کد خبر: ۷۴۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
دکتر رشیدی:

پرداخت نقدی یارانه علمی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان تاکید کرد: «پرداخت یارانه یک موضوع عام است و نمی‌شود درباره کلیه موارد آن یکسان رفتار کرد. بنابراین پرداخت نقدی یارانه موضوع عجیبی به نظر می‌رسد که بدون استدلال علمی مطرح شده است».

دکتر علی رشیدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تصریح کرد:«در ارتباط با یارانه‌ها اهمیت دارد که بدانیم درباره چه یارانه و چگونگی پرداخت آن بحث می‌کنیم. بطور مثال باید مشخص شود که یارانه نان،‌دارو، کود و مواد سوختی به چه میزان و به چه گروهی باید اختصاص یابد در غیر این‌صورت سیاست پرداخت یارانه به اهداف اولیه خود نخواهد رسید».

وی افزود: «در علم اقتصاد پرداخت نقدی یارانه به همه افراد و آنگونه که مطرح شده است معنی و مفهومی ندارد و احتمالا این موضوع به دلیل جبران سوء‌استفاده‌هایی که از یارانه‌ها صورت گرفته مطرح می‌شود».

این اقتصادان تاکید کرد: «تا زمانی که سیستم پرداخت یارانه مورد بررسی و تحقیق کارشناسانه قرار نگیرد و معایب و نقایص آن مشخص نشود طرح بحث پرداخت نقدی یارانه فایده‌ای نخواهد داشت و اقشار آسیب‌پذیر و گروههای هدف از آن بهره‌ای نخواهند جست».

وی ادامه داد: «اگر بخواهیم به یک خانواده فقیر از راه یارانه کمک کنیم باید دقت داشته باشیم که یارانه موردنظر به چه مصرفی خواهد رسید. به طور مثال اگر هدف کمک به تغذیه کودکان و نوجوانان محصل این خانواده‌ها باشد بهتر است یارانه از طریق ارائه مواد غذایی با قیمت کمتر در محل تحصیل آنان صورت گیرد چرا که در صورت پرداخت نقدی مشخص نخواهد بود که یارانه به چه مصرفی برسد».

رشیدی توضیح داد: «در همین مثال اگر پدر خانواده به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد یارانه که برای تغذیه و سلامت دانش‌آموز خانواده در نظر گرفته شده در صورت پرداخت نقدی، احتمالا به مصرف اعتیاد پدر خواهد رسید». 

ایت اقتصاددان  اظهار داشت: «در مورد اختصاص یارانه به افراد بهتر است مطالعات تطبیقی در موارد مشخص صورت گیرد و از تجربه دیگران استفاده شود».

رشیدی با تاکید بر اینکه یارانه‌های تولیدی از یارانه‌های مصرفی متمایز هستند گفت: «اگر دولت بخواهد از بخش‌های تولیدی مانند کشاورزی حمایت کند باید یارانه‌هایی برای برق، آب، گاز و مواد مورد مصرف تولید در کشاورزی در نظر بگیرد. اما اگر دولت برای کمک به گروههای آسیب‌پذیر و کاستن از فقر این گروهها تصمیم داشته باشد می‌تواند به طور مثال با اختصاص کوپن به این افراد امکان مصرف ارزان‌تر را برای این گروهها فراهم آورد».

رشیدی در پایان با اشاره به اینکه مسئله پرداخت یارانه بسیار پیچیده است و نیاز به مطالعه و برسی دقیق دارد تاکید کرد: «پرداخت یارانه‌ به صورت نقدی به افراد با توجه به نامشخص بودن گروه‌های هدف نمی‌تواند ما را به اهداف و سیاست‌های موردنظر در بحث یارانه نزدیک کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین