با شروع دور جدید مذاکرات از هفته گذشته بازار خودرو تا حدودی شکل ثبات به خود گرفت بیشتر خودروهای داخلی بدون تغییر و یا افت اندک در بازار قیمت گذاری شدند.
فعالان بازار خودرو معتقدند انتظار برای اتمام این دور از مذاکرات از جمله دلایلی است که موجب شده تا بازار دست به عصا حرکت کند و تمایلی به افزایشی شدن از خود نشان ندهد.
روند حاکم در بازار خودرو موجب شده تا در حال حاضر خریدار و فروشندهای برای حضور در بازار از خود تمایلی نشان ندهد. بطوریکه میتوان گفت در کنار قیمت خودرو بازار خرید و فروش خودرو نیز به خواب موقت زمستانی رفته است.
قیمتهای جدید محصولات ایران خودرو
از جمله محصولات پرتیراژ ایران خودرو میتوان به «پژو ۲۰۶ تیپ ۲»، «پژو ۲۰۶ تیپ ۵»، «پژو ۲۰۶ صندوقدار»، «سمند LX با موتور EF۷» و «سمند سورن پلاس»، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «دنا پلاس توربو اتوماتیک» اشاره کرد.
براساس ارزیابی بازار خودرو محصولات ایران خودرو هم مانند سایپاییها امروز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.
رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که امروز «دنا معمولی» دربازار با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان عرضه شد. قیمت «دنا پلاس توربو اتومات» هم ۵۰۵ میلیون تومان باقی ماند. از سوی دیگر قیمت «رانا پلاس» هم بدون ۳۰۶ میلیون تومان شد.
به گزارش اقتصادنیوز؛ از سوی دیگر امروز ««سمند LX با موتور EF۷»» هم بدون تغییر ۲۷۹ میلیون تومانی شد و «سمند سورن پلاس» هم تغییر قیمتی در بازار نداشت و ۳۲۵ میلیون تومانی قیمت گذاری شد.
از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که در میان پرتیراژهای ایران خودرو امروز «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» در بازار با قیمت ۲۷۲ میلیون تومان عرضه شد و «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» و «پژو ۲۰۶ صندوقدار» نیز بدون تغییر به ترتیب در بازار ۳۰۹ و ۳۰۶ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار عجیبتر میشود
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران نیز با اشاره به سود ۱۰۰ درصدی دلالان خودرو از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو گفت: با وجود افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانهای خودرو، خودروسازان هنوز عرضه به بازار را افزایش ندادهاند.
به گزارش فارس، سعید مؤتمنی در رابطه با آخرین وضعیت عرضه و قیمت خودرو در بازار، اظهار کرد: طی چند هفته اخیر قیمت خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثبات قیمتها حفظ شده است.
وی با تاکید بر اینکه طی چند ماه اخیر تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، افزود: در حال حاضر خریداران خودرو مصرفکنندگان واقعی هستند بنابراین اگر شرکتهای خودروساز نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش میدادند، قیمتها تا حدودی کاهش مییافت.
مؤتمنی با بیان اینکه افزایش یا نوسان قیمت ارز نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است، بیان داشت: نوسان نرخ ارز نیز در ماههای اخیر چندان قابل توجه نبوده است به همین دلیل قیمت خودرو تغییرات چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است.
وی درباره تاثیر کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار بر قمیت خودرو ، گفت: مساله قیمت خودرو ناشی از قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار نیست و اینکه شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت خودرو باشند تفاوت چندانی ندارد بلکه مساله اصلی تامین نیاز بازار است که متاسفانه این نیاز بطور کامل تامین نمیشود.
مؤتمنی با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق ثبت نام و قرعه کشی نیاز خودروسازان را تامین نمیکند، افزود:این کار فقط سود هنگفتی برای دلالان در بازار خودرو دارد.
وی افزود: در حالی که ما به عنوان نمایشگاهدار موفق به ثبت نام و خرید خودرو از طریق قرعهکشی شرکت های خودروسازی نمیشویم اما عدهای دلال که معلوم هم نیست با چه روشی موفق به ثبتنام میشود سودهای کلانی را به دست میآوردند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان داشت: دلالان خودرو را به قیمت کارخانه از طریق ثبت در سایت و قرعهکشی خودروسازان خریداری میکنند و سپس با قیمت بازار به فروش میرساند و مصرف کنندگان واقعی که موفق به خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت نشدهاند مجبورند که خودرو مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خریداری کنند.
موتمنی با بیان اینکه فقط یک درصد از ثبتنام کنندگان در طرحهای قرعهکشی فروش خودرو از شرکتهای خودروساز مصرفکنندگان واقعی هستند، گفت: دلالان با ثبتنام در طرحهای فروش قرعهکشی خودروسازان با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود میکنند.
وی اظهار کرد: اگرچه قیمت خودرو اخیرا ۱۸ درصد افزایش یافته است اما باز هم سودهای کلانی نصیب دلالان بازار خودرو میشود.
مؤتمنی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروساز باید نیاز بازار را تامین کنند، گفت: مقرر شده بود تا با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان خودروهای ناقص کف پارکینگها را تکمیل و روانه بازار کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است و اگرچه ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو را مدتی پیش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزایش ندادهاند.
وی افزود: در حال حاضر دلالان نیاز بازار خودرو را تامین میکنند و خودروهای صفر که توسط این افراد در قرعهکشیها خریداری میشود در فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به مصرف کنندگان فروخته میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران داران خودرو اظهار کرد: اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود.
وی افزود: در حال حاضر نمایشگاهداران خودرو، خودروهای کارکرده را در نمایشگاههای خود عرضه میکنند زیرا خودروهای صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طریق فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به فروش میرسد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو بیان داشت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو اکنون نمایشگاهها داران فقط خودروهای کارکرده را عرضه میکنند زیرا قادر به واردات خودرو برای عرضه نیستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خرید خودرو از شرکتهای خودروساز را نیز ندارند.
مؤتمنی بیان داشت: در سال ۹۷ اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به نزدیک ۱۰۰ درصد نیز رسیده است.
وی افزود: به عنوان مثال قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۷۳ میلیون تومان است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران بیان داشت: قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار امروز ۳۲۳ میلیون تومان و قیمت ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای ۲۷۳ میلیون تومان است. همچنین قیمت ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۹۹ امروز در بازار ۲۸۷ میلیون تومان است.