کد خبر: ۷۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۰

هند: به آمریکا ربطی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت هند در پاسخی قاطع به سخنان مقامات آمریکایی که خواستار اعمال فشار دهلی به تهران برای توقف برنامه هسته‌ای کشورمان شده‌اند، گفته‌است که کشورش به هیچ توصیه و مشاوره‌ای برای چگونگی تنظیم روابطش با دیگر دولتها احتیاجی ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه وزارت امور خارجه هند که روز چهارشنبه منتشر شد ضمن تایید خبر دیدار محمود احمدی نژاد، به دهلی در اواخر ماه میلادی آمده‌است که درخواست مقامات آمریکایی برای توصیه به تغییر در سیاست های خارجی ایران قابل پذیرش نیست.

روز سه شنبه تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به سفر آقای احمدی نژاد به دهلی، از دولت هند خواست تا در این دیدار از ایران بخواهد «در صحنه جهانی مسئولانه‌تر عمل کند». 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی توهین آمیز با اشاره به برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شده‌بود که که مقامات هندی در ملاقات با آقای احمدی نژاد می توانند به وی تذکر دهند که لازم است دولت ایران «فعالیت های نامناسب» خود را متوقف کند.

سخنگوی دولت هند روز چهارشنبه با اعلام رد این درخواست گفت که هند و ایران دو تمدن باستانی هستند و روابط متقابل آنها قرنها سابقه دارد. وی افزود:«هر دو ملت توانایی آن را دارند که تمامی جنبه های روابط خود را با دقت و توجه لازم اداره کنند». 

سخنگوی دولت هند اظهار داشت که هر دو کشور ایران و هند همواره به شرایط منطقه‌ای و بین المللی توجه داشته‌اند و از طریق مذاکره و مبادلات سیاسی در سطوح مختلف سیاست های خود را دنبال کرده‌اند.

وی با غیرقابل قبول خواندن توصیه ایالات متحده گفت که ایران و هند نیازمند راهنمایی طرف ثالث در مورد روابط دو جانبه خود نیستند و معتقدند که ارتباط مسالمت آمیز و مذاکره می تواند صلح منطقه را تضمین کند. 

انتظار می رود روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، از جمله طرح موسوم به «خط لوله صلح» برای انتقال گاز طبیعی ایران به هند از طریق خاک پاکستان، در دستور مذاکرات دو طرف قرار داشته‌باشد. 

توافق مقدماتی برای اجرای این طرح در سال 1994 به دست آمد اما به دلیل اختلاف هند و پاکستان و همچنین نحوه تامین منابع مالی لازم هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌است.

دیدار آقای احمدی نژاد از هند نخستین سفر وی به این کشور از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری و اولین دیدار یکی از روسای جمهور ایران از هند از زمان سفر آقای خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان به دهلی در سال 2003 میلادی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین