کد خبر: ۷۴۵۷۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
"نماینده روسیه گفته "شانس دستیابی به توافق در وین بالاست"

اولیانوف: روسیه و چین، ایران را متقاعد کردند که برخی خواسته‌هایش را کنار بگذارد

ایسنا: نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی با تاکید بر اینکه "اکنون زمان تهدید ایران به اعمال فشار بیشتر نیست" گفت: شانس دستیابی به توافق در وین بسیار بالاست.
اولیانوف: روسیه و چین، ایران را متقاعد کردند که برخی خواسته‌هایش را کنار بگذارد
آفتاب‌‌نیوز :

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین درباره فضاسازی های اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه زمان در مذاکرات وین در حال از دست رفتن است و رایزنی ها باید هرچه زودتر به نتیجه برسد" گفت: این احساس فوریت کمی اغراق آمیز است. بله، فوریت وجود دارد اما اجازه دهید کمی محتاط باشیم. بیایید ضرب الاجل های مصنوعی و ساختگی تعیین نکنیم.

وی که با نشریه فارین پالیسی گفت وگو می کرد، افزود: نمی توانم حصول توافق (در مذاکرات وین) را تضمین کنم اما شانس دستیابی به آن بسیار، بسیار زیاد است. من در این مرحله نسبتاً خوشبین هستم و هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی بینم.

اولیانوف همچنین گفت: من بر این باورم که شانس حصول توافق بسیار بالا است، چراکه پیش نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. تمامی کشورها، همه شرکت کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده به دنبال احیای توافق هسته ای هستند.

نماینده روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر وقت کشی ایران در مذاکرات به منظور توسعه برنامه هسته ای اش خاطر نشان کرد: اکنون زمان تهدید ایران به اعمال فشار بیشتر نیست. حتی اگر ایرانی ها حجم قابل توجهی مواد هسته ای تولید کنند، خب چه می شود. این مواد بدون کلاهک قابل استفاده نیست و ایران نیز چنین کلاهکی ندارد.

اولیانوف در بخش دیگری از این مصاحبه با ادعای این که روسیه و چین، ایران را متقاعد کردند که برخی خواسته هایش را کنار بگذارد، ازجمله اینکه مذاکرات تنها روی موضوع تحریم ها متمرکز باشد، نه مسائل هسته ای افزود: در نهایت نیز مذاکره کنندگان پذیرفتند که رایزنی ها را بر مبنای پیش نویسی که در شش دور مذاکره قبلی به دست آمده بود، آغاز کنند.

دمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در بخشی از یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا با این که موانع و درخواست‌ها درباره برجام هر روزه بیشتر می‌شود موافق است یا نه و آیا احتمال توافق در سال میلادی جاری وجود دارد یا نه، گفت: من قویا باور دارم می‌توانیم برجام را احیا کنیم. امسال سال سختی داشتیم. اول که منتظر دولت بایدن بودیم. روندی طولانی به مدت پنج ماه بود. بعد هم که در ایران انتخابات شد و تیم جدیدی[برای مذاکره] در ایران شکل گرفت.

پولیانسکی ادامه داد: حالا تیم ایران به آن‌جا[وین] بازگشته است و زمان مذاکراتی هدفمند و اساسی فرارسیده. تا جایی که من اطلاع دارم، مذاکرات ادامه دارد. تا آن‌جا که یادم می‌آید، روز دوشنبه دور هشتم مذاکرات برجامی شروع شد. ما یک تیم خیلی خوب و حرفه‌ای در وین داریم که دوست خوبم میخائیل اولیانوف سرپرستی آن را بر عهده دارد. من به مهارت‌های دیپلماتیک آن‌ها اطمینان دارم و با وجود این که می‌دانم کار و مسیر آسانی نیست، بسیار خوش‌بینم. من فکر می‌کنم ما تمامی شرایط لازم برای موفقیتی را داریم که زمان زیادی منتظرش بوده‌ایم، موقعیتی که می‌توانیم در آن اعلام کنیم برجام به مسیر اصلی‌اش بازگشته و می‌تواند به پایان دادن به تنش‌ها در منطقه کمک کند.

این دیپلمات روسی در پاسخ به این که درخواست‌ها در مذاکرات رو به افزایش است و آیا می‌توان در مدتی کوتاه از موانعی این چنینی رد شد یا نه، گفت: کار ما به عنوان دیپلمات این است که درخواست‌هایی را مطرح کرده و آن‌ها را [با درخواست‌ها و شرایط دیگر] تطبیق دهیم و بعد به تفاهمی مشخص برسیم و مصالحه کنیم. به همین دلیل است که هیچ چیز غیرمعمولی درباره بیان درخواست‌ها از سوی طرفین در مذاکرات وجود ندارد. مذاکره برای همین است. بنابراین، من مطمئنم همکارانم در وین، نه تنها همکاران روس‌ من، بلکه بقیه هم به خوبی اوضاع را تحت کنترل دارند و نمی‌گذارند از دستشان خارج شود.

فرانسه، آلمان و انگلیس نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های فنی در دور پیشین مذاکرات حاصل شده است و طرفین موظف هستند که تمرکز کامل‌شان را به مسائل برجسته علی‌الخصوص (تهدیدات) هسته‌ای و تحریم‌ها معطوف کنند.

مقامات تروئیکای اروپایی در عین حال مدعی شدند که تنها "چند هفته‌" برای رسیدن به توافق باقی مانده است اما "ضرب‌الاجل ساختگی" برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند.

کشورهای اروپایی طرف برجام در ادامه خاطر نشان کردند: مذاکرات ضروری است و تیم‌های‌مان فوری و با حسن نیت جهت حصول توافق کار می‌کنند.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر روز دوشنبه، ۶ دیماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح کرد که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
17
عزت کجایی ی‌ ی ی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
18
متقاعد کردن یا اجازه دادن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
17
روسیه وچین مردم ایران را بدبخت کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
12
پس چی شد؟
m.n
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
23
اگر به جای روسیه و چین، امریکا و آلمان ایران را به همان موضوع متقاعد میکردن چی میشد؟؟ نفوذ؟؟ اسم سریالش چی میشه؟؟ چاندو؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
23
0
لال شو آفتاب غرب‌پرست یه دفعه بد روس‌ها میزنه بعد میگه این دولت مذاکره نمی کنه بعد از روس ها نقل می‌کنه که توافق همین دولت نزدیکه و تناقض‌گویی های ادامه دار! دروغگو فراموشکار میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
16
از روسیه و چین ... یه روزی انتقام می گیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
16
پس اینا که چیز دیگه ای می گفتن !!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین