کد خبر: ۷۴۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خبر داد

زعفران ۳۰۰ درصد گران شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: هر چند در سال‌های گذشته میزان تولید زعفران زیاد و حتی مازاد از میزان مصرف بود اما امسال به دلیل کاهش تولید زعفران قیمت این محصول بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.
زعفران ۳۰۰ درصد گران شد
آفتاب‌‌نیوز :

علی شریعتی مقدم با اشاره به اینکه زعفران میراث تمدن کشاورزی ایران است، اظهار کرد: سابقه‌ تولید این محصول در ایران به دوره هخامنشی برمی‌گردد، در آن دوره روزی یک کیلو زعفران در دربار هخامنشی مصرف می‌کردند.

وی خشکسالی را مهمترین چالش حال حاضر بخش کشاورزی دانست و افزود: اگرچه تولید زعفران نیاز به آب فراوان ندارد، اما تولید آن در سال جاری بسیار کاهش یافته است و این موجب شده تا قیمت آن نسبت به سال گذشته جهش دو تا سه برابری را تجربه کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، کشت زعفران مقداری کاهش یافت. اما در سال جاری افزایش هزینه‌ها، ثابت بودن نسبی قیمت‌ها و شرایط اقلیمی موجب شد تا بخشی از مزارع مجددا زیر کشت زعفران نروند و شاهد کاهش جدی میزان تولید زعفران باشیم.

شریعتی مقدم بیان کرد: هر چند در سال‌های گذشته میزان تولید زعفران زیاد و حتی مازاد از میزان مصرف بود، اما امسال به دلیل کاهش تولیدزعفران قیمت این محصول بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است . همچنین در سال جاری قیمت گل زعفران از کیلویی ۸۵ هزار تومان در سال‌های قبل به کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در امسال افزایش یافته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از هر ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران فقط یک کیلوگرم زعفران استحصال می‌شود، گفت: همان مقدار هم در مراحل جداسازی، خشک کردن و توزیع هزینه‌هایی را در بردارد به همین دلیل بهای تمام شده زعفران افزایش یافته و برای فراوری‌کنندگان امسال این محصول مقرون به صرفه نبوده است.

شریعتی مقدم ادامه داد: اگرچه هنوز قیمت‌های زعفران نهایی نشده ولی اکنون هر گرم زعفران حدود ۲۸ تا ۳۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه ایران تولیدکننده اصلی محصول ارزشمندی مانند زعفران در دنیا است، تصریح کرد: وقتی زعفران از ایران به تمام نقاط دنیا راه‌ یافته بدون شک باید جایگاه بالاتری نسبت به جایگاه امروز در دنیا داشته و منافع اقتصادی بسیار گسترده‌تری برای تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران آن، واحدهای صنعتی به خصوص در راستای منافع ملی داشته باشد.

این تولید و صادرکننده نمونه زعفران ایران اظهار کرد: به رغم اینکه تاکنون سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه تولید و فراوری زعفران انجام شده است، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب و جایگاه واقعی فاصله بسیاری داریم.

وی گفت: هرچند طی سال‌های مختلف ۸۵ تا ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده است، اما با توجه به اینکه بیش از ۳۰ کشور جهان در حال حاضر تولید را به صورت بهینه آغاز نموده‌ و از سویی خشکسالی تاثیر منفی در سال‌های اخیر بر تولید زعفران داشته بنابراین سهم زعفران ایران رو به کاهش است.

شریعتی مقدم تأکید کرد: با شرایط موجود باید نسبت به اصلاح امور در زمینه بازاریابی، توسعه بازار با ارزش افزوده بالا و تولید بهداشتی، کیفی و با راندمان بالا مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: به رغم اینکه زعفران خواص دارویی و ارزش‌های غذایی بسیاری دارد، اما در میان مصرف‌کنندگان ناشناخته مانده که اگر به درستی معرفی شود مصرف آن افزایش یافته و بازار این محصول از نظر اقتصادی، کمی و کیفی گسترده‌تر می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: به رغم اینکه بیش از ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما هنوز آن‌گونه که باید نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد، از سویی تحریم‌های ظالمانه علاوه بر اینکه محدودیت‌هایی را در مبادلات مالی بین‌المللی ایران به وجود آورده به بخش خصوصی، خصوصا صنایع متوسط و کوچک آسیب بیشتری وارد کرده است.

شریعتی مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جدید زعفران به روزرسانی برنامه‌ها جزء ضروریات بوده و می‌تواند کمک کند تا این محصول به جایگاه واقعی خودش در دنیا برسد.

وی تصریح کرد: اگرچه در هفت‌ماهه سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۶۷۶ تن زعفران از کشور صادر شده است، اما این میزان در سال جاری به ۱۱۸ هزار و ۳۵۳ تن کاهش یافته است. فروردین‌ماه سال جاری با ۲۵۲ درصد و شهریورماه امسال نیز با ۳۷ درصد بیشتر و کمترین میزان صادرات زعفران از کشور صورت گرفته است.

وی گفت: میزان صادرات زعفران ایران در سال زراعی ۹۹-۹۸ بالغ بر ۳۰۲ هزار و ۶۷۶ تن بوده که این میزان با ۵ درصد افزایش در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ به ۳۱۶هزار و ۳۵۳ تن رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین