کد خبر: ۷۴۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۴۷
براساس اعلام شهرداری تهران

قبر هم يارانه ايي شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌خصوص سیمان در ماه‌های اخیر، بالا رفتن قیمت ساخت‌وساز را در بخش‌های مختلف به همراه داشته كه ساخت قبور دفن اموات در بهشت زهرا نیز یكی از این بخش‌ها است.

بیش از ۷۰درصد مصالح به كار رفته در ساخت قبور را سیمان تشكیل می‌دهد كه در هفته‌های اخیر در بازار آزاد تا ۱۵۰هزار ریال به ازای هر كیسه معامله شد كه افزایش قیمت آن خود به خود در افزایش نرخ تمام شده احداث قبور تاثیرگذار است. با این حال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران می‌گوید: «شهرداری برای جلوگیری از افزایش قیمت قبر در سال جدید برای دفن اموات یارانه در نظر گرفته است». 

محمود رضاییان با بیان اینكه قیمت تمام شده احداث هر قبر در سال جدید به بیش از سه‌میلیون و ۵۰۰هزار ریال رسیده است، تصریح می‌كند:« این امر تبعاتی را در قیمت قبر برای پیمانكار ساخت قبرها به دنبال داشته واقدام به افزایش هزینه‌های خود در ساخت گور به‌خصوص گورهای دو و سه طبقه كرده است». 

وی می‌افزاید:« با این حال شهرداری تهران برای كاهش مشكلات شهروندان در كفن و دفن اموات اقدام به پرداخت یارانه برای جلوگیری از افزایش قیمت قبركرده تا نرخ قبور در سال ۸۷ تفاوتی با سال ۸۶ نداشته باشد. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا‌(س) می‌گوید: «به این ترتیب حداكثر هزینه قبور و كفن و دفن در سال جاری دو‌میلیون و ۵۰۰هزار ریال و مطابق با سال گذشته خواهد بود». 

رضاییان هزینه شست و شو و كفن و دفن اموات را بین ۸۰۰هزار تا یك‌میلیون ریال اعلام می‌كند و می‌افزاید: «این هزینه‌ها كه شامل تهیه «ترمه، كافور، تابلوی قبر، پارچه سنگ قبر و ...» می‌شود نیز در سال جاری افزایش نیافته است».

وی درخصوص اینكه شهرداری یارانه مربوط به دفن اموات را چگونه تامین می‌كند، اظهار می‌كند: «شهرداری در داخل مجموعه بهشت زهرا و قطعات قدیمی‌آن شامل قطعات یك تا ۱۱۰قبوری را در اختیار دارد كه با افزایش قیمت در این معدود قبور به جبران هزینه‌های اضافی ساخت قبر می‌پردازد. به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، امسال قبور قطعات یك تا ۱۱۰ بین ۲۰تا ۱۰۰میلیون ریال فروخته می‌شود».
 
رضاییان علت این امر را خلوتی قبور قدیمی، وجود درخت‌های بلند و نشیمن گاه، راه‌های دسترسی و مناسب می داند.

و شهرداری معدود قبور این قطعات را كه مشتریان خاص خود را نیز دارد به قیمت بالا عرضه می‌كند. وی در عین حال می‌گوید:« قبور در قطعات روز بهشت زهرا(س) همچون ۲۵۰تا ۲۵۳ به طور رایگان نیز به مردم عرضه می‌شود تا آن دسته از شهروندان كه در پرداخت هزینه‌های كفن و دفن و تهیه قبور مشكل دارند به طور رایگان از خدمات بهشت زهرا استفاده كنند». 

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) شهرداری تهران تاكید می‌كند كه خرید و فروش قبور در بهشت زهرا ممنوع بوده؛ ضمن اینكه قبری نیز برای خرید و فروش در داخل بهشت زهرا وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین