کد خبر: ۷۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۲:۱۷

شعله ور شدن دوباره درگیری‌ها در یمن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش های دریافتی از خبرگزاری های مختلف حاکی از درگیری میان نیروهای دولتی یمن و شبه نظامیان وابسته به گروه عبدالمالک الحوثی در یمن است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، به نقل از الجزیره، مقامات یمنی امروز اعلام کردند در پی انفجار یک مسجد در صعده -یکی از استان‌های کوهستانی یمن- که در آن چندین نفر کشته شدند، نیروهای یمنی با شبه نظامیان شیعه درگیر شدند. این درگیری‌ها در روز شنبه باعث کشته شدن چهار تن از شبه نظامیان و سه تن از نیروهای ارتش یمن شده است.

مسجد بن سلمان در روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه به وسیله یک موتورسیکت هدف بمب‌گذاری قرار گرفت. انفجار این بمب سبب کشته شدن حداقل 15 نفر از نمازگزاران و زخمی شدن 55 نفر گردید. گزارشهای اولیه توسط شاهدان عینی که خبر از انفجار یک مینی‌بوس حاوی بمب در این مکان را می‌دادند امروز تکذیب شده‌اند.

درگیری میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان زمانی رخ داد که خانواده‌های مقتولین در حال تشیع جنازه کشته شدگان بودند.

بیشتر شدن درگیری‌ها

خبرنگار الجزیره از پایتخت یمن، صنعا، گزارش می‌دهد که بسیاری از کشته شدگان در این بمب‌گذاری جزو ارتش یمن بوده‌اند. او در گزارش خود می‌افزاید: «صعده منطقه‌ای خشونت زده است که توسط ارتش یمن قرق شده و حتی رسانه‌های محلی اجازه رفت و آمد به این منطقه را ندارند. [این بمب گذاری] حادثه‌ای خطرناک در این منطقه است و وضعیت حاضر در این منطقه بسیار شکننده توصیف می‌شود».

یکی دیگر از گزارشگران شبکه الجزیره نیز احتمال داد امام جماعت این مسجد که خود فرماندهی ارتش محلی یمن در این منطقه را بر عهده دارد هدف اصلی این بمب گذاری بوده است.

استان صعده، که در شمال غربی یمن و در مرز این کشور با عربستان سعودی واقع شده‌است از سال 2004 شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان زیدیه (فرقه‌ای از شیعیان) بوده است. در این درگیری ها تاکنون هزاران نفر کشته شده اند.

مبارزین شیعی در این منطقه به گروه حوثی مشهورند، شهرتی که از نام فرمانده سابق آنها –حسین بدر‌الدین الحوثی- که در قیام مردم این منطقه در سال 2004 به دست نیروهای یمنی به قتل رسید، گرفته شده‌است. 

این گروه برای بازگرداندن حکومت امامان زیدیه که در این منطقه حاکم بود و در کودتای سال 1962 از قدرت به زیر کشیده شد تلاش می‌کنند. آنها مخالف حکومت علی عبد الله صالح، رییس جمهور یمن و دولت این کشور هستند، هر چند وی نیز از خود از اعضای جامعه زیدیه این کشور است.

اتهام و تکذیب

دولت یمن در پی انفجار روز جمعه حوثی‌ها را به دست داشتن در این بمب‌گذاری متهم کرد و اعلام کرد شش نفر به جرم بمب‌گذاری دستگیر شده‌اند. 

وزارت کشور یمن در بیانیه‌ای با تروریست خواندن عبدالمالک الحوثی –برادر قرمانده سابق این گروه- افزود: «کسانی که در این جنایت کثیف دست داشتند، تروریستها و جنایتکاران وابسته به عبدالمالک الحوثی هستند».

عبالمالک الحوثی در تماس با شبکه تلویزیونی الجزیره دست داشتن این گروه در حادثه روز جمعه را تکذیب کرد و با اعلام اینکه این گروه هیچگاه مساجد و نمازگزاران را مورد حمله قرار نداده و نخواهد داد این بمب گذاری را به شدت محکوم کرد.

کمرنگ شدن توافق صلح

دولت قطر در ماه ژوئن سال 2007 با میانجیگری بین دولت یمن و شبه نظامیان، تلاشهایی را برای برقراری صلح میان دو طرف درگیر شروع کرد. میانجیگری ای که حاصل آن قراردادی بود که به موجب آن شبه نظامیان متعهد شدند سلاح های خود را زمین بگذارند. این قرارداد در ماه فوریه و پس از درگیری های ماه ژانویه دو طرف، مجددا در دوحه توسط دو طرف درگیر امضا شد.

در گیری‌های خونین امروز اولین درگیری میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان پس از درگیری‌های ماه ژآنویه امسال است که در این منطقه رخ داد. گزارش‌ها حاکی است در ماه ژانویه هزاران نفر از ارتش یمن با پشتیبانی تانک، توپخانه و بالگرد به جنگ این گروه شیعه رفتند که حاصل آن کشته شدن تعداد بسیاری از دو طرف بود.

روسای قبیله های ساکن این استان شمالی یمن می گویند بیش از سی هزار نفر از مردم این منطقه بر اثر دیگری ها آواره شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است طرفهای درگیر، یکدیگر را به دامن زدن به خشونت متهم می‌کنند و هیچ یک از آنها خواهان رسیدن به صلحی دائم نیستند.

هر چند درگیری‌های چند سال اخیر نشان داده است هیچ کدام از آنها قادر به شکست دادن طرف مقابل نیست و کارشناسان تنها راه حل برای این منطقه را مذاکره میان طرفین و رسیدن به صلح می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین