کد خبر: ۷۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

به جای اعزام دانشجو استاد می آوریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «بر اساس مصوبه جدید شورای بورس وزارت بهداشت و استراتژی جدید این وزارتخانه، از این پس به جای اعزام دانشجو به خارج استادان خارجی را به ایران می‌آوریم».

به گزارش آفتاب بهرام عین اللهی در گفت و گو با فارس، افزود: «استراتژی وزارت بهداشت در زمینه بورس‌های دانشجویی این است كه به جای اعزام دانشجو به خارج تا جای ممكن اساتید دانشگاه‌های خارجی را به ایران بیاوریم و هر كدام از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه در رشته‌های جدید و نوآور متقاضی آوردن استاد از خارج باشند، وزارت بهداشت بودجه و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «این كار باعث می‌شود كه تعداد بیشتری دانشجو تربیت كنیم، وقتی استاد از خارج به داخل بیاید، تعداد دانشجویانی كه در كلاس او می‌توانند، تربیت شوند نسبت به دانشجویانی كه امكان اعزامشان وجود دارد خیلی بیشتر است، از طرفی آن استاد با فرهنگ ما آشنا می شود و امكان ارتباطات بعدی نیز با آن استاد فراهم می‌شود».

عین اللهی گفت:«این تصمیم كه چهارشنبه گذشته در شورای بورس وزارت بهداشت تصویب شد، باعث یك جهش و میانبر علمی در كشور می‌شود و از این پس اولویت وزارت بهداشت به جای اعزام دانشجو به خارج آوردن استاد از خارج است و با توجه به این مصوبه می‌توانیم بودجه‌های لازم را در این زمینه هزینه كنیم».

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «هر چقدر دانشگاه‌ها از آوردن استاد از خارج استقبال كنند، تعداد استادانی كه از خارج وارد می‌شوند، بیشتر می‌شود، البته این كار بیشتر در مورد رشته‌هایی انجام می‌شود كه برای اولین بار در كشور ایجاد شده است و گرنه رشته‌‌هایی كه قبلاً دایر بوده است نیازی به استاد خارجی ندارند. مگر اینكه به شكل كوتاه مدت و مقطعی باشد اما در مورد رشته‌های جدید محدودیت نداریم».

وی اضافه كرد: «نمونه این كار قبلاً توسط دانشگاه علوم پزشكی زاهدان انجام شده است كه برای ایجاد رشته health informatic قراردادی برای جذب استاد خارجی با دانشگاه شیفل منعقد كرد».

عین اللهی گفت: «عمده استادان خارجی كه وارد كشور می‌شوند در رشته های علوم پایه خواهد بود و در علوم بالینی شاید برای دوره‌های كوتاه مدت مورد نیاز باشند».
وی ادامه داد: «اقدام دیگر برای توسعه آموزش پزشكی در كشور، استفاده از تله كنفرانس از خارج به داخل و از داخل به دانشگاه‌های مناطق محروم است تا دانشگاه‌ها را تشویق كنیم با توسعه ارتباطات بین‌المللی كه اولویت مهم وزارت بهداشت است كلاس‌های درسی را تقویت كنند».

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «نمونه این كلاس‌ها پنجشنبه در حاشیه جشنواره آموزشی شهید بهشتی برگزار شد و طی آن كلاس درس دكتر هوشمند در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در محل جشنواره به صورت online رؤیت شد و وزیر بهداشت توانست از محل نمایشگاه جشنواره با دانشجویان كلاس صحبت كند».

عین اللهی گفت: «نمونه پیشرفته‌تر تله كنفرانس‌ها در دانشگاههای علوم پزشكی را دانشگاه همدان دارد كه در این سیستم با عنوان virtual classroom دانشجویان از راه دور حتی می‌توانند با استفاده از قلم نوری بر روی وایت برد كلاس بنویسند كه امیدواریم با توسعه این فناوری به ارتقای آموزش پزشكی در دانشگاه‌های محروم تر داخل كشور و تقویت ارتباط با مراكز آموزشی خارجی كمك كنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین