کد خبر: ۷۴۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۰

مالکی و تلاش برای تحقق اتحاد ملی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر عراق در تلاشی تازه برای فراهم آوردن زمینه مشارکت بیشتر احزاب سنی در آینده سیاسی عراق با معاون رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «نوری المالکی» و «طارق الهاشمی» روز یکشنبه در کاخ ریاست جمهوری عراق با یکدیگر مذاکره کردند. بنا به بیانیه انتشار یافته از سوی دفتر ریاست جمهوری عراق «آینده فرآیند سیاسی عراق و تشکیل یک دولت ملی و متحد» مهمترین سرفصل گفته های دو سیاستمدار بوده است.

هاشمی روز شنبه گفته بود که بازگرداندن سیاستمداران سنی به جلسات کابینه یک اولویت سیاسی بسیار مهم است، زیرا گردهم آمدن دوباره اعضای دولت در شرایط کنونی برای نجات عراق امری حیاتی است.

اظهارات جدید معاون سنی ریاست جمهوری عراق نوعی اعلام آمادگی جدید از سوی احزاب سنی برای حضوری پررنگ تر در آینده سیاسی عراق تلقی می شود. بلوک سیاسی احزاب سنی 9 ماه پیش در اعتراض به آنچه که «فضای ضدسنی» توصیف شد وزرای خود را از کابینه نوری المالکی خارج کردند.

الهاشمی و دیگر سیاستمداران قدرتمند سنی بارها نوری المالکی را به اتهام «رفتار جانبدارانه قومی و مذهبی» به شدت مورد انتقاد قرار داده بودند، ولی عکس العمل شدید نخست وزیر در قبال ناآرامی های ایجاد شده از سوی شبه نظامیان وابسته به مقتدی صدر باعث تغییر دیدگاه احزاب اهل تسنن و کردها نسبت به نخست وزیر عراق شد.

در عین حال شبه نظامیان ارتش مهدی روز یکشنبه با استفاده از طوفان شن در بغداد اقدام به شلیک راکت و خمپاره به منطقه سبز بغداد کردند. همچنین 40 نماینده پارلمان عراق پس از بازدید از شهرک صدر بغداد خواستار توقف فوری عملیات ارتش آمریکا و نیروهای امنیتی عراق در این منطقه شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین