کد خبر: ۷۴۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۰

ایران یک گام به جلو برداشته است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از موافقت کشورمان برای پاسخگویی به اتهامات مربوط به انجام «مطالعات هسته ای – نظامی» خبر داده و حصول این توافق را یک گام بزرگ رو به جلو از سوی تهران توصیف کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد البرادعی که روز چهارشنبه در سارایوا پایتخت بوسنی با خبرنگاران سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که آژانس در تحقیقات خود در خصوص برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پیشرفت مهمی دست یابد.

آقای برادعی اظهار داشت: «ایران موافقت کرده تا در باره این موضوع مذاکره شود که در واقع تنها موضوع باقیمانده برای ما در زمینه تحقیق پیرامون گذشته و حال فعالیت های اتمی ایران محسوب می‌شود».

مدیر کل آژانس افزود: «تا آنجایی که من می‌دانم این امیدواری هست تا پایان ماه مه (اوایل خرداد) بتوانیم در وضعیتی باشیم که توضیحات ایران را در زمینه مطالعات مربوط به ساخت تسلیحات اتمی دریافت کنیم. از نقطه نظر من، این یک گام مهم است و امیدوارم که قادر باشیم ظرف چند هفته آینده این موضوع اساسی را راستی آزمایی کنیم».

مقامات آژانس می‌گویند که موافقت ایران در جریان سفر اولی هاینونن، معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و گفت وگو با مقامات کشورمان حاصل شده‌است.

اظهارات آقای البرادعی پس از آن منتشر شد که سخنگوی آژانس ساعاتی قبل از آن خبر داده‌بود: «ایران موافقت کرده است تا با آژانس در باره پاسخگویی به ادعاهای مطرح پیرامون مطالعات نظامی- اتمی تهران همکاری کند». 

ملیسا فلمینگ گفت: «آژانس امیدوار است که ایران پاسخ‌های لازم به اتهام‌های مطرح شده را تا ماه مه ارائه کند».

اولی هاینونن معاون البرادعی روز دوشنبه وارد تهران شد و در گفت وگو با مقامات سازمان ملی انرژی اتمی کشورمان خواستار پاسخ به ادعاهای سازمان‌های غربی مبنی بر مطالعات نظامی ایران در حوزه برنامه اتمی‌اش شد. علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر این اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده‌بود و گفته‌بود که تهران آمادگی پاسخ به همه سوالات آژانس را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین