آموزش سئو میتواند نقش مهمی را جهت جلب توجه تعداد زیادی از مخاطبان به یک سایت یا فروشگاه اینترنتی ایفا کند. دیگر مانند زمان قدیم مالکان کسبوکارها برای معرفی و شناساندن خود از تبلیغات روزنامهای، رادیویی و یا تلویزیونی استفاده نمیکنند؛ زیرا امروزه این تبلیغات نمیتوانند به اندازه تبلیغات اینترنتی و یا سایتهای مختلف بر مخاطب تاثیرگذار باشند. یکی از بهترین راهها برای گسترش یک کسبوکار، ایجاد سایت و رعایت اصول سئو مربوط به آن جهت جذب مخاطب است. طی این مطلب ابتدا سئو را تعریف کرده و راجعبه آموزش آن توضیحاتی تکمیلی را ارائه خواهمیم داد.
سئو که در زبان انگلیسی با نام SEO یا به شکل کامل Search Engine Optimization شناخته میشود، به معنای مجموعه اقدامات مختلف جهت بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است.
اهمیت سئو
تصور کنید که قصد خرید یک محصول خاص و یا محصولات مختلفی را به شکل آنلاین دارید. اگر شناخت کافی جهت انتخاب یک فروشگاه اینترنتی را نداشته باشید، معمولا پس از جستجو در مرورگر خود برای خرید محصول مدنظرتان، به نخستین نتیجه در صفحه نتایج مراجعه میکنید. بدین طریق یک فروشگاه اینترنتی موفق در صفحه نتایج میتواند توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند و به سوددهی بالایی برسد. جهت رساندن سایت خود به رتبههای برتر موتورهای جستجو، باید ضمن فراگیری دورههای آموزش سئو و اهمیت به آن، محتوایی ارزشمند و کاربردی را به کاربران خود ارائه دهید.
یادگیری سئو و آشنایی با ترفندهای مختلف آن میتواند سرعت پیشرفت سایت و مجموعه شما را چندین برابر کند. تصور کنید که سایت شما مطالب بسیار ارزشمند و جذابی را بدون توجه به اصول سئو به مخاطبان خود ارائه میدهد. این مطالب با اینکه بسیار کاربردی هستند، نمیتوانند بدون رعایت اصول مختلف سئو در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرند. توجه داشته باشید این بدان معنی نیست که تنها تمرکز خود را روی سئو قرار دهید. سئو و محتوا در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند. در همان گام نخست آموزش سئو پی خواهید برد که سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو هیچ معنایی نخواهد داشت.
سئو دوست یا دشمن؟
با توجه به اصول سئو و رعایت درست آن میتوانید شاهد نتایج خارقالعادهای در سایت خود باشید و با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شوید؛ اما توجه کنید سئو همانقدر که میتواند بهترین دوست شما باشد، در عین حال میتواند تبدیل به بدترین دشمن شما نیز شود. بسیاری از کاربران اینترنت جهت رسیدن به پاسخ سوالات خود یا دریافت اطلاعات مدنظرشان، از موتور جستجوی گوگل استفاده میکنند؛ بنابراین طی دورههای آموزش سئو همیشه سعی بر آن است تا فرد بتواند با توجه به اصول مختلف، موتور جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار دهد تا سایت خود را به موفقیت برساند. اکنون ممکن است از خود بپرسید که چگونه سئو میتواند به بدترین دشمن ما تبدیل شود؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید ابتدا انواع روشهای سئو را شرح دهیم.
روش سئو کلاه سفید:
هر اقدام اصولی که جهت بهینهسازی سایت خود انجام دهید که خارج از قوانین موتور جستجوی گوگل نباشد، به روش سئو کلاه سفید معروف است. گوگل سئو کلاه سفید را بهترین روش سئو دانسته و انتظار دارد که تمامی سایتها با این روش خود را به او معرفی کنند.
روش سئو کلاه سیاه:
سئو کلاه سیاه دقیقا نقطه مقابل سئو کلاه سفید است که در آن سایتهای متخلف بدون درنظر گرفتن رضایت مخاطبان و با پیادهسازی ترفندهای مختلف سعی میکنند گوگل را گول بزنند تا در سریعترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسند و رقبای خود را کنار بزنند. این روش خیلی زود توسط الگوریتمهای گوگل شناسایی شده و سایت متخلف با جریمه سنگینی مواجه میشود.
روش کلاه خاکستری:
در دورههای آموزش سئو با روش دیگری به نام سئو کلاه خاکستری آشنا میشوید که روشی مابین دو روش قبلی است. نمیتوان تعریف مشخصی را برای این نوع از سئو درنظر گرفت؛ اما به شکل کلی هدف از پیادهسازی روش کلاه خاکستری آن است که بتوان با ترفندهایی خاص و بدون شناسایی توسط گوگل، با سرعت بیشتری به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد.
اگر به هر شکلی از روشهای کلاه سیاه برای پیشرفت سایت خود استفاده کنید و توسط الگوریتمهای سختگیر گوگل شناسایی شوید، آنگاه سئو به بزرگترین دشمن شما تبدیل شده و سایتتان را غرق در خود میکند. الگوریتمهای سختگیر گوگل اجازه نمیدهند که یک سایت با تخلفهای مختلف و بدون ارائه محتوایی ارزشمند در نتایج اولیه موتور جستجو قرار بگیرد. طی دوره آموزش سئو باید حتما با وظایف مهمترین الگوریتمهای گوگل آشنایی پیدا کنید.
معرفی مهمترین الگوریتمهای گوگل
گوگل جهت بررسی تخلفات سایتهای مختلف، یکسری الگوریتمهای خاص را طراحی کرده است. این الگوریتمها ضمن برخورد با سایتهای متخلف، سعی دارند تا بهترین نتایج را برای کاربران به ارمغان بیاورند. برخی از مهمترین الگوریتمهای گوگل بدین شرح هستند:
الگوریتم پاندا:
این الگوریتم به شکل گسترده روی کیفیت محتوای تولیدی توسط سایتها نظارت دارد و محتوای سایتها را ارزشگذاری میکند.
الگوریتم پنگوئن:
یکی از بهترین راههای ارتقای سایت، استفاده از لینکدهی داخلی و خارجی است. با توجه به نقش بسزای لینکدهی، بسیاری از سایتها طی مدت زمانی کوتاه شروع به لینکسازی افراطی و استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه کردند. گوگل با معرفی الگوریتم پنگوئن، این سایتهای متخلف را شناسایی کرده و آنها را جریمه کرد.
الگوریتم مرغ مگس خوار:
طی دورههای آموزش سئو پی میبرید که گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را جهت درک بیشتر خواستهها و جستجوهای کاربران طراحی کرد.
الگوریتم رنک برین:
رنک برین یکی از پیچیدهترین الگوریتمهای طراحی شده توسط گوگل است که سعی دارد منظور کاربر را به شکل عمیقی درک کرده و بهترین نتیجه را برایش به ارمغان بیاورد.
الگوریتم گورخر:
با توجه به رونق زیاد فروشگاههای اینترنتی و توجه زیاد مخاطبان به آنها، گوگل الگوریتم گورخر را معرفی کرد تا به شکل تخصصی روی کار فروشگاههای اینترنتی تمرکز داشته باشد.
الگوریتمهای برت، تازگی محتوا، دزد دریایی، سند باکس و کبوتر از دیگر الگوریتمهای طراحی شده توسط گوگل هستند.
آموزش سئو رایگان
جهت آموزش سئو به شکل رایگان باید مطالب مختلف سایتهای گوناگون را مطالعه کرده و ویدئوهای رایگان آنها را تماشا کنید. مدیر وب یکی از بهترین سایتهای آموزشی در زمینه سئو است که مطالب بسیار ارزشمندی داشته و با دورههای جامع خود میتواند از شما یک متخصص سئو حرفهای بسازد. برای شروع دوره رایگان سئو در ۲۹ دقیقه را امتحان کنید! هیچ هزینهای نیاز نیست بکنید و فقط به لینک این دوره بروید و ثبتنام کنید تا در ۲۹ دقیقه با مهمترین نکات سئو و کیفیت دورههای مدیروب آشنا شوید!
ثبتنام در دوره آموزش سئو در ۲۹ دقیقه: https://modireweb.com/seo-۲۹