کد خبر: ۷۴۴۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳

عملیات نجات مهدی طارمی

«تعریفی که مربی پورتو از طارمی کرده، فراتر از آمارهاست. او می‌گوید این بازیکن راداری در مغزش دارد که می‌تواند از دست هر مدافعی در امان بماند!»
عملیات نجات مهدی طارمی
آفتاب‌‌نیوز :

«مهدی طارمی، مهاجم ایرانی باشگاه پورتو، تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فنی فوتبال ایران شده است. او که از زمان حضورش در فوتبال حرفه‌ای ایران به تیزهوشی در محوطه جریمه معروف شد، مدت‌هاست راهش را از لیگ ایران جدا کرده و بعد از دوره‌ای کوتاه که در لیگ قطر درخشید، راهی پرتغال شد تا برای تیم نه‌چندان مطرح ریوآوه به میدان برود. مهاجم سابق باشگاه پرسپولیس، در این تیم پرتغالی فراتر از حد تصور کار کرد و با زدن ۲۱ گل نامی برای خودش در این لیگ دست‌وپا کرد. در آخرین بازی لیگ که طارمی روی دست هم‌تیمی‌هایش در ریوآوه به هوا پرتاب شد، مشخص بود که مسئولان و بازیکنان این تیم پی برده بودند قرار است مهاجم گل‌زنشان با آنها وداع کند و به تیمی دیگر برود.

در پرتغال صحبت از این بود که دو تیم مطرح این کشور، یعنی پورتو و بنفیکا، برای در اختیار داشتن این مهاجم ایرانی دندان تیز کرده‌اند. مهدی سرانجام با رقم ۴.۷ میلیون یورویی که پورتو به ریوآوه پرداخت کرد، پیراهن آبی و سفید این تیم را برای ادامه دوران حرفه‌ای‌اش برگزید. برای اثبات توانایی‌های طارمی نیاز به گذشت هفت هفته در تیم جدید بود؛ کونسیسائو، مربی پورتو در هفته‌های نخست حضور طارمی در این باشگاه، اعتماد چندانی به او نداشت و از این می‌گفت که باید به طارمی زمان بیشتری داد تا او با شرایط باشگاه جدید سازگار شود. در نهایت سخت‌کوشی طارمی در تمرینات و البته فشار هواداران باعث شد تا این مهاجم بوشهری بعد از هفت هفته به ترکیب اصلی پورتو برسد. جالب آن که از آن زمان به بعد مهدی دیگر از ترکیب اصلی به دلایل فنی بیرون نماند و تبدیل به ستاره اول خط حمله پورتو شد. این بازیکن ایرانی که این روزها در بازار ۱۶ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است، آن‌ قدر درخشید که پورتو تصمیم گرفت مهاجم اصلی‌اش یعنی موسی مارگا را به تیم الهلال عربستان بفروشد. طارمی در انتهای فصل اول در بین برترین‌های لیگ قرار گرفت. البته او در فصل گذشته نیز در مقطعی کوتاه در امر گلزنی خاموش ماند ولی این خاموشی از پنج هفته تجاوز نکرد و ستاره خط حمله تیم ملی ایران دوباره تبدیل به هیولای محوطه جریمه رقبا شد.

در دومین فصل حضور طارمی در پورتو، این مهاجم ایرانی استارت خوبی زد و خیلی سریع خودش را به‌ عنوان یکی از برترین گل‌زنان لیگ پرتغال در فصل جاری معرفی کرد.

با فرمانی که طارمی در پیش گرفته بود، انتظار می‌رفت خیلی زود اختلافش با سایر رقبا در جدول گلزنان این لیگ را افزایش دهد. مهدی با هفت گل زده، به صدر برترین‌های این لیگ رسید و به نظر نمی‌رسید در راه کسب عنوان آقای گلی کسی جلودارش باشد. با این وجود، روزهای غافلگیری این مهاجم ایرانی خیلی زودتر از حد تصور فرا رسید. مهدی که به واسطه اختلاف‌ نظرش با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، از حضور در اردوی تیم ملی برای دو بازی با لبنان و سوریه خط خورد، خیلی زود تمرکزش را از دست داد. او که در جدالی رسانه‌ای در فضای مجازی از سرمربی تیم ملی ایران بابت تاکتیک‌ناپذیرخواندن بازیکنان ایرانی گلایه کرده بود، وارد فضایی عجیب و غریب شد؛ به‌ طوری‌ که بعدها مشخص شد حتی جواب سرمربی و مربی تیم ملی را هم نداده است. تیم ملی اما بدون مهدی طارمی توانست از سد رقبایش در آن دو بازی مرحله انتخابی عبور کند و در آستانه کسب جواز صعود به جام جهانی قرار بگیرد.

بر خلاف انتظار اما وضعیت برای مهدی طارمی از همان موقع تا به الان خوب پیش نرفته است. او که انگیزه زیادی داشت با گل‌زنی و درخشش مجدد در ترکیب پورتو، پاسخ بی‌مهری سرمربی تیم ملی ایران را بدهد، به ناگاه در عصر خاموشی گیر آمده و تا به حال هم که نوری برای هدایتش به سمت دروازه رقبا پیدا نشده است! طارمی از روز چهارم آبان که دروازه تیم سانتاکلارا در جام حذفی را گشوده تا همین حالا و به‌ طور دقیق‌تر تا روز جمعه که قرار است به مصاف بنفیکا برود، موفق به گلزنی نشده است! بهترین مهاجم پورتو، در ۱۱ بازی اخیر تیمش، ۱۰ بازی را در زمین حضور داشته که از این تعداد بازی هیچ گل زده‌ای ندارد. کار به جایی رسید که مربی تیم پورتو برای شوک‌دادن به مهاجم ایرانی‌اش، در یک بازی او را روی نیمکت نشاند و از نیمه دوم به زمین مسابقه فرستاد و در یک بازی دیگر او را اصلا در فهرست نهایی هم قرار نداد. حالا که قریب به دو ماه از آخرین گل مهدی طارمی با پیراهن پورتو می‌گذرد، بسیاری عملیات نجات مهدی طارمی را در دستور کار قرار داده و راه‌حل‌های فنی و غیر فنی را برای بازگرداندن او به روزهای اوج در پیش گرفته‌اند. سرمربی پورتو که متوجه شده شوک‌های اعمال‌شده به مهاجم ایرانی‌اش جوابگو نبوده، از مطبوعات پرتغال خواسته دست از سر این بازیکن بردارند و به طلسمش در این مورد اشاره نکنند؛ چون طارمی همچنان یکی از مهره‌های ارزشمند پورتو است. به غیر از کونسیسائو، مربی تیم پورتو نیز به‌تازگی به آنهایی که از طارمی انتقاد می‌کنند و درباره او کلمه بحران را به کار می‌برند، انتقاد کرده و گفته نقشی که طارمی در تیم پورتو ایفا می‌کند، فقط به معطوف به گل‌زنی نیست و او وظایفی دیگر دارد که در این امر موفق بوده است.

طارمی به غیر از هفت گلی که تا به الان برای پورتو زده، پنج پاس گل هم به هم‌تیمی‌هایش داده است. البته تعریفی که مربی پورتو از طارمی کرده، فراتر از این آمارهاست. او می‌گوید این بازیکن راداری در مغزش دارد که می‌تواند از دست هر مدافعی در امان بماند!

مربی پورتو از فضاسازی او برای دیگر بازیکنان تیم حرف زده و به همین دلیل اشاره کرده آنهایی که می‌گویند طارمی به دلیل گل‌نزدن در ترکیب قرار نگرفته تا تنبیه شود، درک درستی از شرایط بازی او ندارند. با وجود چنین جملات محبت‌آمیزی، یک مهاجم با گل‌زنی زنده است و مهدی طارمی هم مستثنا نیست. او که انگیزه زیادی برای بازگشت به ترکیب اصلی تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی دارد، حالا این فرصت را دارد تا از همین روز جمعه به کابوس دوماهه‌اش در گل‌نزندن پایان داده و چند روز بعد از آن که علی علیپور، دیگر مهاجم سابق پرسپولیس، موفق به گشودن دروازه بنفیکا شد، یک بار دیگر چنین کند؛ امری که برای بازگشت او به دنیای حرفه‌ای‌اش از نان شب واجب‌تر به نظر می‌آید.»

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین