کد خبر: ۷۴۲۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

واشنگتن پست:خروج آمریکا از برجام فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی از زمان حمله به عراق بود

روزنامه‌ای آمریکایی در گزارشی درباره خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، این تصمیم را فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی در سیاست خارجی این کشور از زمان حمله به عراق در تلقی کرد.
واشنگتن پست:خروج آمریکا از برجام فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی از زمان حمله به عراق بود
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن پست در بخشی از یک گزارش نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای، می‌تواند فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی در سیاست خارجی آمریکا از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بوده باشد.

این روزنامه می‌نویسد: ایران تحت این توافق که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۹۷ درصد سوخت هسته‌ای‌اش را کنار گذاشت و غنی‌سازی‌اش را محدود به خلوص ۳.۶۷ درصد کرد و «زمان گریز» آن برای تولید مواد کافی لازم برای ساختن یک بمب، بیش از یک سال تخمین زده شده بود. خروج ترامپ از توافق باعث شد برنامه هسته‌ای ایران دوباره شتاب بگیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال پیش گفت، ایران ۱۲ برابر مقداری که در توافق مجاز است، اورانیوم غنی‌سازی شده دارد. همچنین در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است، تنها مقداری کمتر از ۹۰ درصدی که برای ساختن تسلیحات هسته‌ای مورد نیاز است. زمان گریز آن به چند هفته کاهش یافته است. مدت زمان بیشتری برای ساختن کلاهک‌های مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای لازم خواهد بود اما ایران نسبت به سال ۲۰۱۸، به آن مرحله ترسناک بسیار نزدیک‌تر شده است.

واشنگتن پست ادامه داد: حتی مقامات پیشین امنیتی اسراییل که بیشترشان با توافق هسته‌ای باراک اوباما مخالف بودند، حالا اقرار می‌کنند خروج از توافق عواقبی داشته است. موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو ماه گذشته در این باره گفت: با نگاهی به سیاست در قبال ایران در دهه گذشته، اشتباه اصلی خروج دولت آمریکا از این توافق بود». تامیر پاردو رئیس پیشین موساد هم خروج از توافق را یک «تراژدی» نامید. اسحاق بِن اسراییل، رئیس سازمان هوافضای اسراییل تلاش‌های نتانیاهو برای خروج دولت دونالد ترامپ از توافق را بدترین اشتباه راهبردی در تاریخ اسراییل تلقی کرد.

تاکید واشنگتن پست بر اشتباه آمریکا در خروج از برجام و در عین حال نزدیک شدن ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته ای در دکترین دفاعی کشورمان هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین