کد خبر: ۷۴۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸

صمصامی مامور احمدی‌نژاد در گمرک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین صمصامی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی از طرف رئیس جمهوری ماموریت یافت تا گزارش دیوان محاسبات درمورد گمرک را که به ارزش گذاری کالا مربوط می‌شود، پیگیری کند.

به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، رئیس کل گمرک ایران به همراه مدیران ستادی با سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی دیدار و درخصوص مسائل مختلف امور گمرکی تبادل نظر کردند. 

بنابراین گزارش، در ابتدای این دیدار هاشم رهبری ضمن معرفی معاونین خود توضیحاتی در ارتباط با سوابق هر کدام ارائه کرد و سپس هر یک از مدیران ستادی به معرفی خود پرداختند.
در ادامه حسین صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی با تشکر از حضور رئیس‌کل و مدیران گمرک در زمینه نحوه ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی نکاتی را یادآوری و خواستار رفع برخی مشکلات و کاستی‌ها در حوزه ارزش شد. 

سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی در ارتباط با ارزش‌گذاری کالاها گفت: در این زمینه بحث‌های مختلفی مطرح است و من نیز گزارش‌های مختلفی را خوانده‌ام که یکی از آنها مربوط به دیوان محاسبات است. 

صمصامی گفت: در ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی یکی از نکات در ارتباط با تشخیص کالاست و اینکه چه کسری به آن تعلق می‌گیرد و یکی قیمت‌گذاری کالای وارداتی است که با چه قیمتی آن کالا وارد کشورمان می‌شود. 

سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: یکی از مأموریت‌هایی که ریاست جمهوری به عهده من گذاشته پیگیری این موارد است. 

صمصامی افزود: از جمله بحث‌هایی که در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح بوده بحث رسوب کالا در بنادر است و این موضوع همواره در دولت نیز مطرح بوده که به طریقی باید این مشکل را برطرف بکنیم.  

صمصامی ادامه داد: نکته دیگر بحث مکانیزه کردن گمرکات است. همچنین باتوجه به اینکه گمرکات به یکدیگر متصل هستند، از جمله نکاتی که من پیگیر آن هستم این است که آیا قیمت کالاهای وارداتی در همه گمرکات یکی هست و این که کالاهای وارداتی در گمرکات مختلف چگونه ارزش‌گذاری می‌شود؟ این جلسه را برگزار کردیم تا بررسی بکنیم که این مشکلات هست یا نیست؟ 

در ادامه رهبری رئیس کل گمرک ایران توضیحاتی در ارتباط با عملکرد و وظایف گمرک ایران داد و گفت: اساس قضیه این است که گمرک از نظر کنوانسیون بین‌المللی هماهنگی کنترل‌های مرزی کالاها که ایران نیز به آن پیوسته و توسط ریاست جمهوری به ما ابلاغ شده است تعریف خاصی دارد. 

رهبری ادامه داد: حدود 30 قانون است که باید گمرک آنها را اعمال کند که 15 قانون مربوط به خارج از کشور است. همچنین ما عضوی از سازمان جهانی گمرک (WCO) هستیم و باید قوانین مصوب این سازمان را نیز اجرا نمائیم. 

رهبری افزود: برای اعمال این قوانین و مقررات که اعلام شد باید با کنترل‌‌های داخل کشور نیز خودمان را وفق بدهیم. بنابراین علاوه بر جایگاه اقتصادی و تجاری بخشی از حفظ سلامت جامعه از طریق کنترل‌های مرتبط که البته تشخیص آنها برعهده دستگاه‌های دیگر است نیز از وظایف گمرک محسوب می‌گردد؛ از جمله استاندارد، بهداشت، صنایع و ... که اینها دستگاه‌های تشخیص‌دهنده و گمرک نیز اجراکننده محسوب می‌گردد؛ مثلاً اگر یک نوع اسباب‌بازی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشخیص بدهد که نباید به داخل وارد شود ما باید آن را کنترل و اجازه ندهیم وارد کشور شود. 

رهبری تأکید کرد: ما باید پاسخگوی برخی دستگاه‌ها نظارتی از جمله دیوان محاسبات، بازرسی و وزارت اطلاعات نیز باشیم. 

رئیس کل گمرک ایران در ادامه توضیحات خود به دستگاه‌های همکار گمرک اشاره کرد و از سازمان پایانه‌های کشور، بنادر و فرودگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های همکار گمرک یاد کرد و گفت: در کنار همکاری گمرک با دستگاه‌های یاد شده با دستگاه قضایی نیز ارتباط داریم؛ به خاطر اینکه در پرونده‌های متشکله قاچاق کالا گمرک به عنوان شاکی پرونده‌ها محسوب می‌شود. به طوریکه ظرف سال 1386 تعداد 44 هزار فقره پرونده قاچاق تشکیل شده است. 

رئیس کل گمرک ایران در ادامه به هم‌مرز بودن ایران با 15 کشور و مبادلات مرزی با آنها اشاره کرد و افزود: گمرک باید طبق موافقت‌نامه‌هایی که وجود دارد با آنها ارتباط داشته باشد که به نوعی ما از شرایط اقتصادی، تجاری و فرهنگی آنها نیز متأثر می‌شویم. 

رهبری در ادامه به اهمیت مکانیزه کردن گمرکات اشاره کرد و خواستار افزایش اعتبار به منظور تجهیز گمرکات به دستگاه‌های ایکس‌ری شد. 

همچنین رئیس کل گمرک ایران توضیحاتی در ارتباط با سیستم آسیکودا داد و در ادامه نیز از برخی معافیت‌ها انتقاد کرد. 

این گزارش حاکی است: صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی در پایان دیدار خود با رئیس کل و مدیران ستادی گمرک ایران درخواست کرد تا تصویری از جریان ورود کالا و آنچه باید در گمرک انجام شود به صورت نمودار در اختیار وی قرار گیرد. 

همچنین صمصامی ارائه اطلاعات بیشتر از متوسط زمان ورود و ترخیص کالا در مراحل مختلف و نوع کالاهای وارداتی از طریق مرزهای مختلف را خواستار شد. 

بنابراین گزارش همچنین، سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی اظهار امیدواری کرد تا در فصل جدید از همکاری‌ها و توانمندی‌های مدیران بیشتر استفاده شود تا تکالیفی که دولت برعهده آنها قرار داده است به نحو شایسته‌ای به انجام برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین