کد خبر: ۷۴۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۵۵
در نشست «پدیدارشناسی روح هگل پس از دویست سال» مطرح شد:

سید جواد طباطبایی: هگلی نیستم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پژوهشگر و محقق علوم سیاسی، در نشست «پدیدارشناسی روح هگل پس از دویست سال» گفت: «من هگلی نیستم».

به گزارش مهر، عصر امروز در نشست «پدیدارشناسی روح هگل پس از دویست سال» که عصر امروز در دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر سید جواد طباطبایی، محقق و اندیشمند علوم سیاسی نیز حضور یافت و علیرغم اینکه اسم او در میان سخنرانان این نشست نبود، به ارائه توضیحاتی در مورد کتاب هگل و نسبت آثار خودش با اندیشه هگل پرداخت.

دکتر طباطبایی که این روزها در مؤسسه مطالعاتی اندیشه سیاسی و اقتصادی، به تدریس «پدیدارشناسی روح» هگل مشغول است، در آغاز سخن به نقد سخنان سخنرانهای نشست پرداخت و دیدگاههای خود را در مورد اندیشه های هگل در پدیدارشناسی روح هگل بیان کرد.

وی سپس با رد این دیدگاه که او را اندیشمندی هگلی می‌خوانند که در پروژه فکری اش قصد پرداختن به تاریخ ایران به روش هگلی دارد، گفت: «اینکه می گویند من یک هگلی هستم و سعی دارم طرحی هگلی را در مورد تاریخ ایران پیاده کنم، از جهاتی نادرست است، زیرا ما در حدی نیستیم که بتوانیم از روش هگلی برای بررسی تاریخ ایران بهره بجوییم ».

نویسنده «نظریه حکومت قانون در ایران» تأکید کرد: «ما هنوز در آغاز راه هستیم و در نتیجه با خطرات بسیاری مواجه هستیم. من بعد از چهل سال به این نتیجه رسیده‌ام که باید از منازل با صبر گذشت و در قدم تامل کرد و در جایی ناامید شد تا به نتیجه ای رسید».

نویسنده «زوال اندیشه سیاسی در ایران» که سالهاست مشغول نگارش تاریخ مفهومی ایران است، گفت: «آنچه من در مورد هگل انجام می‌دهم این است که آیا ما می‌توانیم در این راه قدمی برداریم یا خیر؟ چون سعی من بر ورود به این راه است».

وی در پایان تأکید کرد: «این طریقی است که ما باید در آن گام برداریم و ما هنوز در راه هستیم و به مقصد نرسیده‌ایم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین