کد خبر: ۷۴۴۶۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
نوبخت درباره کردبچه نوشت:

مردی که مجلس و دولت مدیون او بود

محمد باقر نوبخت با اعتقاد به اینکه «کردبچه» مردی است که مجلس و دولت مدیون او بود، این‌گونه نوشت: «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید».
مردی که مجلس و دولت مدیون او بود
آفتاب‌‌نیوز :

محمد کردبچه بعد از ۴۶ سال خدمت در نظام بودجه‌ریزی ایران، در ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ و در بی‌خبری، سازمان برنامه و بودجه را ترک کرد.

وی که در دوران ۲۱ رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشته است، در هشت سال گذشته مشاور محمدباقر نوبخت - رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه - بود.

نوبخت طی یادداشتی، گذری کوتاه بر سال‌های همکاری با کردبچه داشته که در ادامه آمده است.

«سی وسه سال قبل، در زمانی که بودجه کل کشور ٩٠٠ میلیارد تومان (بدون هزار) و کل منابع عمومی نیز ٤٠٠ میلیارد تومان بود - در مجلس سوم - با آقای کردبچه آشنا شدم. ایشان کارشناس اعزامی سازمان برنامه و بودجه برای همکاری با مجلس در بررسی لایحه بودجه بودند.

از سال‌های بعد که مسئولیت سخنگویی کمیسیون تلفیق بودجه و برنامه‌های توسعه را بر عهده داشتم، هرسال بیش از سال قبل در می‌یافتم که آقای کردبچه کارشناسی اگر نگویم بی بدیل با اطمینان باید بگویم کم نظیر و ممتاز هستند.

با تجربه چهار دور نمایندگی مجلس و مسئولیت‌هایی که در کمیسیون‌های تلفیق، برنامه و بودجه و اصلی داشتم باید اطلاع رسانی نمایم که همه ثبت و ضبط ارقام مصوب با دقت و صحت در ایام بودجه که از سوی قوه مقننه اعلام می‌شد توسط اقای کردبچه با امانتداری کامل صورت می‌گرفت؛ به طوریکه اگر نقش و جایگاه ایشان از کمیسیون‌های بودجه سنواتی حذف می‌شد، اسناد نهایی بودجه قابل ارایه نبود.

به خاطر دارم در یکی از سال‌ها که تغییراتی در شب آخر جمع بندی کمیسیون تلفیق رخ داده بود و محاسبات نهایی ارقام برای جلسه رسمی و اعلام شده مجلس آماده نشده بود و من به عنوان سخنگو باید گزارش بودجه را در جلسه رسمی مجلس با پخش مسقیم ارایه می‌نمودم قادر نبودم که به صورت کمی بودجه را توضیح دهم…! آقای کردبچه در همه ادوار به دلیل تسلط به بودجه، صداقت و امانتداری کامل و هنر کم گویی و پر کاری همواره امین دولت‌ها و مجلس‌ها و معتمد نمایندگان مردم بودند…

از این رو وقتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقرر شد که سیاست‌های کلی نظام بودجه ریزی و الگوی توسعه ایرانی و اسلامی تدوین شود، آقای کردبچه نقش موثر و ارزشمندی در تهیه و تنظیم آن داشته‌اند…

از سال ١٣٩٢ که ماموریت احیا سازمان برنامه و بودجه بر عهده اینجانب گذاشته شد، آقای کردبچه به دلیل آن همه سوابق و تجربیات فاخر یکی از همکارانم بوده است و با توجه به تحقیقات و تألیفاتی که در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد داشتند، مسئولیت تهیه و تنظیم اسناد بودجه‌های عملیاتی به ایشان واگذارد شد.

با مساعی طاقت‌فرسا هر سال برای تک تک دستگاه‌های اجرایی و هریک از فعالیت آن‌ها قیمت تمام شده و اعتبار متناسب با اهداف کمی اعتبار در نظر گرفته می‌شد و در مجلدات پیوست چهارم بودجه مشتمل بر بیش از هزار صفحه برای ارسال به مجلس و اطلاع عموم، منتشر می‌گردید.

آقای کردبچه علاوه بر تهیه مستندات بودجه‌های عملیاتی هر سال در اجرای یک حکم فراموش شده قانون برنامه و بودجه مجلدات مبانی نظری برنامه سال هر بودجه را تهیه و آماده می‌کردند…

هر چند، سازمان برنامه و بودجه از کارشناسان فاضل و ماهر فراوانی بر خوردار است که اینجانب به همکاری آن‌ها در ٨ سال قبل مباهات می‌نمایم، ولی با اعتقاد به آقای کردبچه باید گفت:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
6
وضعیت بودجه ریزی کشور در سالیان گذشته دلیل خوبی است و کاردانی عوامل خود را به مردم نشان می دهد ...
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
8
درود بر جناب کردبچه و هموطنانی کردبچه مانند که اینگونه بی نام و بی هیاهو اهم کار انجام میدهند.. با آرزور بهترینها برای ایشان..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
13
متاسفانه با روشی که چند سالی است پیش گرفته شده و اخیرا هم شدت یافته، ایران از متخصصین و دلسوزان دارد تهی میشود. این ضربه‌ای بسیار مصیبت بار به تن نحیف و نزار این روزهای مام میهن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
6
2
همینا مرغو کیلو چهل کدن موزو پنجاه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین