کد خبر: ۷۴۱۸۵۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
از ادعای خالی بودن خزانه تا نسبت دادن قیمت دلار به بیگانگان و گرانی خودرو...

روح "معجزه هزاره سوم" در کالبد دولت رئیسی؛ آیا این رویکرد انقلابی است؟!

مقامات دولت رئیسی همچنان از خالی‌بودن خزانه و بدهی‌های دولت قبل می‌نالند اما در برابر این پرسش که اگر خزانه‌ای خالی را تحویل گرفته‌اند، پس چگونه توانسته‌اند در این مدت حقوق کارمندان و دیگر هزینه‌های دولت را پرداخت کنند، خود را به کوچه علی‌چپ می‌زنند. البته از یاران و همفکران معجزه هزاره سوم نیز انتظاری بیش از این نیست.
روح
آفتاب‌‌نیوز :

استمرار انتشار اخباری پیرامون "خزانه خالی"، "استقراض از بانک مرکزی"، "بدهی‌های انباشته"… از سوی برخی مسئولان دولت سیزدهم، صرف‌نظر از انگیزه‌های تکرار -که بیان ناکارآمدی دولت قبل و نوعی فرار به جلو برای توجیه هرگونه عدم موفقیت در آینده است- حداقل دارای آثاری هم‌پوشان در داخل و خارج کشور است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این خصوص نکاتی چند قابل ذکر است؛

آثار داخلی:

این اظهارات مقامات دولت سیزدهم پیامی مایوس‌کننده برای فعالان اقتصادی داشت تا با برداشتی از یک اقتصادی ورشکسته از کشور، نگران آینده باشند و عملا سرمایه‌گذاری در کشور‌های همسایه را در مقایسه با داخل ترجیح دهند؛ آنگونه که متاسفانه از افزایش سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه خبر می‌رسد و یا با گسترش یاس و ناامیدی در نخبگان و افراد تحصیل‌کرده، زمینه مهاجرت آن‌ها تسهیل و تسریع گردد.

این اخبار هدفمند و بزرگنمایی‌شده در تشدید انتظارات تورمی به ویژه در افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت پول ملی تاثیرگذار بوده و سرمایه انسانی و علمی کشور با چنین خروجی مواجه شده است.

آثار خارجی؛

از تبعات چنین اظهاراتی می‌توان به ایجاد لبخند رضایت بر لبان کشور‌های متقابل به ویژه آمریکا اشاره کرد که از اثربخش‌بودن تحریم‌های اقتصادی و ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در مذاکرات هسته‌ای با کشوری که اقتصاد آن در حال فروپاشی است، خوشحال هستند و این تصویر برای آنها ایجاده شده که ایران عملاَ نیازمند رفع عاجل تحریم‌هاست…

آنچه با فراخوان طبل و دهل از سوی مدیران تازه‌کار در وجود مشکلات و موانع اقتصادی تبلیغ می‌شود، مشکلاتی است که در دولت قبل به ویژه از سال ٩٧ کشور با آن مواجه بوده است. اما نکته‌ای که در این خصوص قابل ذکر است، اینکه؛ همه تلاش دولت روحانی پس از بازگشت تحریم‌ها و تشدید شرایط اقتصادی این بود که بدون اظهار ضعف و خالی کردن دل جامعه و خرسندنمودن کشور‌های متخاصم و متقابل، با جبران بخشی از قدرت خرید به‌ویژه برای بازنشستگان و شاغلین و با قدرت دیپلماسی در مذاکرات، نسبت به رفع تحریم‌ها، مجدانه اقدام اثربخش داشته باشد.

همچنین رئیسی و جریان همسو که در دوران دولت دوازدهم، دلیل نوسانات بازار ارز را سوءمدیریت دولت می‌دانستند، حالا از یک سو افزایش قیمت ارز را به بیگانگان نسبت می‌دهند اما از سوی دیگر قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و در توجیه آن، اسمش را می‌گذارند "اصلاح قیمت‌ها".

هرچند که مقامات دولت سیزدهم از کاهش فشار معیشتی کارکنان دولت برای بالا بردن آستانه تحمل در برابر سختی‌های تحریم و از افزایش هزینه‌های دولت و تلاش مستمر و دیپلماتیک برای برداشتن زانوی فشار از گردن اقتصاد ایران به عنوان تسلیم و وادادگی یاد کرده‌اند اما با تشدید مشکلات در دولت سیزدهم و عدم توانایی برای حل آن‌ها با وجود تحریم‌های گسترده، این پرسش مطرح می‌شود که "آیا این رویکرد انقلابی است؟!"

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
15
رئیسی بخاطر خودش هم شده باید
این چاپلوسها وچاپلوسی ها را از
خودش دور کند
واز سرنوشت احمدی نژاد
عبرت بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
مگر احمدی نژاد چه سرنوشتی دارد؟
هر روز در سفر خارجی و داخلی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
13
به خاطر چنین چیزهایی بود که مردم در انتخابات شرکت نکردند. چون می‌دونستند که هیچ فرقی نداره که چه کسی انتخاب شود. هیچ چیزی بهبود پیدا نمی‌کند. در چهار سال اول ریاست‌جمهوری رئیسی، تقصیر مشکلات را بر گردن دولت قبلی و دشمن می‌اندازند و در چهار سال دوم هم ادعا می‌کنند که تازه می‌خواهند برنامه‌های خود را اجرا کنند و این دور باطل ادامه خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
9
نمیتونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
3
17
فکر کنم این دولت روی همه دروغگویان رو سفید کنه !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
11
چرا دولت ارز مسافرتی را قبل از فرودگاه میدهند ، تا برخی با تهیه‌ بلیط صوری سود باد آورده دست پیدا کنند
محمدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
6
اگر خوب در فرمایشات ....دقت کنیم،اوج سطحی و یک بعدی نگری رو میبینم،کسی که ترمز ماشینش بریده،یقینا بجای فحشای به این و آن نگاه دقیق و لحظه‌ای به اطراف و سرعت عمل در انتخاب رو قبل از رسیدن به پرتگاه نیاز داره، مگر مگر فرض کنیم که این یک نمایش ..برای .....باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
16
2
هرگز رئیسی با احمدی‌نژاد و روحانی و خاتمی قابل مقایسه نیست و در آینده نزدیک آثار کار او را خواهیم دید

من که بهش ایمان دارم، خدا کمک کنه به اهدافش برسه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین