کد خبر: ۷۴۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۲:۰۴

گرافیک ایرانی در نمایشگاه کتاب ژنو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایشگاهی از پوسترهای منتخب رنگ پنجم با عنوان «فریاد ایرانی» در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مطبوعات و رسانه‌های در ژنو برپا شده است.

به گزارش سرویس هنری آفتاب، به نقل از فارس، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مطبوعات و رسانه‌ها که از ۳۰ آوریل تا ۴ ماه مِی (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) در ژنو برگزار می‌شود، میزبان رنگ پنجم (بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی زاده) و «ورنر یکر»، طراح سوئیسی و رئیس هیئت داوران نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران است. 

این نمایشگاه بخشی از مجموعه پوسترهای رنگ پنجم است که با مدیریت آلن لوکرنک دبیر نمایشگاه انتخاب شده است. 

ژان مووسی نویسنده رادیو زون اف. ام و دبیر ارشد نمایشگاه در ژنو در مقدمه کاتالوگ این نمایشگاه می‌نویسد: ۸۰ پوستر ایرانی که به مناسبت بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب، مطبوعات و رسانه ها، در ژنو نمایش داده می‌شود، به یاری رنگ پنجم برگزار شده است. این گروه توسط چهار طراح ایرانی، بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی‌زاده بنیان گذاشته شده که مشتاق ساختن مجموعه‌ای از پوسترهای معاصر با هدف برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بودند. 

بر اساس این گزارش، دبیر نمایشگاه، آلن لوکرنک، نخستین کسی است که گرافیک معاصر ایران را در غرب کشف کرد و آن را در اشیرول و شومون فرانسه و سپس در لالوویر بلژیک، با موفقیت به نمایش گذاشت. 

آلن لوکرنک نیز در متنی جداگانه از گرافیک ایران به عنوان یک استثناء یاد می‌کند و اشاره می‌کند که: اصالت طراحی گرافیک ایران در همین نکته است... گرافیکی که قواعد پژوهش معاصر را در عین حفظ فرهنگ عمیق خود وام می‌گیرد که در دیگر کشورهای مسلمان هیچ ابتکار هنری قابل قیاسی مانند گرافیک ایران نمی‌بینیم و این نمایشگاه بر آن است تا شما را به این کشف برساند. 

نمایشگاه فریاد ایرانی منتخبی است از پوسترهای منتشرشده دو نسل معاصر از طراحان گرافیک ایران که عبارتند از: مرتضی آکوچکیان، پویا احمدی، تهمتن امینیان، زینبایزدیار، پریسا تشکری، بهراد جوانبخت، پدرام حربی، علی خورشیدپور، هما دلورای، ایمان راد، مهدی سعیدی، کامبیز شافعی، زینب شهیدی، تارا صحت زاده، ایمان صفایی، نرگس صفایی، بیژن صیفوری، رضا عابدینی، مجید عباسی، محمدرضا عبدالعلی، وحید عرفانیان، مریم عنایتی، فرهاد فزونی، امیرعلی قاسمی، آریا کسایی، مرتضی محلاتی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی زاده، مهدی مهدیان و مسعود نجابتی.
 
کاتالوگی نیز به زبان فرانسه و فارسی با همکاری انتشارات یساولی به چاپ رسیده بود که در روز گشایش نمایشگاه در دسترس بازدیدکنندگان بود.
فریاد ایرانی در چهارمین دوره نمایش خود در پالکسوی ژنو (تالار بین المللی کتاب و مطبوعات)، برای نخستین بار در سوئیس به نمایش در آمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین