کد خبر: ۷۴۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۱
محمدرضا عارف در گفتگو با آفتاب:

اصلاح طلبان در زمینه دقت شمارش آراء تردید دارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا عارف گفت: «انقلاب اسلامی یک انقلاب جوان است و تجربه بیش از سی سال مدیریت را در کشور نداریم».

محمدرضا عارف درباره تاثیر تغییر وزیر کشور بر روی جریان برگزاری انتخابات در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آفتاب، ضمن تاکید بر صیانت از آرای مردم گفت: «به طور طبیعی برای اینکه مسئولان در جایگاه خودشان قرار گیرند و همکاران خودشان را انتخاب کنند، مدت زمانی به طول خواهد کشید. اگر در مدت کوتاهی تغییراتی زودهنگام وجود داشته باشد، شاهد آسیب‌های جدی در کشور خواهیم بود. به خصوص اینکه در سمت‌های سیاسی، امنیتی این تغییرات زودهنگام آسیب‌های بیشتری از بخش‌های فنی به همراه خواهد داشت. اگر دولت‌ها بتوانند دوران با ثباتی را طی کنند و شاهد تغییرات کمتری باشند به طور حتم شرایط مساعدتری برای اداره کشور فراهم خواهد شد».

وی در ادامه افزود: «دلایل تغییر وزیر کشور به هیچ عنوان مشخص نیست. وزیری که تا دیروز به نحوی قابل اعتماد بود که همه مسایل وزارت کشور و برگزاری انتخابات را برعهده داشت نباید به صورت طبیعی در مابین دو انتخابات تغییر کند».

این استاد دانشگاه درباره نگرانی‌های موجود درباره شمارش آرای کاندیداها در مرحله دوم انتخابات مجلس گفت:‌ «نگرانی‌هایی در حوزه اصلاحات در مورد دقت لازم در شمارش آرای کاندیداهای اصلاح طلب وجود دارد».

وی افزود: «حداقل انتظاری که از شورای نگهبان و برگزارکنندگان انتخابات وجود داشت این بود که توجه لازم صورت گیرد. در مرحله اول انتخابات تقاضای بازشماری آرا انجام شد ولی در این مورد اتفاقی رخ نداد. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد می‌توانستیم با قوت، مرحله دوم انتخابات را برگزار کنیم و اعتماد مردم نیز برای حضور در پای صندوق‌های رای بیشتر می‌شد. متاسفانه علیرغم تمام تلاش‌ هایی که برای حضور مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس هفتم به عمل آوردیم ولی مردم حضور کمتری به نسبت دوره قبل داشتند».

عارف ضمن تاکید بر شناسایی علل کم رنگ شدن حضور مردم در پای صندوق‌های رای گفت: «هیچ وقت علت این موضوع را ریشه‌یابی نکرده‌ایم. این در حالی است که علت اصلی حضور کمتر مردم به دلیل بدبینی موجود در جامعه است. می‌توانستیم با هزینه کم این بدبینی را به خوش‌بینی تبدیل کنیم ولی متاسفانه با این بی‌دقتی‌ها فقط هزینه نظام را افزایش می‌دهیم».

معاون اول دولت اصلاحات، ضمن اشاره به وجود ابهام در شمارش آرای کاندیداهای اصلاح‌طلب یادآور شد: «در شهر تبریز شاهد بودیم که پس از اعتراض آقای غفاری و بازشماری مجدد 11 هزار رای به ایشان اضافه شد. حتی در مورد آقای پزشکیان که اعتراض نکرده بودند ولی شاهد افزایش 14 هزار رای بودیم. اگر همین توجه‌ایی که به تبریز صورت گرفت درباره استان تهران محقق می‌شد به صورت کلی نتایج استان تهران تغییر می‌کرد».

عارف در مورد احتمال حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «برای نیروهای خط امامی سنگر خدمت تفاوتی نمی‌کند. اکنون کشور شرایط خاصی را پست سر می‌گذارد و برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و حفظ دستاوردهای انقلاب باید شاهد تغییراتی در روند اجرایی کشور باشیم. بنابراین اگر آقای خاتمی با توجه به تجربه هشت ساله و جایگاه رفیعی که در داخل و خارج از کشور دارند وارد عرصه انتخابات نشوند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری خودم را معرفی خواهم کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین