کد خبر: ۷۴۳۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

یک سفره یلدایی ساده چقدر آب می‌خورد؟

هر ساله با نزدیک شدن به شب یلدا، قیمت‌های بساط شب چله با افزایش مواجه می‌شود امسال نیز با توجه به نرخ تورم قیمت‌ها قبل از رسیدن به شب یلدا رشد داشته‌اند.
یک سفره یلدایی ساده چقدر آب می‌خورد؟
آفتاب‌‌نیوز :

یلدا از شب‌های باستانی و ارزشمند در تاریخ ایرانیان و بسیاری از کشورهای جهان است. در این شب که از غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی پایان می‌یابد، افراد در این شب بهترین لحظات را برای خود و خانواده‌هایشان می‌سازند اما در رسم و رسوم ایرانی ها سفره شب یلدا در کنار این شب جایگاه محکمی دارد.

انار و هندوانه در سفره شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارند، از قدیم رسم بوده است که هندوانه را به نشانه خیر و نیکی برای شروع زمستان در سفره شب یلدا می‌گذاشتند همچنین انار نیز جز جدانشدنی سفره یلدا است.

آجیل از مغزهایی مثل پسته، گردو، بادام و فندق گرفته تا انجیر و توت خشک شده، از نخودچی و کشمش تا گندم و نخود برشته و از شاهدانه تا تخمه هندوانه و کدو نیز از دیگر خوردنی‌های خوشمزه شب یلداست که هر کس با توجه به علاقه و بضاعتش آن را تهیه می‌کند.

نقل و شیرینی هم از دیگر اجزای سفره شب چله است که به مروز زمان شکل‌های مختلفی به خود دیده؛ روزگاری باسلوق و مسقطی بود و امروز به انواع و اقسام شیرینی و کیک‌ها تغییر کرده است.

گل نرگس از آنجا که پیام آور پایان فصل پاییز و آغاز فصل زمستان برفی است خاطره‌ای معطر از شب‌های طولانی یلدا در ذهن ثبت می‌کنید. از این رو یک پای ثابت سفره شب یلدا عطر ناب نرگس شیراز است.

در این گزارش سعی داریم هزینه یک سفره ساده و صمیمی یلدا را برآورد کنیم.

نظارت‌ها تا شب یلدا ادامه دارد

مدیر بازرسی نظارت اتاق اصناف مرکز بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نظارت بر بازار یلدا از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است و تا شب چله ادامه دارد. این نظارت حول آجیل فروشی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و میوه و تره‌باری‌ها انجام می‌شود.

سیدعلیرضا رضازاده اضافه کرد: گشت‌های مشترک نظارتی به همت اداره کل تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت و اداره اماکن در دو شیفت انجام می‌گیرد.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت میوه

وی در خصوص بازرسی از میوه و تره‌بارها تصریح کرد: ملاک بررسی‌ها، فاکتور است. وقتی بازرس به مغازه دار بوشهری مراجعه می‌کند و از او درخواست فاکتور می‌کند، فروشنده موظف است بر اساس نرخ خرید خود از میدان میوه‌وتره‌بار شیراز و یا کازرون قیمت را تعیین کرده باشد.

مدیر بازرسی نظارت اتاق اصناف مرکز بوشهر با بیان اینکه قیمت میوه به‌طور میانگین نسبت به پارسال ۶۰درصد افزایش داشته است، افزود: نرخ گذاری میوه‌ها بر اساس کیفیت است؛ برای مثال قیمت میوه در شهر بوشهر از شهر برازجان بیشتر است اما این تفاوت قیمت به‌خاطر کیفیت متفاوت است.

رضازاده با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو انار پارسال ۸۰۰۰ تومان بوده است، گفت: بهای امسال این میوه به‌طور میانگین کیلویی ۲۲ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هندوانه نیز به‌طور میانگین پارسال کیلویی ۴۰۰۰تومان بود که امسال به کیلویی ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۵۵ تا ۷۰ درصدی قیمت انواع آجیل

مدیر بازرسی نظارت اتاق اصناف مرکز بوشهر با اشاره به افزایش ۵۵ تا ۷۰ درصدی قیمت انواع آجیل نسبت به پارسال، بیان کرد: بیشترین افزایش قیمت در بین اقلام یلدایی مربوط به گردو، بادام، پسته به دلیل خارجی بودن آنها است. البته این افزایش قیمت ارتباطی با نزدیکی به شب یلدا ندارد.

رضازاده بیان کرد: قیمت هر کیلو آجیل به‌طور متوسط ۲۵۰ هزارتومان است.

شیرینی افزایش قیمت چندانی نداشته است

مدیر بازرسی نظارت اتاق اصناف مرکز بوشهر خاطرنشان کرد: کمترین افزایش قیمت برای شیرینی فروشی‌هاست. اگرچه به‌دلیل افزایش بهای شکر شیرینی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده اما به نسبت سایر اقلام رشد کمتری را شاهد هستیم.

رضازاده اظهار کرد: قیمت هر کیلو باسلوق ۷۰ هزارتومان و هر کیلو کیک خامه‌ای ۶۵ هزار تومان است.

کاهش ۳۵ درصدری فروش گل در شب‌ یلدا

یک گلفروش شهر بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنا به تجربه شخصی فروش گل در شب یلدا با توجه به افزایش قیمت تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، دسته گل نرگس با ۶ شاخه که پارسال ۹ هزارتومان قیمت داشت اکنون ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت گل و کاهش قدرت خرید مردم میل و رغبت مردم برای خرید گل کاهش یافته است.

این گل فروش خاطرنشان کرد: بهای گل با سرعت در حال افزایش است و قیمت آن در مناسب‌های مختلف با افزایش روبه‌رو می‌شود.

یک سفره ساده یلدایی آب می‌خورد

در یک حساب سرانگشتی اگر یک سفره شب چله را برای خانواده ۴ نفره اینطور در نظر بگیریم؛ یک کیلو انار، یک هندوانه سه کیلویی، نیم کیلو آجیل، یک کیلو شیرینی و یک دسته گل نرگس با فرض اینکه آن خانواده هیچ خرید دیگری برای سفره نداشته باشد چیزی حدود ۲۶۶ هزارتومان باید هزینه کند.

قیمت سفره ۴ نفره شب یلدا در سال ۱۴۰۰

انار یک کیلو ۲۲۰۰۰ تومان
هندوانه سه کیلو ۳×۸۰۰۰=۲۴۰۰۰تومان
آجیل نیم کیلو ۱۲۵۰۰۰تومان
شیرینی خامه ای یک کیلو ۶۵۰۰۰تومان
گل نرگس یک دسته ۳۰۰۰۰تومان
مجموع - ۲۶۶/۰۰۰ تومان

 

قیمت سفره ۴ نفره شب یلدا در سال ۱۳۹۹

انار یک کیلو ۸۰۰۰تومان
هندوانه سه کیلو ۱۲۰۰۰تومان
آجیل نیم کیلو ۹۰۰۰۰تومان
شیرینی خامه ای یک کیلو ۵۵۰۰۰تومان
گل نرگس یک دسته ۹۰۰۰تومان
مجموع - ۱۷۴/۰۰۰ تومان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین