کد خبر: ۷۴۲۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰

رونمایی از مجموعه شعر حسن فرهنگ‌فر

مجموعه شعر "دنیا هزار شکم بزاید، تو نمی‌شود" اثرنویسنده و شاعر بنام لاهیجان حسن فرهنگ فر با حضور اصحاب فرهنگ وهنر عصر روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ به مجری گری فاطمه علی پرست در سالن اتاق اصناف رونمایی شد.
رونمایی از مجموعه شعر حسن فرهنگ‌فر
آفتاب‌‌نیوز :

در ابتدای این مراسم فرامرز محمدی پور پژوهشگر و منتقد ادبی در خصوص فرهنگ فر گفت: فرهنگ فر را همه به عنوان نویسنده داستانی می‌شناسیم که در سطح ملی مطرح است. آنچه که در این نشست‌ها مهم است کارنامه ادبی آن شخص است تا نسل جدید را با اینگونه افراد آشنا کنیم. توانایی و تبحر این نویسنده در نوشتن داستان بر کسی پوشیده نیست. اصالت و حقیقت دو ویژگی است که شعرهایش را خواندنی می‌کند با توجه به الهامی که با طبیعت دارد و واژه‌هایی که به کار می‌گیرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی در ادامه گفت: در شعر امروز متاسفانه مضامین شبیه هم هستند، اما شعری که فرهنگ فر در اختیار مردم می‌گذارد مختص خودش است و کاملا واضح است که با مطالعه این آثار را خلق کرده است. محمدی پور در ادامه چند قطعه از مجموعه شعر جدید فرهنگ فر را برای حضار خوانش کرد و ویژگی هایش را بر شمرد.

خلیل خرسندفر دبیربازنشسته آموزش و پرورش به عنوان دیگر سخنران این محفل، شعر‌هایی از کتاب حسن فرهنگ فر را خواند و به بیان خاطراتی از فرهنگ فر پرداخت و گفت: فرهنگ فر و بیژن نجدی دارایی‌ها و سرمایه‌های این شهر هستند. فرهنگ فر اگرچه نوشتن را به صورت حرفه‌ای از سن ۵۰ سالگی شروع کرده، ولی زمینه اش از نوجوانی در او وجود داشته است.  روزی از فرهنگ فر پرسیدم:چرا اینقدر دیر شروع به نوشتن کردی؟ پاسخش این بود: داشتم می‌افتادم که ادبیات داستانی دستم را گرفت. در پایان خرسندفر خطاب به این نویسنده گفت: دیر شد؛ ولی عالی شد.

همچنین نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ضمن تشکر از حاضرین در مراسم، یادداشتی از فرامرز طالبی دیگر مهمان این برنامه، که نتوانست در جلسه حضور پیدا کند را برای حاضرین خواند. فرامرز طالبی در این یادداشت نوشت: حسن فرهنگ فر نویسنده چند رمان و داستان کوتاه به لحاظ شناخت ساختار ادبیات داستانی در جایگاهی برتر در ادبیات معاصر ما قرار دارد. آثار او چه به لحاظ نگاه اجتماعی و زبان از دل فرهنگ همین مردم بارور شده است زبانش نرم و لطیف است و می‌تواند درون و بیرون شخصیت‌های داستانی اش را به نمایش بگذارد. با شناخت زبان کلاسیک فارسی، امروزی شده است و با زبان ورز داده شده‌ی مردمان امروز پیوند خورده است و در عین سادگی فاخر هم هست.

در ادامه یادداشت طالبی امده است: بخش کلیدی شخصیت‌های داستان فرهنگ فر را طبقه متوسط جامعه تشکیل می‌دهند جمعیتی درس خوانده و گاه با عقاید عجیب و غریب و اغلب نا سازگار با محیط خویش. نویسنده با شناخت روانشناختی این شخصیت ها، ما را به دنبال خویش می‌کشد و در همین فضا گاه نمایشی تراژیک از برخورد سنت و مدرنیسم ما را متعجب می‌کند.

در ادامه حسن فرهنگ فر ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین در خصوص کتابش گفت: من هرگز خودم را شاعر ندانستم و نمی‌دانم با این وجود به خودم قول دادم که مجموعه‌ای از آنچه دلم می‌گوید را بنویسم و انتشار بدهم. وی در ادامه چند قطعه از اشعارش را خوانش کرد.

در پایان مجموعه شعر "دنیا هزار شکم بزاید، تو نمی‌شود"  توسط نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان به همراه خانواده این نویسنده و جمعی از اصحاب فرهنگ وهنر رونمایی شد.

حسن فرهنگ فر متولد ۱۳۳۰ نویسنده و شاعر معاصر، فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آذرآبادگان تبریز است.

 "گزنه"، " پاره تاریک "، "دکمه‌های بی رنگ "، "چه زود بزرگ شدم"؛ "گمگمه‌های برف"؛ " بوی حنا"؛ "دلواپس کهرم"، "روایت دیگری هم دارد " از جمله کتاب‌های منتشر شده وی می‌باشد.

کتاب مجموعه شعر "دنیا هزار شکم بزاید، تو نمی‌شود" مشتمل بر ۵۳ قطعه شعر  در  ۵۰۰ نسخه و ۸۶ صفحه در پاییز سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات یانا منتشر شده است.

در این مراسم موسی علیجانی، حامد پورشعبان، محسن بافکر لیالستانی، شجاع الدین طایفه، حمید مظفری (بازیگر بنام کشوری) و جمع کثیری از اصحاب فرهنگ و هنر حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین