کد خبر: ۷۴۴۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

عربستان با همکاری چین در حال تولید موشک بالستیک پیشرفته

منابع اطلاعاتی می‌گویند که عربستان سعودی با همکاری چین در حال تولید موشک‌های بالستیک حساس است.
عربستان با همکاری چین در حال تولید موشک بالستیک پیشرفته
آفتاب‌‌نیوز :

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که عربستان سعودی به طور فعالانه در حال تولید موشک‌های بالستیک حساس پیشرفته با کمک چین است.

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته سه منبع آگاه آمریکایی، عربستان سعودی در سال‌های گذشته موشک‌های بالستیک از چین خریداری کرده بود، اما هرگز قادر به ساخت موشک‌های بالستیک نبوده است. در حال حاضر تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که سعودی‌ها تسلیحات موشکی موردنظر خود را در منطقه و مکان خاصی تولید می‌کنند.

مقامات آمریکایی در شورای امنیت ملی در این ارتباط گفته‌اند که در ماه‌های اخیر به اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای درباره انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک میان چین و عربستان سعودی دست یافته‌اند.

«جفری لوئیس»، کارشناس تسلیحات در این ارتباط می‌گوید: «در حالی که توجه زیادی بر برنامه موشک‌های بالستیک بزرگ ایران متمرکز شده است، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک در عربستان سعودی نادیده گرفته شده است.»

با این حال شورای امنیت ملی آمریکا و سیا در این ارتباط از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی انتقال فناوری موشک‌های بالستیک حساس میان چین و عربستان سعودی صورت گرفته است یا خیر، در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که دو کشور «شریک‌های راهبردی جامع» هستند و «همکاری دوستانه خود را در همه زمینه‌ها حفظ کرده‌اند». در این بیانیه آمده است: «این گونه همکاری‌ها هیچ گونه قوانین بین المللی را نقض نمی‌کند و شامل تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی نمی‌شود.» دولت و سفارت عربستان سعودی در واشنگتن نیز به درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر پیرامون این موضوع پاسخ نداده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین