کد خبر: ۷۴۵۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
در جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مطرح شد؛

بودجه‌ ۱۴۰۱ در تقابل با فقرا تنظیم شده

علیرضا محجوب گفت: ما دو موضوع مهم را پیگیری می‌کنیم؛ اول، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و استمرار آن و دوم، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است.
بودجه‌ ۱۴۰۱ در تقابل با فقرا تنظیم شده
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با حضور علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، علی حیدری نایب رئیس، اعضای هیئت مدیره و بازرسین اتحادیه پیشکسوتان و اعضای اتحادیه پیشکسوتان در خانه کارگر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر استمرار تحریم است.

وی ادامه داد: نکته‌ی قابل توجه در بودجه سال آینده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. دولت در واقع می‌خواهد کسری بودجه‌ی خود را با فروش ارز به قیمت آزاد جبران کند و احتمالا فشار این قضیه بر روی دوش طبقات ضعیف جامعه و کارگران می‌افتد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: عدم توجه به صنایع مادر، انتقاد دیگر ما به بودجه سال آینده است. بسیاری از شرکت‌های و صنایع مادر با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی آسیب می‌بینند و مجبور هستند داده‌های اولیه خود را با قیمت بالا وارد کنند و این در قیمت نهایی کالا اثر می‌گذارد. افزایش قیمت کالا نیز بر مصرف‌کننده‌ی ضعیف و کارگران اثرخواهد گذاشت.

صادقی همچنین به‌ عدم توجه به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: پیامد این ارقام آن است که نه تنها سرمایه‌گذار خارجی جذب نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاران داخلی نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

وی با اشاره به سهم ناچیز سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده گفت: سازمان با کسری بودجه مواجه است و برای سال آتی نیز بودجه‌ی خود را دو برابر امسال بسته است. در این وضعیت دولت نه تنها سهمی برای بدهی کلی خود به سازمان ندیده است بلکه سهمی برای بودجه‌ی جاری خود به صندوق در نظر نگرفته است. سازمان تامین اجتماعی چگونه به تعهدات خود عمل کند؟ بحران این صندوق باعث بحران در کل کشور خواهد شد.

صادقی بیان کرد: ما به دنبال مذاکره با نمایندگان مجلس هستیم. تا امروز سابقه نداشته که سهمی از سازمان در بودجه نیامده باشد و متاسفانه باید بگوییم اتفاقی که امسال در بودجه افتاده بدعتی است که به احتمال زیاد در سالهای بعد نیز با آن مواجه می‌شویم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما نگران پیامدهای به زمین خوردنِ سازمان تامین اجتماعی هستیم. دولت و نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

صادقی همچنین به افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده افزایش سن بازنشتگی قید شده است که متاسفانه این اتفاق باعث می‌شود تعداد بسیاری از افراد به یکباره تقاضای بازنشستگی بدهند. ۳۷۰هزار نفر در حال حاضر شرایط بازنشستگی دارند که احتمالا برای اینکه مشمول این طرح نشوند، درخواست بازنشستگی خواهند داد و در نتیجه فشار بسیاری بر سازمان وارد خواهد شد. در واقع این مسئله بیشتر از اینکه به نفع سازمان و بقای آن باشد به ضرر سازمان است. اگر هم قرار است چنین کاری انجام شود باید طول مدتی برای آن در نظر گرفته شود، نه اینکه به یکباره در بودجه‌ی یک‌ساله این مسائل را مطرح کنند.

وی با اشاره بر فشار مالیاتی بر روی دوش بازنشستگان و کارگران گفت: اینکه درآمدهای بالای ۵میلیون تومان مشمول مالیات می‌شوند به این معناست که دولت در بودجه‌ی سال آینده به جنگ فقرا رفته است. دولت از جیب چه کسی می‌خواهد مالیات بگیرد؟ مالیات را از ثروتمندان بگیرید نه از فقرا.

صادقی گفت: اقتصاد ما باید به اقتصاد جهانی وصل شود. ما باید مراودات خود را با کشورهای جهان از سر بگیریم که اگر این اتفاق بیفتد بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. اگر همین روند ادامه داشته باشد نظام بخش اعظمی از سرمایه اجتماعی خود را از دست خواهد داد.

در ادامه این جلسه علی حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) گفت: از سال ۹۵ دولت هرساله با کسری بودجه مواجه شده و این کسری را از طریق انتشار اوراق و قرض از جامعه تامین می‌کند. دولت حتی این کار را هم با بازار سرمایه انجام داد و باعث شد بسیاری از خرده سرمایه‌دارن بخشی از سرمایه‌ی خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: در حقیقت چون مصارف قطعی شده‌ی بودجه از طریق منابع تامین نمی‌شود، دولت مجبور است کسری را از جای دیگری تامین کند. دولت برای سال ۱۴۰۱ به این نتیجه رسید که چون تحریم‌ها ادامه خواهد داشت در نتیجه این کسری پایدار خواهد ماند و باید راهبرد دیگری را برای رفع کسری بودجه پیدا کند. در نتیجه دولت در بودجه‌ی ۱۴۰۱ به سمت کسب درآمد از جامعه و افزایش درآمدهای مالیاتی رفت.

حیدری ادامه داد: پیش‌بینی شده که برای سال آینده ۶۰درصد درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود قدرت خرید مصرف‌کننده و تولید کننده کاهش پیدا کند. چراکه از یک طرف مالیات بیشتری گرفته می‌شود و از طرف دیگر دستمزد مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: همه‌ی کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که بودجه‌ی سال آینده فشار مضاعفی بر روی دوش طبقات ضعیف جامعه وارد می‌کند.

حیدری گفت: چطور می‌توان عقب ماندگی دستمزد از نرخ تورم را جبران کرد؟

این کارشناس مسائل تامین اجتماعی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ از دارو گفت: این موضوع احتمال احتکار دارو را افزایش می‌دهد.

حیدری همچنین با اشاره به احیای کُوپن دیجیتال گفت: با احیای کپن دیجیتال می‌توانیم بخشی از فشار متاثر از تورمی که روی اقشار ضعیف جامعه افتاده را برداریم اما برخی با این پیشنهاد مخالف هستند. آن‌ها می‌گویند اینها تفکرات سوسیالیستی است و امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: ما تجربه‌ی پرداخت کوپن را در دوران جنگ تحمیلی داشتیم و دولت می‌تواند کالای اساسی را با استفاده از کوپن در اختیار مردم قرار دهد. در کشورهای سرمایه‌داری نیز در جریان بحران اقتصادی، دولت‌ها سیستم عرضه و تقاضا و سپردن قیمت‌ها به دست بازار آزاد را کنار می‌گذارند و دولت خود مدیریت برخی از کالاها را به دست می‌گیرد تا جامعه از همین حداقل‌ها هم محروم نشود. اما متاسفانه در ایران تفکری حاکم است که با این قبیل تصمیمات مخالفت می‌کند.

حیدری همچنین به تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۵هزار تومان یارانه‌ای که دولت در سال ۸۸ درنظر گرفت امروز ارزش خود را از دست داده، دولت چگونه می‌تواند تعهد دهد که ارزش یارانه‌ای که امسال به دنبال افزایش آن هستند در سالهای بعد حفظ شود؟ همچنین دولت چگونه مطمئن است یارانه‌ها برای خرید کالاهای اساسی صرف خواهد شد؟

این کارشناس مسائل تامین اجتماعی در پایان گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش مالیاتِ پیش‌بینی شده تحقق‌پذیر نیست. کسری بودجه دولت سال آینده بیشتر خواهد شد و آثار تورمی به همراه خواهد داشت.

دولت در سال ۱۴۰۱ به جای آنکه پایه مالیاتی را افزایش دهد نرخ را افزایش داده است. یعنی دولت برای افزایش درآمد مالیاتی به سراغ افراد و نهادهای ثروتمندی که تا کنون مالیات نداده‌اند، نرفته است بلکه نرخ مالیات را بیشتر کرده است و این ایراد بسیار بزرگی است که بر برودجه ۱۴۰۱ وارد است.

در پایان این جلسه علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) گفت: برای ما معیشت کارگران و بازنشستگان بسیار اهمیت دارد. سوالی که در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ باید بپرسیم این است که چه چیزی در سبد درآمد کارگران و بازنشستگان از این بودجه قرار می‌گیرد؟ متاسفانه بودجه در این مورد کاملا تلخ است.

محجوب گفت: دولت‌ها به طور اعم، تعهدات خود را به سازمان تامین اجتماعی عمل نکرده‌اند. در بودجه‎ی سال آینده نیز سهم سازمان از تعهدات صفر است. ما به دولت این را گوشزد می‌کنیم که در صورتی که سازمان تامین اجتماعی زمین بخورد، پیامد ناگوار سیاسی و اجتماعی خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورم، بیان کرد: ۶۳ درصد تقاضا در دست ۳ دهک بالای درآمدی است. دولت باید از این گروه‌ها مالیات دریافت کند نه اینکه بار مالیات را بر روی دوش ۷دهک پایین جامعه بیندازد واز جیب ضعفا به جیب ثروتمندان پول بریزد.

دبیرکل خانه کارگر در پایان تاکید کرد: ما دو موضوع مهم را پیگیری می‌کنیم؛ اول، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و استمرار آن و دوم، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین