کد خبر: ۷۴۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۳
رییس جمهور سریلانکا:

مردم سریلانكا منافع زیادی از رابطه با ایران می‌برند

احمدی‌نژاد: ایران و سریلانکا از نظر فرهنگی تشابه دارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه به‌ دعوت رییس جمهوری سریلانكا و در پاسخ به سفر سال گذشته همتای سریلانكایی خود درصدر هیاتی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد كلمبو پایتخت سریلانكا شد.

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد به هنگام ورود به فرودگاه كلمبو مورد استقبال رسمی "ماهیندا راجاپاكسه" رئیس جمهور، "راتناسیری ویكرامانایاكا" نخست وزیر، "روهیت‌ها بوگولاگاما" وزیر امور خارجه و دیگر اعضای هیات دولت سریلانكا و همچنین بهنام بهروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا قرار گرفت.

محمود احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی مشترك با همتای سریلانكایی خود با بیان اینکه دو ملت ایران و سریلانكا دارای ویژگیهای مشترك فرهنگی هستند و روابط دو كشور از گذشته خوب و پایدار بوده و امروز هم همكاری‌های دو كشور رو به گسترش است،خاطر نشان کرد: دو كشور ظرفیت‌های فراوانی برای همكاری دارند و خیلی روشن است كه همكاری‌های فرهنگی سیاسی اقتصادی كشورهای مستفل به نفع خود این كشورها است .

رییس جمهورگفت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف فناوری علمی و صنعتی بدست آورده است و دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوان است و كشور سریلانكا نیز توانمندی و ظرفیت های بالایی دارد.

احمدی نژاد تصریح کرد: ایران و سریلانكا می‌توانند توانمندی‌های خود را از طریق توسعه روابط در خدمت توسعه و پیشرفت ملت‌های خود قرار دهند .

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: ایران و سریلانکا دو دولت دوست و دارای دیدگاهها و مواضع مشترك و منافع مشترك هستند و مصمم می‌باشیم كه همكاری‌های دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی را ادامه دهیم .

رییس جمهورخاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سریلانكا در مجامع بین‌المللی دفاع می‌كند و سریلانكا نیز همین مسیر را دنبال می كند.

احمدی نژاد افزود: با توجه به تحولات بزرگی كه در جهان در حال وقوع است كشورهای مستقل نیازمند رایزنی بیشتر با یكدیگر هستند.

وی تاكید كرد: ما دو كشوری هستیم كه فكر می‌كنیم مناسبات جهانی باید براساس عدالت استوار باشد. رییس جمهور افزود: در این سفر با دوست خوبم آقای راجاپاكسه توافق كردیم كه چشم انداز توسعه روابط دو كشور را ترسیم كنیم و مصمم هستیم كه روابط دو كشور را به حداكثر ممكن افزایش دهیم و معتقدیم كه گسترش روابط به نفع دو ملت است.

رییس جمهور سریلانكا نیز در این گفت و گوی مشترك تاكید كرد: مردم سریلانكا منافع زیادی از گسترش روابط با ایران خواهند برد .

ماهیندا راجاپاكسه به پروژه‌های مشترك همكاری بین دو كشور از جمله پالایشگاه و همچنین سد و نیروگاه برق آبی اشاره كرد و گفت: این همكاری ها و همچنین همكاری در زمینه كشاورزی و صنعت منافع زیادی برای مردم سریلانكا در پی خواهد داشت.

رییس جمهور سریلانكا با اشاره به افزایش قیمت جهانی نفت خاطر نشان كرد : كمك ایران به ساخت پالایشگاه در سریلانكا برای ما بسیار مهم است و با آغاز به كار این پالایشگاه تولید نفت ما از ‪۵۰‬ هزار بشكه افزایش خواهد یافت.

راجاپاسكه همچنین سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به سریلانكا را نقطه عطفی در گسترش و تعمیق روابط دو كشور عنوان كرد .

پس از مراسم امضای اسناد و مصاحبه مطبوعاتی مشترك ضیافت شام رییس جمهور سریلانكا به افتخار رییس جمهور اسلامی ایران برگزار شد .

گفتنی است در جریان این سفر ایران و سریلانکا پس از مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور5 یادداشت تفاهم همکاری و اجرایی امضا کردند .

احداث باشگاه ایرانیان در سریلانکا ، توسعه ظرفیت پالایشگاه ساپو گاسکاندا ، تامین مالی پروژه اوما اویا (طرح چند منظوره در زمینه سد و ابیاری) ، اجرای طرح اومااویا و ایجاد مکانیسم مشورتی عناوین این یادداشتهای تفاهم و قراردادهای اجرایی است که در حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به امضا رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین