کد خبر: ۷۴۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰

پورمحمدی: خودم هم علت برکناری‌ام را نمی‌دانم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور با تاکید بر اینکه خودش هم نمی‌داند علت برکناری‌اش چیست، تصریح کرد: «اگر به جای رییس‌جمهور در هنگام برگزاری انتخابات این تغییر را انجام نمی‌دادم».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، وزیر کشور عصر امروز (شنبه) در نشستی مطبوعاتی در ابتدای سخنانش گفت: «در شرایطی که نظام انتخاباتی ما تغییر کرده بود حضور مردم در این انتخابات تعیین‌کننده بود و شاهد بودیم که اشتباهات و شکایات در کمتر از دوره‌های گذشته بود».

وی افزود: «دستاوردهای این انتخابات قابل‌توجه است ما در دولت نهم، سه انتخابات برگزار کردیم و شاهد بودیم که میزان مشارکت مردم در این سه انتخابات افزایش چشمگیری داشت».

پورمحمدی درباره مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس نیز گفت: «به نسبت دوره هفتم که میزان مشارکت در مرحله دوم 21 درصد بود در دوره هشتم با 5 درصد افزایش مشارکت؛ میزان مشارکت مردم به 26 درصد افزایش یافت».

وی اظهار داشت: «من از صحت شمارش آرا در این انتخابات به طور قاطع دفاع می‌کنم».

وزیر کشور در مورد ترکیب نمایندگان مجلس هشتم گفت: «ترکیب نمایندگان راه‌یافته به مجلس هشتم از مجموع 287 کرسی که تاکنون مشخص شده‌است، حدود 69 درصد از نمایندگان متعلق به طیف اصولگرا هستند، 17 درصد متعلق به طیف اصلاح‌طللب و 16 درصد مستقل می‌باشند».

پورمحمدی بعد از این سخنان ابتدایی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

وی درباره مهم‌ترین تجربه‌اش از برگزاری سه انتخابات در کشور گفت: «ما باید شرایطی را در کشور ایجاد کنیم که کشور برای برگزاری انتخابات دارای التهاب و دل‌نگرانی نباشد. من از مدتها قبل به فکر اصلاح قانون انتخابات بودم و زمانی هم که آمدم اولین کارم تدوین لایحه قانون انتخابات بود و قرار است که بعد از انتخابات مجلس هشتم به عنوان نظام جامع انتخاباتی تدوین شود. زیرا قانون فعلی انتخابات ما دارای ضعف‌های فراوانی است. به طور مثال نظام تعیین صلاحیت ما باید از این وضعیت شناور و مبهم خارج شود، قوانین تبلیغاتی ما نقص جدی دارد».

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "آیا انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رایانه‌ای برگزار خواهد شد یا نه"، اظهار داشت: «اگر من باشم صددرصد انتخابات ریاست‌جمهوری را رایانه‌ای برگزار می‌کنم».

وی درباره تخلفات گزارش شده نیز گفت: «تاکنون تخلفاتی به ما گزارش شده است اما میزان آن خیلی کم است و غیرقابل توجه است».

پورمحمدی درباره برخی شبهه‌ها در سلامت انتخابات گفت: «ما سعی کردیم در مرحله دوم با افرادی که اعتراض داشتند همکاری فراوانی بکنیم و به همین دلیل نتایج برخی صندوق‌ها را در مرحله اول در اختیار کاندیداهای اصلاح‌طلب گذاشتیم همچنین در این مرحله نیز تعدادی کارت ویژه بازرسی وزیر به کاندیداهای اصلاح‌طلب دادیم و سعی داشتیم با این اقدامات اطمینان این افراد را جلب کنیم تا دیگر شائبه‌ای در انتخابات وجود نداشته باشد». 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه "آیا انتظار روزی را داشتید که از وزارت کشور بروید"، خاطرنشان کرد: «مگر می‌شود انتظار چنین روزی را نداشته باشم. اکنون تصویر فعلی من خیلی شفاف‌تر از گذشته است زیرا در ارزیابی کارشناسان از عملکردم با انتقاداتی مواجه نیستم».

خبرنگاری از وزیر کشور پرسید که شما چه زمانی تودیع می‌شوید و وزیر کشور در پاسخ گفت: «شما چرا این‌قدر عجله دارید؟ زمان تودیع، زمانی است که رئیس‌جمهور فردی را به عنوان سرپرست تعیین کند و حکم او را صادر کند و تا‌کنون هم که من اطلاع دارم رئیس‌جمهور حکمی را برای سرپرستی وزارت کشور صادر نکرده‌است».

وی درباره واجدین شرایط شرکت در انتخابات در شهر تهران نیز گفت: «ما حدوداً پنج‌میلیون‌ و ‌دویست هزار واجد شرایط در تهران داشتیم که در مرحله دوم انتخابات 725 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند».

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر مهم‌ترین وقایع دوره مسئولیتش گفت: «در این دوره 32 ماه که در وزارت کشور بودم اهمیت کیفی فراوانی را وزارت‌کشور به همراه داشت و همچنین تجربه‌های زیادی را هم به دست آوردم».

پورمحمدی درباره مطلب وبلاگ رئیس‌جمهور درباه تغییرات کابینه که برای نوآوری انجام می شود نیز گفت: «فکر نمی‌کنم نظر رئیس‌جمهور شخص بنده باشم زیرا وزارت‌کشور جزو نوآورترین مجموعه‌های اداری کشور بوده‌است و پورمحمدی همچنین در خصوص اینکه فرماندار تهران از درخواست وزیر کشور برای بازشماری تعدادی از صندوق‌ها امتناع کرده نیز گفت من با همکارانم بسیار صمیمی هستم و تا حالا یاد ندارم درخواستی را از همکارانم داشته باشم و آنها من را بدون جواب گذاشته باشند وهرگز چنین چیزی صحت ندارد».

خبرنگاری از پورمحمدی پرسید "آیا تغییر وزیر کشور در میان برگزاری دو مرحله انتخابات در سلامت انتخابات شائبه ایجاد نمی‌کند"، گفت: «اگر بنا بود که من جای رئیس‌جمهور باشم این کار را در این زمان انجام نمی‌دادم اما من در این مدت سعی کردم با رفتار و حضور خودم آثار شائبه‌برانگیز بودن این تصمیم را به حداقل برسانم و فکر می‌کنم تا حدودی این مسئله را کنترل کردم».

خبرنگاری هم پرسید "چه زمانی قرار است ناگفته های خود را از وزارت کشور بیان کنید"، که وزیر کشور گفت: «حرف ناگفته بسیار دارم و بعید می‌دانم بخش زیادی از آن‌ها قابل بازگو کردن باشد اگر چیزی از ناگفته‌هایم برای کشور مفید باشم حتما در مورد آنها توضیح می‌دهم. من به آرامش در کشور اعتقاد دارم و اگر هم حق شخص من برای منافع مردم از بین برود ترجیح می‌دهم که حق من از بین برود اما منافع مردم از بین نرود».

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید "علت تغییر شما از وزارت کشور چیست"، گفت: «خود من هم علت برکناری‌ام را نمی‌دانم».

وزیر کشور در پایان سخنانش از همکاری رسانه‌ها با این وزارتخانه تشکر کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: «اگر در وزارت کشور بودم که شما را مجدداً می‌بینم اگر هم بنا شد که بروم در همین جا از زحمات شما تشکر می‌کنم». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۷
0
0
ايشان آنقدر در فكر بودند كه نفهميدند 17 +16 ميشود = 33
پس بايد 67 ٪ باقي مانده داشته باشد نه حدود 69٪ !!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین