ولی هیچ یك از آنها موفق به حضور در بخش‌های مذكور جشنواره كن نشده‌اند.

پیش از این سینمای ایران حضور پررنگی در جشنواره كن داشت كه اولین‌بار در سال 1961 با فیلم «كورش» ساخته مصطفی فرزانه صورت گرفت.

در سال 1979 نیز بهمن فرمان‌آرا با فیلم «سایه‌های بلند باد» نماینده ایران در كن بود.فیلمسازانی از سینمای ایران چون عباس كیارستمی، محسن مخملباف،داریوش مهرجویی ، جعفر پناهی ، نورالدین زرین‌كلك،بهمن فرمان آرا، بهمن قبادی، پرویز و علی‌اكبر صادقی در كن شركت كرده‌اند و جوایزی نیز كسب نموده‌اند.

نخل طلای جشنواره كن ‌97 برای «طعم گیلاس»، دوربین طلایی ‌99 برای «بادكنك سفید» و دوربین طلائی ‌2000 به طور مشترك برای «زمانی برای مستی اسب‌ها»(قبادی)‌و «جمعه‌»(یكتا پناه) از جوایزی است كه سینمای ایران در جشنواره كن كسب نموده است.

در سالهای اخیر سینمای ایران با فیلمهای «جزیره‌ آهنی» در بخش دو هفته‌ی كارگردانان و «یك‌شب» در سال 2005 و فیلم سه دقیقه‌ای عباس كیارستمی در سال 2006 در جشنواره كن شركت كرد و جایزه‌ای نیز دریافت نكرد. 

شصت و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كن از 14 تا 25 مه (25 اردیبهشت تا پنج خرداد) برگزار می شود و هیات داوران به ریاست «شان پن» فیلم برنده جایزه نخل طلا را مشخص می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین