کد خبر: ۷۴۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
موسوی‌لاری در گفتگو با آفتاب:

بازشمارش آرای تهران ابهامات را بر طرف می‌کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هم ‌زمان با برگزاری مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور دولت اصلاحات و متولی برگزاری انتخابات در دولت محمد خاتمی به تشریح ابهامات موجود، درباره نحوه برگزاری انتخابات پرداخته است.

موسوی لاری ضمن برشمردن تلاش‌هایی که در زمینه ساماندهی انتخابات طی چند سال اخیر صورت گرفته است، گفت: «در زمانی که آقای پورمحمدی مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفتند اعلام کردند، می‌توانند انتخابات را به صورت ماشینی برگزار کنند. در همان موقع نیز به آقای پورمحمدی گفته بودم که شورای نگهبان اجازه نخواهد داد تا سیستم انتخابات تغییری پیدا کند. در واقع شورای نگهبان با هر نوع تغییری که دخالت و نظارت این نهاد را کاهش دهد، مخالفت خواهد کرد. ولی ایشان مدعی بودند که به وی اجازه این کار را خواهند داد. ولی در عمل شاهد بودیم که با همه تلاش‌هایی که صورت گرفت شورای نگهبان با ماشینی کردن انتخابات موافقت نکرد».

وی ضمن اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در کشورهای تازه استقلال یافته افزود: «در کشورهایی که به تازگی استقلال یافته‌اند و حتی در کشوری مانند افغانستان نوع رای‌گیری‌ به نحوی است که مردم می‌توانند طی یک هفته از قبل با شناسنامه و مدارک مشخص، کارت الکترال خودشان را تحویل بگیرند و حتی هفته قبل، محل اخذ رای آنها معلوم است. چرا این اتفاق‌ها نباید در ایران روی دهد؟! به هر حال شورای نگهبان هیچ‌یک از این راه‌ها را نمی‌پسندد».

لاری ادامه داد: «اگر آقای پورمحمدی درباره مقوله انتخابات دچار مشکل بود و رئیس‌جمهور به دلیل سالم برگزار شدن انتخابات مجبور شده است تا وی را برکنار کند. رئیس‌جمهور باید این موضوع را به مردم اعلام کند. اگر آقای پورمحمدی نسبت به دخالت‌های نادرست در امر انتخابات گلایه‌مند بودند باید ایشان نیز این موضوع را به صورت شفاف اعلام می‌کردند. آنچه مسلم است به هیچ عنوان کنار رفتن وزیر کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات در اوج فعالیت انتخاباتی قابل توجیه نیست».

وزیر کشور دولت خاتمی ضمن انتقاد از سیستم انتخابات کشورافزود: «معتقدم که سیستم انتخابات ایران متناسب با شرایط کشورمان نیست. البته در مورد هر انتخاباتی حرف وشبه‌هایی وجود دارد ولی در انتخابات اخیر که هیات‌های اجرایی و نظارت یکسان هستند ابهام و شبهات بیشتر شده است».

موسوی لاری درباره تغییر و تحولات در وزارت کشور در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت نهم، کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد یکی از شگفتی‌هایی که این دولت انجام داده است تغییر مدیر انتخابات در دوران برگزاری انتخابات است بدون اینکه دلایل این موضوع برای مردم روشن شود».

وی ضمن اشاره به عدم پاسخگویی به نامه آقایان خاتمی و کروبی به منظور رفع شبه از نحوه شمارش آرای مرحله اول انتخابات مجلس هشتم یادآور شد: «اگر به شکایت‌هایی که صورت گرفته رسیدگی می‌شد، حداقل دستاوردی که داشت این بود که مسئولان متهم نمی‌شدند. البته نمی‌خواهم بگویم که این اتهام‌ها واقعی است؟ ولی به هر حال بازشمارش آراء می‌توانست سوء‌تفاهمی که مسئولان اجرایی و نظارت با آن مواجه هستند را برطرف کند».

موسوی لاری در ادامه گفت:«به عنوان نمونه آقای مجید انصاری کاندیدای مطرح تهران با نمونه‌گیری که از فرمانداری شمیرانات و وزارت کشور انجام دادند، مدعی هستند که شمارش آرای ایشان با جمع‌بندی اعلام شده دارای اشتباه‌های زیادی است و احتیاج به تطبیق دادن با محتوای صندوق‌ها دارد. در این مورد ایشان شکایت کردند ولی شورای نگهبان به هیچ عنوان حاضر به رسیدگی به شکایت نشد. معقتدم که کاری که شورای نگهبان انجام داده است بی‌تدبیری بود و برخورد شورای نگهبان در انتخابات اخیر به هیج‌وجه قابل توجیه نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین