کد خبر: ۷۴۷۳۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
حاشیه‌های برگشت محصولات کشاورزی صادراتی

تائید سموم بالا در برگشت صادرات کشاورزی/ گواهی سلامت اجباری شد

در جریان اما و اگرهای برگشت محصولات کشاورزی صادراتی، اعلام اخیر وزارت جهاد، بالا بودن سموم و فلزات سنگین به عنوان یکی از دلایل برگشت برخی محصولات را تائید می‌کند و مقرر شده که از این پس ارائه گواهی سلامت جهت صادرات این محصولات از گمرک الزامی باشد.
تائید سموم بالا در برگشت صادرات کشاورزی/ گواهی سلامت اجباری شد
آفتاب‌‌نیوز :

در مدت اخیر برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران با حواشی همراه بود و طی آن موضوع بالا بودن سموم مورد استفاده در ایران مطرح شد، اما به هر حال موضع مسئولان مربوطه چندان تائید کننده بالا بودن سموم این محصولات نبود و به طور مشخص شفاف سازی نشد.

با این حال اخیرا در جلسه بین دستگاه‌های مربوطه ضمن تائید بالا بودن سموم در برخی محصولات، از اضافه شدن گواهی سلامت برای صادرات اقلام کشاورزی حکایت دارد.

گواهی سلامت به گواهی بهداشت اضافه شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۱۳ دی ماه طی مکاتبه دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که برخی محموله‌های کشاورزی بنا به دلایل مختلف از جمله بالا بودن سموم و فلزات سنگین به کشور برگشت خوردند، تاکید شده که برای صادرات کلیه محصولات کشاورزی علاوه بر گواهی بهداشتی، اخذ گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو نیز الزامی باشد.

تجار قبل از اظهار به گمرک، گواهی سلامت بگیرند

بر این اساس کلیه تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ملزم هستند که حداقل پنج روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار در گمرک‌ها، با مراجعه به معاونت‌های سازمان غذا و دارو در استان ها، گواهی سلامت محموله‌های صادراتی را اخذ کنند و صدور هر گونه مجوز بهداشتی توسط سازمان حفظ نباتات منوط به ارائه گواهی سلامت است.

الزام گواهی سلامت برای صادرات به روسیه

اما به دنبال این مکاتبه در ۱۵ دی ماه نیز موضوع صادرات محصولات به روسیه مورد توجه قرار گرفته و اعلام می‌شود که از ابتدای بهمن تا ابتدای اسفند امسال باید کلیه کارشناسان قرنطینه مستقر در گمرک های صادراتی، گواهی سلامت سازمان غذا و دارو را به عنوان پیش نیاز صدور گواهی بهداشت گیاهی از صادرکنندگان محموله‌های گیاهی به روسیه دریافت کنند.

گمرک و سازمان غذا و دارو هماهنگ باشند

البته از ابتدای اسفند باید گمرک و سازمان غذا و دارو به نحوی عمل کنند که صادرات کلیه محصولات کشاورزی به روسیه با ارائه گواهی سلامت به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای گمرک باشد و در سیستم epl گمرک ثبت شود.

بر این اساس صادرکنندگان محموله‌های گیاهی صادراتی به روسیه باید حداقل پنج روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و گواهی سلامت دریافت کنند.

تائید سموم بالا در برگشت صادرات کشاورزی/ گواهی سلامت اجباری شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
5
بنظر میرسد زیاد شدن افرادی که به سرطان مبتلا شده اند ارتباط با استفاده از محصولاتی اینچنینی دارد .وتولید کنندگانی که از سموم غیر مجاز استفاده نموده اند در روز قیامت مسئول ومدیون خواهند بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین