کد خبر: ۷۴۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۳۱

نگرانی‌ بخش خصوصی از بسته بانک مرکزی

مظاهری در اتاق ایران از بسته بانک مرکزی می‌گوید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اعلام کرد: «رئیس کل بانک‌مرکزی روز شنبه در جمع اعضای اتاق ایران در خصوص بسته سیاسی بانک‌مرکزی توضیح خواهد داد».

سیدحمید حسینی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت: «در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی تلاش خواهند کرد تا نگرانی‌ها و شبهات موجود در مورد مجموعه سیاست‌های جدید بانک مرکزی را با رئیس کل این بانک‌ در میان بگذارد».

وی افزود: «می‌توان با تعامل با بانک‌مرکزی به گونه‌ای عمل کرد که علاوه بر کنترل نقدینگی و تورم از تضعیف بخش خصوصی که از منابع بانکی در جهت تولید استفاده می‌کنند جلوگیری کرد».

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سخنان مظاهری در مورد قفل نمودن منابع بانک‌مرکزی و توصیه به بانکها برای مدیریت منابع خود به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی و تورم درست به نظر می‌رسد و گفت: «بانک‌مرکزی علاوه بر توجه به کنترل نقدینگی باید سیاست‌های پولی را به گونه‌ای تنظیم کند که منابع مالی به سمت تولید هدایت شوند».

حسینی در خصوص انتقاد‌هایی که در مورد این بسته سیاستی از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود، تصریح کرد:‌ «اظهارات منتقدان سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی را می‌توان در چارچوب نگرانی‌هایی که بخش خصوصی نسبت به محدود شدن بخشی از منابع مالی مورد نیاز فعالیت‌های خود دارند و در نتیجه رکود تولیدات این بخش ارزیابی کرد».

وی با اشاره به بندهای مختلف بسته سیاستی بانک‌مرکزی افزود: «آقای مظاهری روز شنبه دیدگاه‌ خود را در مورد سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی در اتاق ایران تشریح می‌کند. باید دید که او چه راه‌هایی برای تعدیل این سیاست‌ها به منظور تامین نظر و نگرانی‌های بخش خصوصی پیشنهاد می‌کند». 

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه بخش خصوصی باید از اتکای خود به منابع مالی بانک‌های داخلی بکاهد تاکید کرد: «بخش خصوصی می‌تواند با ارتباط با بانک‌ توسعه اسلامی که منابع مالی آن ارتباطی با بانک‌مرکزی ندارد ابزار مالی خود را تقویت و از این موقعیت استفاده کند».

وی در پایان تاکید کرد: «منابع مالی بانک‌مرکزی مانند یک شمشیر دولبه است. بانک‌مرکزی علاوه بر کنترل نقدینگی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که به واحدهای تولیدی کشور به دلیل اتخاذ سیاست‌های جدید کنترل نقدینگی لطمه‌ای وارد نشود».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین