کد خبر: ۷۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
در پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز آزادی مطبوعات مطرح شد:

نقض آزادی مطبوعات هجمه به بشریت و آزادی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات 3 ماه می 2008 برابر با 14 اردیبهشت ماه1387 ضمن قدردانی از کلیه افرادی که در شرایط سخت وخطرناک برای ارائه اطلاعات آزاد و بی طرفانه تلاش می کنند خواستار پیگرد قانونی و اجرای عدالت برای مرتکبان حمله به روز نامه نگاران شد.

به گزارش گروه دریافت خبر آفتاب، به نقل از دفتر سازمان ملل در تهران متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

از آموزش جوان ترین عضو جامعه گرفته تا مشارکت کامل شهروندان برای رهبری سیاسی خود، این دسترسی به اطلاعات است که هر یک از ما را برای تحول زندگی و جوامع مان توانمند می سازد. 

همان گونه که آب برای رشد زندگی حیاتی است، دانش، توان ما را برای تفکر و تحول پایدار می نماید. زمانیکه اطلاعات آزادانه جریان دارد، مردم مجهز به ابزار برای کنترل زندگی خویش هستند. وقتیکه جلوی جریان اطلاعات گرفته می شود – چه به دلیل سیاسی یا فنی – توان ما برای فعالیت متوقف می گردد.

شصت سال قبل، آنان که پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر را تهیه کردند در ماده 19 آن اعلان نمودند که حق هر فرد برای آزادی عقیده و بیان « شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.» از آنجاییکه روند سریع جهانی شدن توسعه رسانه های حرفه ای، مستقل، کثرت گرا و آزاد را تقویت نموده، اهمیت این حق بیشتر از هر زمان دیگر مشهود گردیده است. پیشرفت های فن آوری و با سوادی، دسترسی به اطلاعات و رسانه ها را به عنوان حقی برای همه افراد ارتقا بخشیده است.

رسانه مطمئن و مستقل یکی از پایه های صلح و مردم سالاری است. حمله به آزادی مطبوعات هجومی علیه حقوق بین الملل ، بشریت و خود آزادی است یا بعبارت دیگر هر آنچه که سازمان ملل مدافع آن است. بنابرین اینجانب نگران رفتاری هستم که روزنامه نگاران را در سراسر جهان بطور فزاینده هدف قرار داده و متاسفم از اینکه این چنین جنایاتی بطور صحیح مورد تحقیق و پیگرد قانونی واقع نمی شوند.

در این روز جهانی آزادی مطبوعات و در این سال که مصادف است با شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، اینجانب از تمامی جوامع در خواست می نمایم از هیچ تلاشی برای اجرای عدالت در مورد مرتکبان حمله به روزنامه نگاران کوتاهی نکنند. اینجانب از کلیه افرادی که در شرایط سخت و خطر ناک برای ارائه اطلاعات آزاد و بی طرفانه تلاش می کنند قدردانی نموده و از همه مردم می خواهم تا برای آزادی و امنیت مطبوعات در هر جا تلاش نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
آزادي مطبوعات بيشتر شبيه به زندگي در كره مريخ است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین