کد خبر: ۷۴۷۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
تبلیغات

قبل از ثبت‌نام در فیبوگروپ، این نکات را حتما مدنظر قرار دهید

کارگزاری فیبوگروپ یکی از قدیمی‌ترین بروکر‌هایی است که وارد بازار ایران شد. این کارگزاری از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون فعالیت خود را تحت رگولاتوری‌های CySec (بسیار معتبر) و FSA آغاز کرده و ویژگی متمایز آن، ارائه‌ی آپشنی به نام گارانتی استاپ لاس (یا گارانتی حد ضرر) است.
قبل از ثبت‌نام در فیبوگروپ، این نکات را حتما مدنظر قرار دهید
آفتاب‌‌نیوز :

در این مقاله قصد داریم چند نکته را به شما بگوییم تا بهتر بتوانید در خصوص انتخاب بروکر تصمیم گرفته و یا اگر هدفتان عضویت در این کارگزاری است، مزایا و معایب آن را بدانید.

آیا فیبوگروپ معتبر است؟

بله. همانطور که پیشتر مطرح شد، کارگزاری فیبو گروپ به دلیل داشتن دو رگولاتوری کاملا معتبر بوده و سرمایه‌ی تریدر‌ها کاملا محفوظ خواهد بود. اما از طرفی، این کارگزاری ضعف‌هایی در خصوص واریز و برداشت داشته و سخت‌گیری بالایی برای عملیات برداشت در نظر گرفته شده است. همانطور که در مقاله بررسی عملکرد فیبو گروپ بیان شد، سختگیری این کارگزاری باعث شد تا پول یکی از مشتریان به مدت یک ماه در حساب مانده و سپس بتواند برداشت کند. این تریدر که مبلغ ۳۰ هزار دلار در حساب خود داشت، نارضایتی خود را در وبسایت معامله‌گر ایرانی بیان کرده است. اما به هر حال، به دلیل پرداخت شدن مبلغ، نی‌توان اتهام کلاهبرداری یا بستن بی دلیل حساب‌ها را به فیبو نسبت داد.

انواع حساب در فیبو گروپ

فیبو گروپ شش حساب معاملاتی به کاربران خود ارائه کرده که می‌توان آن‌ها را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول، حساب‌هایی هستند که دارای کمیسیون بوده و بخش دوم، بدون کمیسیون هستند. حساب‌های بدون کمیسیون شامل سنت (متاتریدر ۴)، حساب ثابت (متاتریدر ۴) و حساب NDD جزو حساب‌های بدون کمیسیون هستند. حساب سنت متاتریدر ۴ مناسب افرادی است که به تازگی قصد ورود به فارکس را داشته و نمی‌خواهند بودجه‌ی زیادی را وارد بازار کنند. در این حساب، میزان اسپرد به صورت شناور در نظر گرفته شده که کمترین مقدار آن معادل ۰.۶ پیپ است.

حساب ثابت یا همان Fixed در متاتریدر ۴ نیز نیاز به حداقل واریز ۵۰ دلاری داشته و بیشینه‌ی اهرم قابل استفاده، معادل ۲۰۰ در نظر گرفته شده است. این حساب دارای اسپرد ثابت بوده و حداقل آن معادل ۲ لات در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که این حساب از مدل اسلامی بوده و هیچگونه بهره یا swap لحاظ نخواهد شد. در حاسب NDD هم بشینه اهرم معادل ۴۰۰ بوده و کمترین مبلغ برای افتتاح حساب، معادل ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است. اسپرد این حساب نیز متغیر از ۰.۸ پیپ در نظر گرفته شده است.

در نقطه‌ی مقابل، سه حساب در این کارگزاری ارائه شده‌اند که مشمول کمیسیون می‌شوند. حساب‌های NDD، سی تریدر و NDD متاتریدر ۵ جزو این حساب‌ها هستند. کمترین مبلغ شارژ اولیه در دو حساب اول معادل ۵۰ دلار بوده و این مبلغ در حساب ان دی دی متاتریدر ۵ به ۱، ۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد. میزان اسپرد در هر سه حساب به صورت متغیر و از ۰ پیپ محاسبه می‌شود. همچنین بیشینه اهرم قابل استفاده در هر سه حساب نیز تا ۴۰۰ برابر است. هیچ کدام از این سه حساب از مدل اسلامی و بدون بهره نبوده و میزان کمیسیون نیز بسته به نوع حساب و کالای معاملاتی بین ۶ تا ۱۰ دلار لحاظ شده است.

قبل از ثبت نام در فیبوگروپ این نکات را حتما مد نظر قرار دهید

مزایای بروکر فیبو

حساب‌های ارائه شده در کارگزاری فیبو امکانات خوبی را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. طبق تحقیقاتی که تیم تخصصی معامله گر ایرانی انجام داده، این کارگزاری یکی از بهترین اسپرد‌ها را برای تریدر‌ها در نظر گرفته و حساب NDD بدون کمیسیون، قطعا انتخاب خوبی برای فعالیت در فارکس به صورت حرفه‌ای است. علاوه بر آن، این کارگزاری پلتفرم معاملاتی مخصوص به خود را دارد که با نام CTrader ارائه شده است. این پلتفرم به نوعی مشابه چیزی است که در وبسایت تریدینگ ویو مشاهده می‌کنید.

همچنین، فیبو گروپ تنها بروکر شناخته شده‌ای است که تضمین کرده که استاپ لاس را حتما لحاظ خواهد کرد. همانطور که احتمالا تجربه کرده‌اید، در بعضی زمان‌ها ممکن است بازار با جهش آنی (گپ قیمتی) به کار خود ادامه دهد و در این صورت، ممکن است حد ضرر رد شده و معامله گر مجبور شود که معامله را به صورت دستی و با ضرر بیشتری ببندد. در بعضی موارد حتی، این اتفاق باعث از بین رفتن کل سرمایه‌ی تریدر شده است. اما فیبو تضمین کرده که حتی در صورت بروز چنین اتفاقی، معامله در همان قیمتی که استاپ لاس برای آن تعریف شده بود، بسته خواهد شد.

معایب بروکر فیبو

قطعا هیچ بروکری وجود ندارد که بتواند کاملا بی عیب و نقص به فعالیت خود ادامه دهد. اما همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، شما به عنوان یک تریدر باید با محدودیت‌های کارگزاری خود آشنا شوید و سپس با چشمان باز آن را انتخاب نمایید. اگرچه بروکر فیبو سبد معاملاتی بسیار خوبی در خصوص دارایی‌های فارکس (جفت‌ارزها) دارد، اما سایر دارایی‌های این کارگزاری حتی قابل مقایسه با دیگر بروکر‌ها نیست. این کارگزاری ۶۰ جفت ارز فارکس، ۳ فلز گران‌بها، ۸ کالا، ۸ شاخص بورس و نهایتا ۹ رمزارز را در سبد معاملاتی خود ارائه کرده است.

این در حالی است که سایر کارگزاری‌ها (اگرچه جفت‌ارز‌های کمتری دارند)، اما تنوع سایر دارایی‌های آن‌ها به بیش از ۱۰۰ آیتم معاملاتی می‌رسد. برای مثال، با توجه به اهمیت یافتن رمزارزها، بسیاری از کارگزاری‌ها سبد رمرزارز خود را به بیش از ۲۰ کریپتو رسانده و همچنین علاوه بر سبد شاخص سهام، سبدی مربوط به خرید سهام بورس‌های بزرگ دنیا را نیز ارائه کرده‌اند.

شاید بزرگترین مشکل بروکر فیبو ضعف تیم پشتیبانی آن باشد. اگرچه می‌توان این ضعف و خستگی را ناشی از حجم کار بالا و تعدد مشتریان پارسی زبان دانست، اما به هر حال این تیم پشتیبانی پاسخگوی مناسبی برای کاربر‌های ایرانی نیستند. این تیم، از ساعت ۹ و نیم صبح الی ۶ و نیم عصر آماده‌ی پاسخگویی هستند که در اکثر مواقع باید زمان نسبتا زیادی را معطل بمانید. علاوه بر آن، واریز و برداشت این کارگزاری اندکی کند بوده و پس از ثبت درخواست، باید زمان نسبتا قابل توجهی را منتظر بمانید تا درخواست شما پردازش شود.

اگرچه بعد از شروع همکاری این کارگزاری با صرافی آی آر پی، سرعت تراکنش‌ها افزایش یافته است، اما باز هم به دلیل سختگیری فیبو خصوصا در مراحل برداشت، ممکن است فرآیند برداشت پول با وقفه روبرو شود. به صورت میانگین، درخواست برداشت از این کارگزاری به ۲ تا ۳ روز زمان نیاز داشته که احتمالا چیزی نباشد که تریدر‌ها آن را بپسندند.

در نهایت، به نظر می‌رسد که بروکر فیبو جایگاه خود را از دست داده و با ظهور کارگزاری‌های جدیدی همانند آمارکتس و ارانته، دیگر نتواند همانند قبل، انتخاب خوبی برای ورود به بازار فارکس باشد. طی رده بندی انجام گرفته در سایت معامله گر ایرانی و در مقاله راهنمای انتخاب بروکر برای ایرانیان، در حال حاضر، بهترین کارگزاری‌ها برای ایرانیان شامل آمارکتس و ارانته هستند که از هر جهت، خدمات بهتر و متمایزی را ارائه داده‌اند.

برای مثال، بروکر ارانته در مدت کمتر از سه سالی که فعالیت خود در سرتا سر دنیا را شروع کرده است، توانسته به سرعت رضایت کاربران را جلب کرده و خود را به لیست بروکر‌های برتر دنیا برساند. این در حالی است که هیچ کدام از بروکر‌های دیگری که در ایران فعالیت می‌کنند، چنین قدرت و توانمندی‌ای را از خود نشان نداده‌اند.

قبل از ثبت نام در فیبوگروپ این نکات را حتما مد نظر قرار دهید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین