کد خبر: ۷۴۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

روند بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱/رئیسی به مجلس می‌رود

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت که در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه و سپس بررسی جزییات در کمیسیون تلفیق احتمالاا از ۱۰ بهمن مجلس وارد بررسی جزییات بودجه خوهد شد.
روند بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱/رئیسی به مجلس می‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

حسین علی حاجی دلیگانی اظهار کرد: با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق و ارائه گزارش آن به هیات رئیسه، جلسه بررسی کلیات درروز یکشنبه ۱۹ دی با حضور رئیس جمهور برای دفاع از کلیات تشکیل برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: با توجه به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق باید ظرف ۵ روز گزارش خود را درباره بررسی کلیات به هیات رئیسه ارجاع می‌داد تا مجلس وارد بررسی کلیات شود. با ارائه این گزارش ما در جلسه یکشنبه هفته آینده به بررسی کلیات می‌پردازیم، بدین ترتیب که ابتدا گزارش کمیسیون تلفیق، و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه قرائت می‌شود، سپس رئیس جمهور از کلیات بودجه دفاع کرده و به بیان نکات مد نظر دولت می‌پردازد.

این عضو هیات رئیسه مجلس افزود: بعد ازآن ۵ نماینده مخالف کلیات و ۵ نماینده موافق کلیات دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند، آن‌ها می‌توانند بخشی از وقت خود را به نماینده دیگر واگذار کنند، اما نهایتا هر کدام از مخالفان و موافقان ۱۰ دقیقه فرصت دارند، سپس مجددا نوبت به دفاع نماینده دولت می‌رسد و وی برای دفاع از کلیات بودجه فرصت ۲۰ دقیقه‌ای دارد که احتمالا آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دراین فرصت صحبت می‌کند. بعد از آن نمایندگان رای خود را درباره کلیات اعلام می‌کنند.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: اگر کلیات در مجلس مصوب شود برای شور دوم و بررسی جزییات به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود، کمیسیون تلفیق در مرحله اول ۱۵ روز فرصت دارد سپس می‌تواند ده روز دیگر فرصت خود را تمدید کرده و بعد از آن گزارش را به صحن ارجاع دهد. قبل از ورود کمیسیون تلفیق به بررسی بودجه طبق آیین نامه جدید نمایندگان فرصت یک تا ده روزه‌ای برای ارائه پیشنهادات دارند، منتها به این دلیل که پیش از این نمایندگان از فرصت ۱۰ روزه خود استفاده کردند، برابر مصوبه هیات رئیسه قرار شد دو روز فرصت برای آن‌ها در نظر گرفته شود، چون در آیین نامه حداکثر فرصت ده روزه آمده است ما برای صرفه جویی در وقت و استفاده بیشتر نمایندگان از این فرصت این میزان را به دو روز تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: بعد از آن که کمیسیون تلفیق گزارش نهایی خود از بررسی جزییات را به هیات رئیسه ارائه می‌کند و مجددا نمایندگان ۱۰ روز برای ارائه پیشنهادات بر روی گزارش تلفیق فرصت دارند با احتساب این زمان‌ها حدودا ۱۰ بهمن کار رسیدگی به جزییات بودجه در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین گفت که در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه لایحه بودجه به دولت برای اعمال اصلاحات ارجاع می‌شود و دولت دو هفته فرصت داردتا اصلاحات لایحه را به مجلس ارائه کند.

وی در پایان با اشاره به جلسه بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق آیین نامه ۱۵۰ دقیقه زمان بررسی کلیات است، سقفی برای صحبت‌های رئیس جمهور در آیین نامه نیامده، پیش بینی می‌شود که ایشان ۴۰ تا ۶۰ دقیقه صحبت کنند، لذا به مدت ۱۵۰ دقیقه باید زمان صحبت رئیس جمهور را اضافه کرد در نهایت تکلیف کلیات لایحه بودجه در همان نوبت صبح بررسی کلیات مشخص خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین