کد خبر: ۷۴۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
سفیر سابق ایران در ژاپن در گفتگو با آفتاب:

ضعف دستگاه دیپلماسی عامل تحریم ایران

وقتی شریک سابق به تحریم‌ها می‌پیوندد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری دولت ژاپن اعلام کرد که بر پایه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، دارایی‌های 12 سازمان دولتی و 13 فرد وابسته به پرونده هسته‌ای ایران از جمله «محمدرضا نقدی» معاون سابق فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران را مسدود می‌کند. 

این در حالی است که طی سال‌های گذشته ژاپن یکی از اصلی‌ترین شرکای اقتصادی کشورمان محسوب می‌شد که ایران را به بزرگترین تامین کننده نفت این کشور تبدیل می‌کرد با این حال پس از گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت نهم تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران و ژاپن شاهد تحولات جدیدی شده است.

دكتر علی ماجدی، سفير پيشين ايران در ژاپن و معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه،در گفتگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، به تشریح تحولات اخیر در رابطه ایران و ژاپن پرداخته‌است.


ماجدی درباره دلایل تصمیم کابینه ژاپن مبنی بر تحریم‌ سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی گفت: «رابطه اقتصادی ایران و ژاپن در مقطعی از دولت آقای خاتمی به اوج خود رسید تا حدی که حجم مبادلات دو کشور به مرز 5/8 میلیارد دلار می‌رسید. بعد از روی کار آمدن دولت جدید،‌ رابطه تجاری ایران و ژاپن فرایند تنزلی پیدا کرد و خرید نفت ژاپن از ایران به مرور کاهش یافته است. در گذشته حجم واردات نفت از ایران به 700 هزار بشکه می‌رسید ولی به مرور این میزان به 400 تا 450 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است».

وی با اشاره به رشد مناسبات تجاری و امنیتی ژاپن با آمریکا افزود: «مورد دیگری که باید آن را در نظر گرفت رابطه اقتصادی ژاپن با آمریکا است که بالغ بر 200 میلیارد دلار می‌شود این رقم در مناسبات دو کشور در مقایسه با ماکزیمم حجم مبادلات اقتصادی ایران و ژاپن که بالغ بر 5/8 میلیارد دلار بود و اکنون به کمتر از 5/5 میلیارد دلار رسیده، رقم قابل مقایسه‌ای نیست. این در حالی است که مازاد تجاری ژاپن با آمریکا به حدود 60 میلیارد دلار می‌رسد اگر ژاپن بخواهد از میان یک تصمیم‌گیری اقتصادی داشته باشد به طور حتم آمریکا را انتخاب خواهد کرد».

سفیر سابق ایران در ژاپن یادآور شد: «سیاست‌های ژاپن در مسائل امنیتی از آمریکا تبعیت دارد و در زمینه روابط سیاسی با اتحادیه اروپا هماهنگ است. باید این نکته را در نظر داشت که ژاپن در مقابل تهدید کشورهای چین و‌ کره‌شمالی زیر چتر حمایت هسته‌ایی آمریکا قرار دارد و به همین دلیل هم این کشور فاقد سلاح‌های هسته‌ایی است. تصمیم دولت ژاپن مبنی بر تحریم دارایی سازمان‌های دولتی و خصوصی ایرانی به دنبال لابی شدید آمریکا و فشارهایی که به این کشور، اتخاذ شده است متعاقب تصمیم دولت ژاپن، این کشور نفت مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین خواهد کرد».

وی با اشاره به هم‌سویی ژاپن در تحریم‌های مالی ایران با تصمیم‌های آمریکا خاطرنشان کرد: «مقامات ژاپنی به دنبال فشارهایی که مقامات آمریکایی داشته‌اند بر روی مسائل هسته‌ای ایران حساسیت نشان داده‌اند».

ماجدی ضمن تاکید بر اینکه باید واکنش ایران به تصمیم مقامات ژاپنی همراه با تدبیر و تعمیق باشد، یادآور شد: «واکنشهای تند در این زمینه شرایط را بهتر نخواهد کرد و باید با دقت بیشتری واکنش نشان دهیم. باید این نکته را در نظر داشته باشیم تعامل‌های سازنده‌ایی که در دولت قبل وجود داشت در دولت فعلی ادامه پیدا نکرده است. اگر روابط ایران با ژاپن نزدیک نباشد با فشارهای آمریکا شاهد ضعیف شدن این رابطه خواهیم بود. به همین دلیل باید ارتباط با ژاپن گسترده‌تر شود». 

معاون اسبق اقتصادی وزیر امور خارجه ضمن ضعیف دانستن تعاملات دستگاه دیپلماسی ایران با ژاپن افزود: «تعامل بین مقامات ایران و ژاپن در شرایط خوبی قرار ندارد. در شرایط فعلی نیازمند شنیده شدن حرف‌های ما توسط مقامات ژاپن هستیم و اگر این تردد مابین دو کشور وجود نداشته باشد به تدریج اثرات خود را بر جای خواهد گذاشت».

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلیل انتخاب این مقطع زمانی توسط ژاپن گفت: «بین ژاپن و آمریکا مبادلات و امتیازهایی منتقل می‌شود که در مواردی فقط می‌توانیم آثار آنها را مشاهده کنیم. به همین دلیل باید رابطه ژاپن و آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم».

ماجدی ضمن تاکید بر فشارهای کشورهای اروپایی بر روی پرونده هسته‌ایی گفت: «اروپا جهت تاثیرگذاری بر روی پرونده هسته‌ایی ایران، محدودیت‌های مالی برای ایران به وجود آورده است. تصمیم مقامات ژاپنی نیز بر روی همین هدف متمرکز شده است. در حالی که تردد مقامات وزارت امور خارجه می‌تواند سیاست‌های تهاجمی را بر علیه ایران رقیق‌تر کند ولی شاهد هستیم که حضور دستگاه وزارت امور خارجه منفعلانه و کم‌رنگ است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین