کد خبر: ۷۴۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
نتبجه نظر سنجی موسسه Eurisko:

بی اطلاعی مردم ایتالیا از کتاب مقدس کلیسای کاتولیک

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شهرت ایتالیا به عنوان کشوری با مردمان معتقد به کلیسای کاتولیک در روز دوشنبه پس از انتشار نتیجه تحقیقات موسسه ی Eurisko مورد تردید جدی گرفت. نتیجه این تحقیق  که بر روی سیزده هزار نفر از شهروندان 9 کشور اروپایی انجام شده است- نشان می دهد تنها 14 درصد از ایتالیایی ها می توانند به سوالاتی ابتدایی در مورد انجیل، نوسینده آن و محتوایش پاسخ صحیح دهند.

 

یکی از سوالاتی که بسیاری از ایتالیایی ها در جواب دادن به آن دچار اشتباه می شدند این بود که «آیا انجیل بخشی از کتاب مقدس است یا نه؟» (کتاب مقدس مسیحیان متشکل از انجیل و بخش هایی از کتاب مقدس یهودیان از جمله تورات است)

این در حالی است که سوالی مانند «آیا حضرت مسیح در نوشتن کتاب مقدس  نقشی داشته است؟»، در کمال ناباوری با پاسخ مثبت بسیاری از افراد ایتالیایی مواجه می‌گشت. لازم به ذکر است ایتالیا کشوری است که 88 درصد از جعیت آن، خود را معتقد به مذهب کاتولیک می‌دانند.

 

شهروندان کشورهای دیگری که این آزمون در آن انجام گرفته است، توانایی نسبتا بیشتری در پاسخگویی صحیح به  این سوالات داشته‌اند. جالب اینجاست که کشور لهستان با 20 درصد پاسخگویی صحیح در صدر جدول آمارگیری این موسسه قرار گرفته‌است، در حالی که اسپانیا با 8 درصد پاسخگویی صحیح در انتهای این جدول آماری قرار دارد. فرانسه با 11 درصد و ایتالیا با 14 درصد دو کشوری هستند که در مکان هفتم و هشتم قرار دارند.  جالب اینجاست که مردم هر سه کشوری که در این مصاحبه و نظرسنجی اشتباهات بیشتری داشتند، به کاتولیک و مذهبی بودن شهرت دارند.

 

ترتیب دهندگان این تحقیق قسمتی از عدم اطلاع ایتالیایی‌ها نسبت به کتاب مقدس را ناشی از آن می دانند که ایتالیایی‌ها به ندرت کتاب مقدس می‌خوانند. تحقیقات نشان می دهد بر خلاف کشور آمریکا که 75 درصد مصاحبه شوندگان اعلام کرده‌اند در سال گذشته حداقل یکبار به کتاب مقدس رجوع کرده و قسمتی از آن را مطالعه کرده‌اند، تنها 27 درصد ایتالیایی‌ها در سال گذشته به کتاب مقدس مراجعه کرده‌بودند. 

بیشتر ایتالیایی‌ها دیدن مراسم مذهبی در تلویزیون (که در بسیاری از مواقع پخش زنده مراسم از واتیکان است) را به خواندن کتاب مقدس ترجیح می‌دهند. آنها همچنین ترجیح می‌دهند خود محتوای دعا و نیایش خود را بسازند تا اینکه برای دعا و نیایش از مطالب کتاب مقدس استفاده کنند.

 

گزارش موسسه Eurisko  نشان می دهد بی توجهی ایتالیایی ها نسبت به اعتقادات سنتی خود، در تعداد افراد شرکت کننده در مراسم کلیسا در روز یکشنبه نیز کاملا مشهود است؛ تنها یک سوم مردم ایتالیا بصورت مداوم به کلیسا میروند.  این آمار وقتی قابل توجه می شود که بدانیم 55 درصد از مردم لهستان و 45 درصد از مردم آمریکا بصورت هفتگی در مراسم کلیسا حاضر می‌شوند.

 

جالب اینجاست که عدم شرکت در مراسم سنتی و نادانی‌ای که در مورد کتاب مقدس در میان مردم وجود دارد، باعث دوری مردم ایتالیا از اصل دین نگردیده‌است. این تحقیق نشان می‌دهد که 79 درصد مردم ایتالیا اعتقاد به وجود خدایی دارند که بر افکار و اعمال آنها آگاه است. این آمار، با آمارهای گرفته شده در لهستان و روسیه برابری می‌کند و بسیار بیشتر از معتقدان به وجود خدا در فرانسه است (45 درصد) هر چند آمار معتقدان به وجود خدا در اروپا به هیچ عنوان با کشور آمریکا -که 86 درصد مردمش به وجود خدا اعتقاد دارند-  قابل مقایسه نیست.

 

جالب اینجاست که علی رغم جهل مردم ایتالیا نسبت به محتوی و نویسنده کتاب مقدس، آنها علاقه بسیاری به یادگیری این موضوعات دارند و اکثریت مردم این کشور (حدود 70 درصد) اعتقاد دارند کتاب مقدس باید در مدارس این کشور آموزش داده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین