کد خبر: ۷۴۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶

تشخیص سطح کلسترول خون با اسکن کف دست!

نظارت منظم بر سطح کلسترول خون برای افراد مبتلا به "بیماری عروق کرونر قلب" (Coronary artery disease)، ضروری است و معمولا به نمونه‌گیری از خون نیاز دارد. پژوهشگران چینی باور دارند که یک سیستم جدید می‌تواند همان داده‌ها را به سادگی و تنها با تصویربرداری از پوست دست ارائه دهد.
تشخیص سطح کلسترول خون با اسکن کف دست!
آفتاب‌‌نیوز :

این سیستم جدید توسط پژوهشگران "آکادمی علوم چین" (Chinese Academy of Sciences) و "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC) ابداع شده است.

به گزارش نیواطلس، در این روش، پزشکان با استفاده از یک پد الکلی، پوست کف دست غیر غالب بیمار را تمیز می‌کنند، زیرا پوست دست غیر غالب، نرم‌تر از پوست دست غالب است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس پزشکان، یک حلقه پلاستیکی را که پشت آن چسب دارد، روی ناحیه تمیز شده می‌چسبانند و از بیمار می‌خواهند که دست خود را روی یک اسکنر بگذارد. بدین ترتیب، حلقه پلاستیکی با یک لنز که روی دستگاه قرار دارد، هماهنگ می‌شود.

اسکنر با تجزیه و تحلیل روشی که پوست به واسطه آن، نور را جذب و پراکنده می‌کند، به تعیین نشانه طیفی پوست می‌پردازند. سپس، یک ماده شیمیایی مخصوص، به فضای درون حلقه اضافه می‌شود تا پوست را بپوشاند. پوست پس از پاکسازی ماده شیمیایی، دوباره اسکن می‌شود.

این بار، این ماده شیمیایی باعث می‌شود که کلسترول موجود در پوست، فلورسانس شود (fluoresce) و نشانه طیفی پوست را تغییر دهد. با تجزیه و تحلیل تفاوت‌های میان نشانه‌های پیش‌فرض و تغییر یافته می‌توان سطح کلسترول پوست بیمار را که مطابق با سطوح موجود در جریان خون است، تعیین کرد.

این فناوری، با آزمایش روی ۱۲۱ بیمار مبتلا به "سندروم کرونری حاد" (Acute coronary syndrome) به اثبات رسید که سطح کلسترول خون آن‌ها پیشتر با روش‌های سنتی اندازه‌گیری شده بود. پژوهشگران امیدوارند که بتوان از این سیستم برای نظارت بلندمدت و غیرتهاجمی بر چنین بیمارانی استفاده کرد.

پروفسور "وانگ ییکون" (Wang Yikun)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: کافی است دست خود را در این سیستم بگذارید تا اطلاعات مربوط به کلسترول را به شما بگوید. از آنجا که کلسترول، یکی از چندین نوع چربی است که نقش مهمی در بدن بر عهده دارد، ما می‌توانیم چربی‌های بدن را با کمک این روش ساده ردیابی کنیم.

این پژوهش، در مجله "Lipids in Health and Disease" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین