کد خبر: ۷۴۷۳۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
بررسی ادعای نماینده مجلس علیه دولت روحانی؛

برجام و موشک؛ هر دو نیاز کشور

فریدون مجلسی به آفتاب‌نیوز گفت: برنامه موشکی برای ایران از اولویت بالایی برخوردار بوده است و در سالیان گذشته هزینه‌های گزافی برای آن کرده است. این برنامه با توجه به تمام جوانب، باید حفظ شود و اتفاقی که در برجام افتاد هم چیزی غیر از این نبود. در دوره آقای ظریف، اتفاقی که افتاد این بود که دنیا با ایران در خصوص مسئله هسته‌ای به یک نقطه اشتراک رسید و ایران توانست با استفاده از این فرصت، فشار‌ها و تحریم‌های بین‌الملی را از روی دوش خود بردارد.
برجام و موشک؛ هر دو نیاز کشور
آفتاب‌‌نیوز :

دور هشتم مذاکرات ایران و سایر اعضای برجام در وین اتریش ادامه دارد؛ گفتگو‌هایی که فراز و نشیب بسیاری داشته و علیرغم تمام موانع، هنوز به صورت کامل قطع نشده است. به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات تا به اینجای کار پیشرفت اندکی داشته است. حال همزمان با این مذاکرات، صحبت‌ها پیرامون برجام در داخل کشور هم بالا گرفته و برخی به ارزیابی عملکرد دولت روحانی و تیم مذاکره کننده قبل پرداخته‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در همین رابطه، مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شده است: در دولت یازدهم و دوازدهم هر تحقیق، توسعه و پیشرفتی که منجر به نگرانی غرب و آمریکا می‌شد و ممکن بود در روند اجرای برجام اثر بگذارد، متوقف نگه داشته می‌شد و دولت محدودیت‌هایی در رشد و پیشرفت آن حوزه ایجاد می‌کرد. در همان دوره قرار بود موشکی با حضور رئیس‌جمهور تست شود، اما نه تنها شخص رئیس‌جمهور در مراسم تست پرواز موشک حضور نیافت؛ بلکه با حضور وزیر دفاع در این مراسم نیز مخالفت کرد. وزیر دفاع وقت علی‌رغم ممانعت رئیس‌جمهور، با مسئولیت خودش در مراسم تست موشک حضور یافت و بعد هم مورد سرزنش رئیس‌جمهور قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس، دولت روحانی را متهم به قربانی‌کردن برنامه موشکی و فضایی ایران به پای برجام کرده است. ادعایی که مستنداتی برای آن وجود ندارد. صنعت فضایی و برنامه موشکی ایران مسئله کوچک و بی‌اهمیتی نیست که به راحتی بتوان آن را قربانی بخش دیگری کرد و آنقدر بزرگ هست که بود و نبودش در حوزه اختیار یک نفر نگنجد.

در همین زمینه، فریدون مجلسی، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با آفتاب‌نیوز گفت: «برنامه موشکی برای ایران از اولویت بالایی برخوردار بوده است و در سالیان گذشته هزینه‌های گزافی برای آن کرده است. این برنامه با توجه به تمام جوانب، باید حفظ شود و اتفاقی که در برجام افتاد هم چیزی غیر از این نبود. در دوره آقای ظریف، اتفاقی که افتاد این بود که دنیا با ایران در خصوص مسئله هسته‌ای به یک نقطه اشتراک رسید و ایران توانست با استفاده از این فرصت، فشار‌ها و تحریم‌های بین‌الملی را از روی دوش خود بردارد. مسئله اصلی مخالفان خارجی برجام مثل آقای ترامپ هم همین بود که ایران با زیرکی توانسته این فشار‌ها از روی دوش خود بردارد و تعهدات بسیار اندکی در قبال آن پذیرفته است. این در واقع اعتراف طرف مقابل است به اینکه در این توافق ایران ضرر نکرده و چیزی را از دست نداده است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «مسئله اصلی در مذاکره با ایران برای طرف غربی، امنیت اسرائیل است و تا زمانی که آن‌ها در این خصوص اطمینان‌خاطر پیدا نکنند، فشار‌ها بر ایران کم نمی‌شود. تیم مذاکره کننده سعی داشت تا این فشار‌ها کم‌تر شود، اما افرادی با شعار‌ها و اقدامات خود آب به آسیاب دشمن ریختند».

مجلسی درباره آینده مذاکرات وین هم گفت: «به آینده این مذاکرات خوشبین نیستم و ناامیدم. اما امیدوارم که اشتباه کنم و سرانجام این مذاکرات به نتیجه برسد تا فشار از روی دوش ایران کاسته شود. از این جهت می‌گویم امیدوار نیستم که تیم مذاکره کننده ایرانی خود خیلی اعتقادی به گفتگو با طرف غربی برای رفع مشکل ندارد و از طرف دیگر کاسه صبر سایر اعضای برجام نزدیک سرریز شدن است و این می‌تواند مسئله را بحرانی‌تر کند».

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ برجام حاصل رد و بدل شدن منافع میان ایران و کشور‌های ۱+۵ بود و مثل هر توافق دیگری، برای هر دو طرف خالی از نقاط ضعف و قوت نبود. اما اگر منصفانه به این توافق نگاه کنیم، دریچه‌ای را به روی ایران گشود تا با استفاده از آن بتواند به دیپلماسی خود در سطح جهان و همچنین اقتصاد بحرانی کشور جان تازه‌ای ببخشد و مسیر توسعه را برای ایران هموارتر کند. قطعا نبود برجام و عدم همکاری برای بازگشت به آن، نه تنها کمکی به برنامه موشکی و فضایی ایران نمی‌کند، بلکه راه را برای سایر فعالیت‌های علمی و دفاعی ایران نیز مسدود می‌کند و دستاوردی جز فشار و تحریم به همراه نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
8
مشکل اصلی انتخابات آزاد است....

مطالبه فقط رفراندوم در مورد قانون اساسی.

اول انتخابات آزاد تکلیف ..مشخص شود
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
8
این همه کشور در جهان موشک و حتی بمب اتمی دارند و هیچ کسی هم کاری به کارشان ندارد. مشکل اصلی ما شعارها و رفتارهای مسئولین است که کاملاً تنش‌زا هست. ۲۴ ساعته شعار مرگ بر این و اون سر می‌دهند. ما باید دست از دشمنی با جهان برداریم و تعامل سازنده بر اساس منافع ملی رو جایگزین کنیم. وگرنه یا هیچ‌وقت راه‌حلی نخواهیم داشت یا اینکه هر راه‌حلی مثل برجام، عمر کوتاهی خواهد داشت و درنهایت شکست می‌خوره و نابود میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
2
از طرف خودتان هرچه‌ دوست دارید بیان میکنید و راست و دروغ آن را چه کسی تاید یا رد می‌کند مشخص نیست
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
0
درد آفتاب با این تحلیل اب دوغ خیاری و نشر کامنت بالا کاملا مشخصه چیه بقیش بهانه هست خدا لعنت کنه ... غربگدا رو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین