کد خبر: ۷۴۰۷۹۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
قانون اساسی جمهوری اسلامی مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است

احمد خاتمی: نماز جمعه بهشت را تولید می‌کند/ تمجید از رئیسی و هیئت مذاکره‌کننده

حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، در خطبه اول نمازجمعه خود با اشاره به سبک زندگی قرآنی گفت عمل انسان در دنیا است که بهشت و جهنم او را می‌سازد، ولی انسان در اینجا ظاهر عمل را می‌بیند، ولی باطن آن را نمی‌بیند. ظاهر این گناهان همان مار و عقرب جهنم است.
احمد خاتمی: نماز جمعه بهشت را تولید می‌کند/ تمجید از رئیسی و هیئت مذاکره‌کننده
آفتاب‌‌نیوز :

سیداحمد خاتمی با اشاره به خطبه‌های قبلی خود درباره سبک زندگی قرآنی تصریح کرد: قرآن در آیه ۱۸ سوره حشر می‌گوید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ مومنان برای خدا حریم نگه‌دارید؛ ببنید برای فردایتان چه چیزی را از پیش فرستاده‌اید؛ برای خدا حریم نگه دارید، خدا به آنچه که انجام می‌دهید کاملا آگاه است. در این آیه دوبار دعوت به تقوا شده است. هیچ اشکالی ندارد که بگوییم این تکرار به جهت تاکید بر تقوا است.

خاتمی گفت: در بین مفاهیم اخلاقی هیچ مفهمومی جامع‌تر از تقوا نیست. تقوا یعنی حریم نگه داشتن برای خدا در همه عرصه ها؛ در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقوا و بی تقوایی هست. آنکه برای خدا حریم نگه می‌دارد یک جور عمل می‌کند و کسی که حریم نگه نمی‌دارد یک جور دیگر رفتار می‌کند.

امام جمعه تهران ادامه داد: تفاسیر دیگر گفته اند که تقوای اول به معنای اصل عمل و تقوای دیگر به معنای اخلاص عمل است. اما همان مفهوم عام آن نیز مساله بسیار مهمی است. اما نکته دوم این آیه این است که قیامت دور نیست. به ما قول نداده‌اند که دائم در دنیا باشیم.

وی افزود: نکته دیگر این آیه این است که نمی‌شود این سفر طولانی را بدون توشه رفت. برای سفر یک ماه مکه خود را از مدت‌ها پیش آماده می‌کنند. جالب این است که می‌گوید ابدیت شما زندگی است و با مرگ از بین نمی‌روید بلکه حیات مجدد را شروع می‌کند. یا لیتنی قدمت لحیاتی، این ادبیات قرآن است. قرآن بهشتی بودن و جهنمی بودن را خود انسان مهندسی می‌کند. لحظه به لحظه یا تولید بهشت می‌کنیم یا تولید جهنم؛ قدمت ایدکم و ما قدمت یداه در قرآن به همین موضوع اشاره دارد. همینجا با زندگی و با رفتارتان یا بهشت و یا جهنم را تولید کرده اید.

خاتمی تصریح کرد: این نماز جمعه بهشت را تولید می‌کند. این تجسم عمل است. گناه جهنم را تولید می‌کند. عمل ما یک ظاهری دارد که آن را می‌بینیم. یک باطنی دارد که نمی‌بینیم و قیامت به ما نشان می‌دهند؛ و من یعمل مثقال ذره خیرا یره؛ یعنی عمل را می‌بینند. انما تجزون ما کنتم تعملون؛ آنچه را که می‌بینید درو کرده کار‌های خودتان است.

وی ادامه داد: در روایت است که وقتی میت را در قبر می‌گذارند شخصی جلو او ظاهر می‌شود و می‌گوید ما سه کس بودیم. یکی رزقت بود که تا مردی تمام شد. دوم خانواده ات، همان‌هایی که تا پای قبر گریه کنان آمدند و رفتند؛ من عملت هستم؛ «کنْتُ عَمَلَک فَبَقِیتُ مَعَک» و با تو هستم و تو به کمترین کسی که بها نمی‌دادی من بودم؛ لذا عمل باطن دارد و باید مراقب آن باشیم. سوره ق می‌گوید شما این‌ها را نمی‌دیدید و الان پرده‌ها را کنار زدیم و می‌بینید. ظاهر آن فحش و بدزبانی است؛ چه با گفتار و چه با رفتار و چه با قلم و چه در فضای مجازی تا توانست فحش داد و گفت دلم خنک شد، اما این همان مار و عقرب قیامت بود که نمی‌دیدیم. فردا قطعی است و باید برای فردای قطعی توشه فراهم کنیم که قرآن فرمود: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

خاتمی گفت: خطیب باید دل‌ها را متوجه خدا کند. خطبه خواندن دلبخواهی نیست. به ما خط داده اند که در هر دو خطبه دعوت به خدا داشته باشیم.

احساس می‌کنم لحظات پایانی این ویروس منحوس است

قانون اساسی ایران مترقی‌ترین قانون دنیا است

سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نمازجمعه خود گفت احساس می‌کنم که روز‌های پایانی ویروس منحوس کرونا است. او با تشکر از دولت رئیسی خواست واکسیناسیون را جدی بیگیرند.

وی افزود: امام علی می‌فرمایند: «تقوا محدود به اعمال فردی نیست و باید برای خدا حتی در فضای شهر حریم نگه داشت. آلوده شدن فضا مایه مصیبت و اندوه خواهد شد. حتی نسبت به حیوانات هم مسئولیت دارید.» بر اساس این بیان باید دید در همه عرصه‌ها تکلیف ما چیست.

خاتمی گفت: دهم آذر روز شهادت مرحوم شهید سیدحسن مدرس بود. او از بزرگانی است که در نگاه امام بسیار بزرگ و عظیم بود. بیش از ده نکته در زندگی این شخصیت هست که به چهارنکته آن اشاره می‌کنم؛ نکته اول اینکه او الهی و خدایی بود. در حرف و اقدامش رضایت خدا را می‌دید. به تعبیر امام هوای نفسانی در کار او نبود. این رفتار او درسی برای همه به ویژه مسئولان است. کسی که برای خدا قدم بردارد خداوند او را کمک می‌کند.

امام جمعه تهران ادامه داد: در زندگی مدرس شجاعت پررنگ است. خداوند در او ترس و طمع را قرار نداده بود. او از اصولش کوتاه نیامد و جوزده نشد و در دام طمع نیفتاد.

وی افزود: مدرس تا آخر عمر خود ستم ستیز و ظلم ستیز بود. به دستور رضاخان ترور شد، اما مثل کوه ایستاد. رضاخان به او گفت از جان من چه می‌خواهی؟ گفت می‌خواهم تو نباشی. گفتن این جمله در آن زمان دل شیر می‌خواست. این روحیه، روحیه دینی است و بعد از چهل سال در جان مردم ایران زنده است و به همین دلیل از نفرت از آمریکا کوتاه نمی‌آیید و شعار مرگ بر آمریکای شما باقی است.

خاتمی تصریح کرد: مدرس به مردم سالاری دینی معتقد بود. او معتقد بود اسلام قدرت پاسخگویی به همه نیاز‌ها را دارد و مردم هم سالارند. او گفت وقتی در مجلس بود گفت ما وکیل مردم هستیم و، ولی مردم نیستیم و باید نظر موکلان خود را بدانیم و نظر آن‌ها را بر مسند بنشانیم.

کسی که از قانون عبور کند خود محور است

وی ادامه داد: امروز روز تصویب قانون اساسی است. قانون اساسی قاعده مستحکم نظام اسلامی است که تمدن عظیم اسلامی را می‌شود بر آن نهاد. عمل به قانون اساسی علاج درد‌های اساسی کشور است و تخلف از قانون تخلف از اصل حرکت انقلابی مردم است. تخلف از قانون اساسی با انقلابی گری سازگار نیست.

خاتمی گفت: این قانون اساسی مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است و یک قانون معمولی نیست. هیچ قانون اساسی پیدا نمی‌کنید که پنجاه فقیه نود روز بنشینند و روی آن این مدت بحث کنند. این قانون آیین نامه مردم سالاری دینی است. هم حاکمیت اسلامی و هم ولایت فقیه وهم جمهوریت را دارد.

وی افزود: قانون مداری یک تلکلیف و وظیفه است. کسی که از قانون عبور کند خود محور است و جایی برای خودمحوران در قانون اساسی نیست. میثاق بین مردم و حاکمیت این قانون اساسی است و با پاسداشت عملی این قانون، می‌توان این قانون را حفظ کرد.

خاتمی گفت: روز دانشجو در پیش است. درباره دانشجویان مطالب زیادی است، اما روی یک نکته تاکید می‌کنم. شانزده آذر را فریاد ضد آمریکایی دانشجویان در سال ۱۳۳۲ تولید کرد. به مناسبت پاسداشت آن حرکت ضد آمریکایی بود. در پرنده جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا جلوه دارد و درخشنده است. شانزده آذر ۳۲ اعتراض به سفر یک مقام آمریکایی به ایران است.

امام جمعه تهران ادامه داد: این جنبش زنده و با نشاط است و با نشاط به راه خود ادامه خواهد داد. در آن زمانی که فریاد گلوله داشت این جریان شجاعانه وارد میدان شد، اینک که فضای سراسر کشور، فضای «مرگ بر آمریکا» هست، می‌طلبد این فریاد پرخروش‌تر از سال ۳۲ باشد. از سال ۳۲ تا امروز شرارت آمریکا ده‌ها برابر و از نفوذ آن البته کاسته شده است. در هرجای دنیا و در هر جنایتی پای آمریکا دیده می‌شود. این قلدور خودش را کدخدای عالم می‌داند و امروز باید فریاد ملت پرخورش‌تر باشد.این انتظار از جنبش دانشجویی هست که این مایه افتخار را پرشکوه نگه دارند.

هیئت مذاکره کننده پاره تن ملت است

خاتمی که در دولت روحانی شدیدترین انتقادها را نسبت به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح می‌کرد، حالا در تمجید از تیم مذاکره‌کننده جدید گفت: هیئتی باتجربه برای مذاکره رفته اند. مواضع این هیئت مشخص است و مواضع ضدآمریکایی خود را در قول و عمل نشان داده اند. یک کلمه به این مذاکره کنندگان که پاره تن ملت هستند می‌گویم، این همان حرف خود آن‌ها است. شما نماینده یک ملت شجاع هستید که پای آرمان‌های خود تا آخرین قطره خون ایستاده اند. این ملت به چیزی به غیر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

امام جمعه تهران ادامه داد: نمی‌توان زبان تقدیر از خدمات دولت سیزدهم درباره واکسن نداشت. این دولت خدمات بزرگی صورت داد. مردم هم استقبال کردند. از این خدمت ستودنی تشکر می‌کنم. از صمیم جان دعا می‌کنم که خدا به این سید مخلص و فداکار را که عمرش را در خدمت مردم می‌گذارد نشاط بیشتر عنایت کند.

وی افزود: احساسم این است که ان شاء الله لحظات پایانی این ویروس منحوس است. دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید. زدن ماسک و فاصله گذاری را جدی بگیرید. آرزوی روزی را داریم که جامعه ما عاری از ویروس لعنتی کرونا باشد. این ان شاء الله به تدریج عملی خواهد شد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
29
میشه دقیقا بگی اینا اینهمه تجربه رو کجا کسب کردن ؟!!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
26
حقیقتش نمی تونم چیزی بنویسم مغزم قفل شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
33
پس چرا امروز جمعه که مردم اصفهان میخواستند در بستر زاینده رود نماز جمعه مردمی برگزار کنند شما نگذاشتید .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
17
نه اینا دیگه قبول ندارم که قانون اساسی ما مترقی ترین در دنیاست اینم شد از اون حرفها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
22
مار وعقرب جهنم ؟مارو نترسون حاجی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
14
مترقی ترین را خوب اومدی مرسی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
15
فدای اون احساست در مورد کرونا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
25
بیچاره دکترظریف که چندسال پیاپی برای برحام تلاش شیانه روزی کردوتمام دنیا شاهدوخدا ناظر بود وچه تهمت های ناروایی راازجانب شخص تو و همفکرانت بخاطرمردم تحمل کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
1
27
خدا را شکر که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت محبوب شما ایران گلستان شد!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
16
لطفا به مدیران خودبگوئیدبرای خدا قدم بردارندوبرای خدا کار کنند اوضاع معیشتی مردم را با ایجادتورم بدتر از دیروز نکنند تا بتوانند به بهشت بروند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
19
اگر ان شالله (درست یا غلطش مهم نیست )این حرفها برای خدا ست که خوشبحالت
واگر نه
که وای اگر از پس امروز بود فردایی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
24
پایان کروناست درسته ولیکن با واکسنی که دشمنانت تولید میکنند اما شما چه کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
31
اون که تحفه هزاره سوم و سفارش شده بود انحرافی شد
تا ببینیم سرنوشت این سید چه می شود!
ملت هم که از نظر شما همان ۱۰ درصد یا کمتری هستند که به شما رای می دهند و بقیه خار و خس و خاشاک و عوامل دشمن و غرب زده و ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین